Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1424 ggr
Ove555
5/24/13, 5:58 PM

Nya fotoutmaningen. Nr 8.

Välkomna till nya fotoutmaningen nr 8.

Regler: Varje deltagare får lägga in en eller 2 bilder eller bildcollage som överensstämmer med temat. Och man får bara lägga in "stora" bilder (ej små bilder som man måste klicka på för att man ska se dom någorlunda). Och är det något man vill diskutera får man göra det i ett separat inlägg, och inte i samma inlägg till bilden eller bilderna som man tävlar med.

Bilden eller bilderna ska vara en jpeg-bild eller jpeg-bilder, bara redigerade utefter kamerans inställningar.

Alla typer av digitalkameror får användas, även mobilkameror.

Antal deltagare är obegränsat, och man får använda upp till ett år gamla bilder.

Det är tillåtet att beskära bilden/bilderna t,ex i photoshop eller något annat program.

Nya fototoutmaningen är nu uppdelat i 2 delar, först en del där man ger poäng genom att klicka på bildernas bra inläggsikoner.

Den första delen där man ger poäng genom att klicka på bra inläggsikonerna börjar i dag (den 24 maj) kl 18.00 och avslutas på torsdag den 30 maj, kl 17.00, den som har mest poäng då vinner.

Andra delen av nya fotoutmaningen börjar på torsdag den 30 maj kl 19.00. I den andra delen röstar man (på samma bilder) genom att skriva egna inlägg där man ger poäng, 3 poäng till den bilden man tycker är bäst, 2 poäng till den bilden man tycker är nästbäst och 1 poäng till den bilden man tycker är tredje bäst.

Dena andra delen av nya fotoutmaningen nr 8 avslutas på söndag  den 2 juni kl 18.00. Och den som har mest poäng då vinner.

Lägg gärna till information om var när och hur bilden är tagen, samt vilken kamera som har använts m,m.

Temat den här omgången är Åar och bäckar (En bäck är som en å men oftast mycket smalare)

Annons:
felixhaljeskog
5/25/13, 11:39 AM
#1

Varför ha två poängsättningar?

Ove555
5/25/13, 4:48 PM
#2

#1 Jag tycker det kan vara bra och ha det. För jag tror att poängsättning genom att ge poäng med att klicka på bra inläggsikonerna kan visa bättre vad en bredare allmänhet tycker om bilderna, än när bara de som lagt in bilder ger varandra poäng.

Men jag tycker också båda sätten att ge bilder poäng är intressant, så därför tycker jag det kan vara bra med två poängsättningar på det här sättet.

Ove555
5/26/13, 3:34 PM
#3

Den här omgångens tema är ju bäckar och åar.

Vad en å är behöver nog inte förklaras. Men vad är en bäck?

För att få reda på det sökte jag och hittade den här förklaringen:  

En bäck är ett litet vattendrag, vanligen mindre än en å eller en flod. Sin storlek delar bäckar vanligen med diken, vilka till skillnad från dem saknar naturligt lopp.

Ove555
5/26/13, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bäck. Iphone 4S. Auto, iso 100, bl 2,4, 1/120.

Ratlings
5/27/13, 11:44 AM
#5

#1 Fast det kan ju inte stämma att du ser hur en bredare publik gillar bilderna? Tänk hur många som tex. känner varandra här och gillar bilden av den anledningen, folk som "fiskar röster" eller något så simpelt som att bilden som läggs in först i tråden får fler röster än den som läggs in sist, just pga att den kom in sist och inte haft lika lång tid på sig?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ove555
5/27/13, 4:42 PM
#6

 Ja, vi kan ha bara en röstning om ni vill det, och på sätt och vis tycker jag det är bra för då blir det mindre jobb för mej.

Så då räknar vi inte dem poängen (i tävlingen) som man får genom att klicka på bra inläggs-ikonerna.

Det vore trevligt om ni lägger in lite bilder nu på bäckar och åar.

Annons:
Ove555
5/27/13, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Iphone 4S. Auto, 1/488, bl 2,4, iso 64/19.

LFCFredda
5/28/13, 6:51 AM
#8

Är det kamerans inställningar som gör att du får texten i bilden?

Nalle43
5/28/13, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Canon 450D med EF-S 55-250 mm

f/4.0 1/200 ISO 100

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Ove555
5/28/13, 3:03 PM
#10

#8 Nä, det är det inte. Men att lägga in en text t,ex på vad en bäck eller en å heter tycker jag kan tillåtas.

Jessicahagstrom94
5/28/13, 4:37 PM
#11

Alltså.. jag har nog inte tid att fota till den här utmaningen tack vare skola.. jag som ville vara med :(

UrchinFamiljen
5/29/13, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Svartån. Tagen med min Canon EOS 1100D. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UrchinFamiljen
5/29/13, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tagen förra året på sommaren med min blåa Canon digitalkamera. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
Ove555
5/29/13, 10:54 PM
#14

#11 Okej.

Tregly
5/30/13, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Mobilbild eftersom kameran var hemma. Xperia x8

Är inte jättenöjd med bilden, men duger väll 😃

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Ove555
5/30/13, 1:07 PM
#16

Tackar för de inkomna bilderna så här långt!

Det har blivit lite ändring med röstnningen. Vi ska ju bara ha en röstning nu, där man själv får skriva inlägg och ge 3 poäng till den bilden man tycker är bäst, 2 poäng till den man tycker är nästbäst, och 1 poäng till den man tycker ska komma trea.

Tycker man kan lägga in bilder t,o,m söndag kl 18.00. Rösta t.o.m onsdag kl 18.00. Sen börjar nya fotoutmaningen nr 9. på fredag den 7 juni (dagen efter Sveriges nationaldag)

Och ni kan redan nu börja och lämna förslag på teman till nästa omgång.

#15 Själv tycker jag den bilden är väldigt vacker, även om den inte är perfekt exponerad.

Ove555
6/2/13, 7:49 AM
#17

Kommer det inte in fler bilder till kl 18.00 så skippar vi röstningen den här gången. Och då kan vi kanske påbörja en ny utmaning lite tidigare.

Eftersom jag lämnade min tråd fotografera likadant så föreslår jag att vi väljer något att fotografera till nästa omgång och att alla som är med fotograferar samma sak.

Ove555
6/2/13, 9:19 PM
#18

Det är inte så många som lagt in bilder till den här omgången, men jag tycker ändå vi röstar på varandras bilder även den här gången, för det har jag ju faktiskt skrivit i trådstarten att man ska göra. (Så ni kan bortse från det jag skrev i inlägg #17 att det inte skulle bli någon röstning om det inte kom in fler bilder till kl 18.00)

Så här röstar jag:

Tregly.                          3 poäng

UrchinFamiljen, bild 2.    2 poäng

Nalle43.                        1 poäng

Tregly
6/2/13, 10:04 PM
#19

UrchinFamiljen bild 1, 3p

ove555 bild 2, 2p

Nalle43 1p

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Nalle43
6/3/13, 9:52 AM
#20

#13 UrchinFamiljen, 3 poäng

# 15 Tregly, 2 poäng

#4 Ove555, 1 poäng

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Annons:
UrchinFamiljen
6/3/13, 5:56 PM
#21

#15 Tregly 3 poäng

#9 Nalle43 2 poäng

#7 Ove555 1 poäng

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Ove555
6/3/13, 6:44 PM
#22

Tack för att ni har gett poäng nu!

Om jag inte har räknat fel blev resultatet så här.

1. Tregly                         8 poäng

2. Urishfamiljen #13        5 poäng

3. Nalle43                       4  poäng

4. UrishFamiljen.             3  poäng

4. Owe555 #7                 3 poäng

5 Owe555 #4                   1 poäng

Gratulerar Tregly som vann den här omgången! 🌺

Och nu får ni gärna lämna förslag tlll teman för nästa omgång som börjar på fredag  kl 18.00.

UrchinFamiljen
6/3/13, 9:11 PM
#23

Grattis Tregly! 

Mat skulle vara kul! 😃

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Tregly
6/3/13, 11:07 PM
#24

Oj, det va otippat! Tack så mycket! 😃 Tihi har ställt upp med så många bilder i utmaningar tagen med riktig kamera. Sen kommer man här och vinner en där det var en spontanbild tagen med kass mobil. Där ser man, ibland ska man inte försöka för mycket :)

Mat låter intressant tycker jag med!  🙂

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Upp till toppen
Annons: