Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 631 ggr
[Amadina]
2013-05-27 12:06

Citrus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick för ett tag någon idé om att försöka fotografera hur ljuset framhäver strukturen i fruktköttet på en citrusfrukt (i det här fallet en grapefrukt). Jag har inte alls någon van fotograf (än så länge!), men jag vill hemskt gärna lära mig, så jag tänkte att det kanske skulle kunna vara en bra idé att låta er duktiga människor kika på en av bilderna och se vad jag hade kunnat göra bättre. :3 Har nämligen tänkt att jag ska försöka mig på ett liknande projekt igen någon gång, eftersom jag inte riktigt fick det resultat jag tänkt mig.

Kan tilläggas att jag inte har några avancerade redskap. Bilden är tagen med en Canon EOS 500D, med det medföljande 18 - 55mm-objektivet. Jag experimenterade med en macrolins (sådan som man bara skruvar på på objektivet) på vissa av bilderna, men jag tror inte så var fallet på just den här bilden.

Några förslag på vad jag hade kunnat göra annorlunda/bättre? :)

Annons:
JNN
2013-05-27 12:27
#1

Nu vet inte jag vad du hade tänkt dig med bilden från början, men jag tycker att du lyckats få fram strukturen mycket bra. Har egentligen inte mycket att säga varken tips eller kritik, kanske jag skulle velat se den komponerad lite annorlunda.

Hålet i centrum på grapen hade jag nog haft i nedre eller övre hörnet i bilden, så hade skalet bildat en större båge, både på sidan och en bit på ovan eller undersidan.

Bakgrundsoskärpan är mycket bra.

Men som sagt, det är min tanke, men jag tycker att det var bra ändå!🙂

JazzBass
2013-05-27 12:55
#2

Bra bildidé. 🙂 Gillar bilden i litet format, men i stort så tappar den tyvärr lite, speciellt i detaljskärpan. Då du kallar dig nybörjare tänkte jag att det kunde vara bra att tala lite om de tekniska aspekterna i bilden då de påverkar resultatet väsentligt.

Jag ser i Exif att du här fotat med bländare f/5,6. Det är ungefär största bländaren du kunde ställa in på den valda brännvidden, 49mm. Bländartalet ger ett väldigt litet skärpedjup vid så här stor förstoringsgrad, och det är stor chans att en del av den struktur du ville framhäva fallit utanför skärpedjupet. Dessutom är objektiven oftast skarpast 1-3 steg nerbländade från max, så om du hade bländat ner lite, exempelvis till f/8 eller f/11, och kompenserat med längre slutartid hade du troligtvis fått en något skarpare bild, speciellt tillsammans med stativ. Bakgrundsoskärpan skulle bli lite mindre genom nedbländningen, men vid stora förstoringsgrader blir den ofta tillräckligt mjuk i alla fall.

Färgen på bakgrunden skulle gärna ha fått vara nån annan som bättre matchar med grapens. Det blir lite trist med grå bakgrund. Men annars fint fotat, bara att jobba vidare och experimentera så mycket man hinner så lär man sig… 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Amadina]
2013-05-27 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Tack så mycket! Jag provade lite olika kompositioner när jag fotade den där gången, men det där var nog ändå den där jag lyckades framhäva strukturen i fruktköttet bäst. Jag antar att du menar något åt det håll som bilden nedan? Inte riktigt, men jag förstår nog ändå ungefär vad du menar. Ska försöka tänka mer på kompositioner i framtiden, också! :D

Tyvärr blev ju den bilden ganska grynig och inte alls lika skarp, tydlig och kontrastrik som den första bilden.

#2 Tack så hemskt mycket för tipsen! Om jag minns rätt fotade jag på Av-läge, och jag tror jag drog på med det stora bländartalet för att kompensera för att jag inte hade något stativ, och längre slutartid gjorde att bilderna blev oskarpa på grund av skakningar. Jag hände upp fruktskivan i fönstret för att få motljuset, och det var en rätt knepig vinkel, måste jag säga.

Måste säga att just det där med hur bländare och slutartid kompenserar för varandra är en vetenskap jag inte alls begripit mig på ordentligt ännu, så jag lärde mig mycket av din kommentar! Jag har nog inte riktigt förstått hur bländartalet påverkar skärpedjupet - blir det alltså större skärpedjup vid lägre bländartal? Har jag förstått det rätt då? Och är det höga eller låga bländartal som släpper in mest ljus?

JNN
2013-05-27 14:05
#4

#3 - Japp, nånting åt det hållet var det jag tänkte på!

Här tycker jag personligen att färgerna matchar bättre också, men då var det som du sa lite sämre skärpa…

Men på´t igen!🙂

JazzBass
2013-05-27 14:14
#5

Jo precis. Ju högre bländartal, desto mindre ljusinsläpp och längre skärpedjup. Använder man dubbelt högre bländartal (t.ex. f/8 istället för f/4) får man dubbelt större skärpedjup, men också fyra gånger mindre ljusinsläpp. Så då du nu fotat med 1/200s slutartid och f/5,6 på första bilden så hade du behövt förlänga slutartiden i motsvarande grad som ljusinsläppet minskat, alltså 1/200 x 4 = 1/50s, om du hade använt f/11 istället. 

1/50s är dock lite i längsta laget för handhållet foto, speciellt om man saknar bildstabilisator. För att komma förbi det problemet kan man istället höja isotalet. Höjer du det till ett fyra gånger högre värde, alltså från iso 100 till 400, så kan du förkorta slutartiden till en fjärdedel av den ursprungliga. Alltså hade f/11, 1/200s och iso 400 gett en bild som varit precis lika ljus som den i första inlägget, men haft större skärpedjup och troligtvis sett en aning skarpare ut. Bakgrunden hade kanske varit lite mindre suddig, men troligtvis tillräckligt suddig ändå. Bruset som kommer av att höja iso till 400 från 100 är inget man behöver bry sig om speciellt mycket. Men om man har stativ är det förstås ett bättre val att ha längre slutartid än att kompromissa med isotalet, så länge motivet inte rör sig. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Amadina]
2013-05-27 21:46
#6

Tack så mycket för era tips, båda två! Jag ska läsa igenom det en gång till, och så får vi se om jag kanske kan försöka applicera de nya kunskaperna nästa gång jag tar mig an projektet! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: