Annons:
Etikettövrigt
Läst 1716 ggr
arandeira
2013-05-25 15:40

Nikon D3100

Hej!

Jag har en Nikon D3100 och nu vill jag verkligen lära mig min kamera. Jag har hittills använt mig av guide och autolägen, men vill börja fota på M läget. 

Jag vet vart man kan ställa in bländar- och slutartiden, Vitbalans, ISO osv men jag vet inte riktigt så mycket om dessa, så jag undrar om någon kan förklara vad de olika funktionerna är till för? :) 

Just nu försöker jag fota mig fram på egen hand till en bild med suddig bakrund, men alla mina bilder blir jätte mörka, Även fast jag har bländare på lågt värde, varför? 

Skulle vara jätte tacksam om någon snäll själ därute kan hjälpa mig!

/emma

Annons:
arandeira
2013-05-25 15:42
#1

Sedan har jag en till fråga, om bländaren. Ibland kan jag gå ner jätte lågt i bländarvärde (typ till 3.5 tror jag) men ibland kan jag inte gå längre ner än 5.2, varför är det så?

arandeira
2013-05-25 15:42
#2

5.6* menar jag 😃

Inkanyezi
2013-05-25 17:30
#3

Att den största öppningen är olika beror på hur du har ställt in zoomen. När du har zoomat in så mycket det går är största bländaren 5,6, men när du tar med vidvinkel kan du få större bländare. I kortaste läget på objektivet är det 3,5, så det blir gradvis mindre bländare ju mer man zoomar in.

För att se att du får rätt exponering när du använder läget M, kan du titta på ljusmätaren som syns i sökaren. När den visar noll, i mitten, så är det samma exponering som kameran hade valt om du tog med automatik.

Rätt mycket enklare är det att använda läget A, där du själv ställer bländaren, så kan du låta kameran sköta exponeringstiden. Den kommer då att visa i sökaren vilken tid som den använder, och om du behöver göra bilden ljusare eller mörkare, kan du använda exponeringskompensation.

Det går knappast att få mycket oskarp bakgrund med objektivet som följde med kameran. Man kan få bakgrunden oskarp, men inte så mycket att detaljerna i stort sett försvinner. För att få mer oskärpa i bakgrunden behöver man mycket större öppning, som till exempel ett 50 mm med ljusstyrka 1,8.

Bara när du är mycket nära kan du få ordentligt med oskärpa i bakgrunden med den vanliga korta zoomen som följer med kameran, eftersom inte bara öppningen är avgörande, utan också avståndet. Bilden här nedanför är tagen med ett vanligt kitobjektiv till en systemkamera och den visar att man faktiskt kan få oskarpt i bakgrunden vid närbild. Avståndet är ungefär 30 cm till den lilla tallplantan, och när man tar på så nära håll är skärpedjupet alltid litet.

http://ifokus-assets.se/uploads/052/0527f93a07d8475320ff4f7bce04ef30/tall.jpg

arandeira
2013-05-26 22:44
#4

#3 Först av allt, tack så jätte mycket för ditt svar! 

Din förklaring med bländaren fick mycket att klarna för mig, tack! 😃

Var inne i sökaren ser man exponeringen? Vad har exponering för funktion? (sorry, har aldrig använt mig av detta förut 🤐) 

Ja, jag gissade att jag inte kunde få en jätte blurrig bakrund med standard objektivet, men det gör ingeting! Jag vill gärna ha lite detaljer och inte helt blurrigt. 

Din bild på tallplantan var väldigt fin :3

Inkanyezi
2013-05-26 23:01
#5

Exponering är det som händer när du trycker av.

  • Först fälls spegeln upp, eftersom den är i vägen mellan objektivet och sensorn, så att man ska kunna se sökarbilden innan man trycker av.

  • Sedan, när spegeln är uppe och man inte ser något i sökaren, öppnas slutaren, så att ljuset från objektivet kan nå sensorn. Slutaren står öppen en liten stund och stängs sedan. Tiden som slutaren är öppen är exponeringstiden. Exponering betyder helt enkelt belysning, att sensorn är utsatt för ljus. 

  • Efter att sensorn har exponerats för ljus och slutaren har stängts igen, fälls spegeln tillbaka, så att man ser sökarbilden igen.

  • Två faktorer, förutom själva ljusheten i motivet framför kameran, bestämmer hur mycket sensorn exponeras. Den ena är storleken på öppningen som släpper in ljus, bländaren, och den andra är tiden som slutaren är öppen, slutartiden, eller exponeringstiden.

  • Det finns indikering i nederkanten av sökaren på alla tre faktorerna som har med exponeringen att göra, dels bländaren, slutartiden och sensorns ISO-inställning. Där finns också en ljusmätare, som visar om man har ställt in som kameran skulle ställa in när man har läget M, och vid de andra lägena ställer den sig alltid i mitten, på noll, om man inte har ställt in exponeringskompensation för att göra bilden ljusare eller mörkare än den skulle bli som kameran är kalibrerad.

Upp till toppen
Annons: