Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 2436 ggr
Paltn
2013-05-27 20:59

(H) Hundrackare på bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kliar i fingrarna om att posta lite bilder, så varför inte få bollat lite kritik om hur man kan förbättra sig.

Här kommer två bilder på hundar, den första är på lillasyrrans gammtik, fotat i norra norge tidigare i vår.

Den andra bilden är brorsans schäferhane på 4 år, fotat i helgen i norra sverige.

Båda bilderna är "tagna ur stunden", dvs inte speciellt förberedda, utan hunden fanns där och det gjorde även kameran..klick!

Båda bilderna är tagna med "nikon d5100" och "nikon 35mm 1.8G"

// Paltfan

Annons:
Paltn
2013-05-27 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bild 2

// Paltfan

BettaSplendens
2013-05-27 21:01
#2

Jag är inte så duktigt på sånt här med kritik men vill bara säga att bilden var supersöt! :) Fast det är synd att ansiktet är skuggat.

Paltn
2013-05-27 21:04
#3

Mja, tycker inte den skuggan gör så stor skada, är ju hundens egna öra som skuggar, en del av bilden imo.

Har foton i andra vinklar också men där blev ljuset mycket sämre på själva hunden, var väldigt ljust vid tillfället.

// Paltfan

BettaSplendens
2013-05-27 21:07
#4

#3 Ja det är ju klart att man inte kan flytta på vovvens öra men jag tyckte det var synd att ögonen skymdes lite.

Paltn
2013-05-27 21:09
#5

Ja, hade kunnat bli bättre ifall hon tittat åt vänster (fotografens vänster), förstår vad du menar

// Paltfan

BettaSplendens
2013-05-27 21:11
#6

Men vovven är fortfarande lika söt! 😍❤️ Älskar havet och bergen i bakgrunden också

Annons:
JNN
2013-05-28 08:16
#7

Bild 1:

Man kan bli lite lurad av miljöerna i bland när man kollar på naturbilder, och det kan vara inbillning i och med strandens lutning och bergets uformning i bakgrunden, men det känns som om bilden lutar lite.

Ibland gör det inget, men med sjöar och hav är det känsligt om det inte är alldeles uppenbart att man vill att det ska luta.

Annars har jag inget att direkt kritisera, super fin bild! Miljön där är så maffig så ett längre skärpedjup så att man ser mer detaljer av berget och vattnet hade jag kanske önskat.  Men som sagt, jättefint fotat!🙂

 Bild 2:

Också en kanonbild, där jag tycker att det korta skärpdjupet är precis lagom. Jag tror att bilden kanske hade blivit ännu finare om kameran varit vinklad en liten aning neråt, så att horisonten kom upp en liten bit, men bara lite. Men det är en struntsak, bra bild är det ändå!🙂

Dolomit60
2013-05-30 08:08
#8

Skäredjupet, komposition och själva bildidén är helt ok tycker jag i synnerhet i bilden på bryggan.
Men jag reagerar också lite på att hundens ansikte är så pass mörkt.  Om man kan se hundens åogon tydligt så "möter" man hunden mer - den fpr plödsligt en personlighet, och biden fångar mer !

Jag vet inte hur du har mätt, men självskulle jag i en sådan bild väja spotmätning, och rikta sökaren mot hundens öga, och mäta efter det.
Tycker man bakgrunden blir för mörk så kan man fixa det i PS.

Ljusa upp bilden, så att ansikter syns, läg på en lagermask, och "sudda ut" det om inte ska vara mörkt med en stor mjuk pensel. Slida ner lagrets opacitet tills det ser bra ut, och slå ihop lagren !
(Exempelvis…..)

Annars gillar jag bilderna !

Paltn
2013-05-30 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tackar för de goda orden och alla bra ideer! Keep em coming!

Här #8 är en bild då jag fått med första hundens, tikens, ögon bättre.

Dock ligger inte fokusenpunkten på ögonen här heller, tror inte jag har lärt in mig på det än utan sätter fokusen rätt i fejjan istället, detsamma gäller på människor….men jag övar på det! :P

// Paltfan

Paltn
2013-05-30 09:30
#10

#7 Stämmer, bild 1 lutar en aning, omän lite. Märkte det inte före du sa det, men nu då du påpekat det så syns det tydligare :P

// Paltfan

JNN
2013-05-30 09:42
#11

#9 - Den här bilden tycker jag är helt suverän, även om du inte satt fokus på ögonen! Tycker du fått tillräcklig skärpa ändå!🙂 Eventuellt hade jag mörkat ner himlen en aning då den själ lite uppmärksamhet, men annars inget att klaga på!🙂

Upp till toppen
Annons: