Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1146 ggr
iwannabecool
5/26/13, 7:41 PM

objektiv i USA *snabbt svar tack*

hej! det är såhär att min pappa befinner sig i USA nu och jag har tänkt fråga om han kan köpa ett objektiv till mig där, då de är billigare.

MEN, hur är det med tull och sånt? Någon som vet?

Annons:
leemland
5/26/13, 7:53 PM
#1

Om han tar hem de i väskan så är de ingen tullavgift eller så vad jag vet..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Martin
5/26/13, 10:04 PM
#2

De rätta svaret är väl att det egentligen är tull på det, drygt 6% samt 25% moms enligt Tullverket.

Jag vet i och för sig ingen som fått tulla för varor de köpt i USA eller annat icke-EU-land, varken när de köpt det på plats eller via internet om man inte själv begärt att tulla för det.

Vissa av de jag vet som har handlat och tar med sig in packar helt enkelt upp varan ur orginalkartongen och då blir det svårt för tullarna att säga att man köpt det på plats. Men jag vet också folk som tagit hem saker i orginalkartong utan att det varit något problem. Risken man tar om man upptäcks är ju att man får betala tullavgiften samt moms, för såvitt jag vet (och har kunnat hitta på Tullverkets sida) är det ingen straffavgift på objektiv.

mvh Martin

Anna
5/27/13, 10:29 AM
#3

Jag var i USA förra året och köpte bl.a med mig ett nytt objektiv hem. Jag packade bara ner det i resväskan och checkade in den som vanligt. Det var inga problem alls. Tror t.o.m att jag faktiskt tog med mig originalkartongen hem, men det var ingen som reagerade på det eller sa något, så jag tror inte att det ska vara några problem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Martin
5/27/13, 10:51 AM
#4

Ett annat tips, framförallt om du köper något dyrare, är att kolla så att det ingår en världsgaranti (eller att köpa till en om det går).

Jag hittar inget på Canons hemsida men vet att jag någonstans läst att de har eller skulle sluta med världsgarantier på sina kameragrejor. Vet inte hur det ser ut för andra märken, men som sagt - ju dyrare grejor man köper ju viktigare tycker jag nog att garantin blir.

mvh Martin

JazzBass
5/27/13, 12:33 PM
#5

#2 - De två gånger jag har beställt nåt från USA så har det automatiskt gått till tullen innan jag fått paketet, så jag har fått betala både moms och tull. Ena gången köpte jag en mattskiva från Katzeye och andra gången ett objektiv. Men det kanske funkar annorlunda här i Finland än i Sverige…

Klart man kan göra som #3 också - jag har gjort lika för en gitarr jag köpte i Canada - men det är förstås olagligt. Åker man fast i tullkontrollen önskar man nog att man gjort som lagen föreskriver…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anna
5/27/13, 1:12 PM
#6

Jag hade inte en tanke på att det var olagligt när jag gjorde det, bör tilläggas. Tull var helt enkelt inget som slog mig, så jag funderade inte ens över det. Bara packade ner alla mina grejer (hade bott i Kalifornien i 3 månader, så det var en hel del) och åkte hem. Objektivet följde liksom med i farten utan att jag tänkte på det.

Men som sagt, det var ingen kontrollant som reagerade på någonting, trots originalkartong, så det gick smärtfritt. Har man inte kvittot kvar i kartongen finns ju heller inga direkta bevis för om man köpt det i USA eller inte.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Martin
5/27/13, 3:50 PM
#7

#6 Det räknas väl inte som olagligt, skall det räknas som smuggling tror jag det skall vara mer än ett ex av ett objektiv utan det som kan hända är ju att man får betala avgifterna och för vissa varor finns det någon "straffavgift", t.ex. vet jag att tulla för cigaretter kostar runt 1 krona per cigarett och straffavgiften ligger (utöver avgifterna) på runt 3 kr cigaretten enligt ett föredrag jag var på för drygt ett år sedan där Skatteverket var med.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: