Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2560 ggr
Ove555
2013-05-19 15:10

Fotografera likadant?

Tänkte på en sak som jag tycker kunde vara ganska intressant. Att ha en tråd där någon fotograferar något varje vecka, och att sen de som vill fotograferar något som är likadant eller ungefär likadant och föklarar hur man fotograferat det.

Om jag t,ex börjar med att fotografera en tall och skriver med vilken kamera objektiv och hur jag fotograferat den, sen fotograferar alla deltagare också en tall och lägger till samma information om bilden.

På så sätt kan man få olika infallsvinklar hur man fotograferar något specifikt.

Vad tycker ni om det?

Annons:
Paltn
2013-05-19 15:19
#1

låter riktigt intressant, jag är på!

// Paltfan

felixhaljeskog
2013-05-19 15:54
#2

Tycker jag låter kul! :D

Jessicahagstrom94
2013-05-19 17:30
#3

Jag är också på! :)

Hanna
2013-05-19 18:15
#4

Jag är med. Låter roligt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ove555
2013-05-19 20:00
#5

Tack för att ni visat intresse för detta!  Då ska jag fotografera en tall i morgon som jag har tittat på. Eller jag kanske gör det redan i kväll.

Sen får alla som vill också fotografera en tall. Och nästa söndag får någon annan välja något vi ska fotografera.

Paltn
2013-05-19 20:09
#6

ska det röstas nånting om bästa/tuffaste/knäppaste/intressantaste/snyggaste vyn av tall och vinnaren väljer nästa veckas bild?
(bara nått enkelt betygsystem då mao)

Eller hur gör vi det enklast om vem som väljer nästa projekt?

// Paltfan

Annons:
Ove555
2013-05-19 23:27
#7

Jag tycker vi kan göra likadant som i första delen av nya fotoutmaningen, att publiken får rösta genom att klicka på på bra inläggs-ikonerna, och den som har den bilden som fått mest poäng på söndag kl 14.00 får välja vad som ska fotograferas kommande vecka.

Jag får nog försöka hitta en annan tall och fotografera i morgon, för den första tallen såg inte så bra ut på bild som jag hade tänkt mej. Men jag ska lägga in en bild senast i morgon kväll.

Inkanyezi
2013-05-19 23:34
#8

Jag tycker att "bra inlägg" är en sällsamt dålig metod att rösta fram bilder. Man kan lätt skramla ihop massvis med röster genom att puffa för sin bild på andra forum, det har troligen redan gjorts i "nya utmaningen", och det går faktiskt att fuska med "bra inlägg". Man kan själv göra hur många poäng som helst.

felixhaljeskog
2013-05-19 23:47
#9

Håller faktiskt helt med #8, det är så himla lätt att fuska till sig poäng, sedan så kan ju dom som har lagt in en bild sist i tävlingen kanske inte ha någon chans, då resterade bilder redan fått massa "bra inlägg"

Paltn
2013-05-20 00:11
#10

alternativ 1. Den som ansvarar för första bilden väljer nästkommande söndag ut sin favorit av utmanarna, varav denne kör nästkommande vecka.

Och kommentarer om alla bilder är förstås fritt fram för vem som helst att lägga när som helst.

alternativ 2. lördag till söndag betygssätts bilderna av deltagande utefter en poängskara, med motivering.

alternativ 3 - nått annat smart :P

// Paltfan

Paltn
2013-05-20 00:12
#11

tycker nästan alternativ 1 är lämpligt då det väl igentligen inte är en tävling utan snarare ett experiment samt inspiration till olika vyer av objekt.

// Paltfan

Cahira
2013-05-20 04:03
#12

Tycker alternativ 1 var toppen! 

Vet inte hur mycket jag kommer kunna delta men kan lära mig mycket av denna idé :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove555
2013-05-20 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tall. Fotograferat 2013-05-20 kl 11,54 på Sjöstugans camping i Bökhult.

Canon eos 40D. Objektiv: Sigma 17-70, inställt på 23 mm, 1:2,8-4,5. Bildstil: standard, iso 2oo, vitbalans: sol, 1/500, bl 8, ljusmätning: evaluerande.

Bilden är beskuren, men för övrigt är den bara redigerad utefter kamerans inställningar.

Om ni vill så kan jag välja vilken av deltagarna i den här fotoleken som får bestämma vad som ska fotograferas nästa vecka.

Annons:
Hanna
2013-05-20 14:55
#14

Har det sagts något om redigering? Alltså att öka kontraster mm i exempelvis Photoshop.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ove555
2013-05-20 15:06
#15

#14 Nä, det har det inte i den här tråden. Men jag informerade om att bilden jag la in bara är redigerad utefter kamerans inställningar.

Jag tycker det är bra om man upplyser om bilderna är redigerade bara utefter kamerans inställningar eller om de är redigerade på något annat sätt.

Jessicahagstrom94
2013-05-20 17:49
#16

Så.. nu ska vi andra alltså ta en bild på en tall också, och den bilden får se ut hur som helst bara det är en tall med? och vilka inställningar som helst?

Ove555
2013-05-20 18:56
#17

#16 Ja det är rätt, men det bör vara en någorluna bra bild på en tall i bilden. Och på söndag väljer jag en av deltagarna som får bestämma vad som ska fotograferas nästa vecka (alternativ 1. #10), om ingen har något emot det.

Då får vi se om här blir fler bilder med en tall med i bilden. Och det får vara mer än en tall med på bilden.

Ove555
2013-05-22 12:01
#18

Nu har det gått ett par dagar sedan jag la in min bild, och det har ännu inte kommit någon ny bild med en tall.

Kanske det vore bättre om vi sätter poäng på varandras bilder ändå? Det blir nog intressantare då. Så jag föreslår att vi sätter poäng på varandras bilder här också, på samma sätt som det görs i utmaningen och nya fotoutmaningen, sen får den som får mest poäng välja vad som ska fotograferas nästa omgång.

Jessicahagstrom94
2013-05-22 12:30
#19

Ojdå, jag glömde bort den här! det är ju rätt värdelöst väder här i Gävle idag.. och jag har så mycket i skolan att göra..

Paltn
2013-05-22 13:10
#20

Jag är på G, har bara inte haft möjlighet att ta mig ut till tallarna än =)

// Paltfan

Annons:
Tregly
2013-05-22 13:24
#21

Jag är också på, hittade denna tråden och tycker det låter kul. Har fastnat i fotograferandet lite, tappat inspirationen lite. Så det här blir nog bra för att komma igång igen! 😃 Har dock ingen tall här hemma 🤔

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Ove555
2013-05-22 15:19
#22

Det låter bra! Ska bli roligt att se era bilder sen då.

Paltn
2013-05-22 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Dåligt om tid denna veckan känner jag, men detta lyckades jag åstadkomma på väg hem från jobbet idag iaf.

Nikon d5100 - nikon 35mm 1.8G

Bländare - 10
Iso - 400
Vitbalans - sol
Exponering - 1/250sek
Fotat med A-prio

Efterredigering i Camera Raw: konvertering till svartvitt och kontrastökning
Efterredigering i PS: Beskärning och bortkloning av störande björkgren på himmelen.

// Paltfan

Hanna
2013-05-23 00:20
#24

#23 Det där är väl granar? Eller ser jag dåligt. 🤦‍♂️ Ursäkta i så fall!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Paltn
2013-05-23 01:09
#25

nädå det eh tall =)

// Paltfan

Paltn
2013-05-23 01:10
#26

Du har dock rätt att det ser ut som gran…hmm, byter bidrag ifall det blir tveksamt isf. Är då en planterad tallskog jag fotat ^^ Men kanske eh gran i täten, nu gjorde du mig osäker! =)

// Paltfan

Hanna
2013-05-23 01:15
#27

Okej, tyckte barren och grenarna påminde om en gran. Men dåså. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Paltn
2013-05-23 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Här eh samma skog innifrån, kan byta till denna bild ifall första blir förvirrande, för det där minsann eh då tallar =)

Nikon d5100 - nikon 35mm 1.8G

Bländare - 10
Iso - 400
Vitbalans - sol
Exponering - 1/250sek
Fotat med A-prio

Efterredigering i Camera Raw: kontrastökning och lite reglageändring för klarare färger

// Paltfan

Hanna
2013-05-23 02:45
#29

#28 Nej nej, det behövs inte. Menade absolut inget illa, bara att jag personligen tyckte det såg ut som granar. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Paltn
2013-05-23 10:03
#30

aja, kanske lika bra det kommer in lite fler bilder ändå, är ju huvudsakligen för inspiration denna "tävling" så =)

// Paltfan

Schnauzertik
2013-05-23 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Sony NEX3  med kitoptiken 18-55 använd bränvidd 18 fotat i raw

1/60 

f 3,5 

ISO 400

Framkallning i LR (vitbalans, skärpa o beskärning)

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2013-05-23 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Tar en bild till om ingen har något emot det.

Canon 5D II optik 24-105 f4 L IS USM använd bränvidd 105 fotat i raw

1/200

f 6,3

ISO 200

Framkallning i LR (vitbalans, skärpa o beskärning)

Värd för Pensionärer

sotarn76
2013-05-23 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

OK,

vet att detta är inte björk men om det är tall 🤔

1/60

ISO 200

105mm

MarajLowajz
2013-05-23 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här är min tall från förra året, taget på vägen till min sommarstuga.

Nikon D90

Fotat i RAW, lätt redigering i Photoshop.

ISO 450

f 7.1

1/30

105mm

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
pellepiano
2013-05-24 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Lite annorlunda vinkel på en tall nära mig.

Ett vertikalt panorama med lilla kompaktkameran Sony wx5.

Inkanyezi
2013-05-24 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Den här tallen har kommit upp invid en gullviva i rabatten.

Olympus OM-D med Panasonic 14-45 mm.

skuttis88
2013-05-25 21:13
#37

#33 Det där är helt klart en tall :)

MVH Celina

Ove555
2013-05-27 17:31
#38

Då tycker jag Inkanyezi kan få bestämma vad som ska fotograferas den här veckan i fotoleken fotografera likadant.

Ove555
2013-05-29 16:40
#39

Eftersom det inte kommit något svar på #38 kanske någon annan vill välja något vi kan fotografera?

Ove555
2013-05-30 12:48
#40

Jag tackar för bidragen i första omgången av fotoleken Fotografera likadant!

Har ställt frågan om Inkanyezi eller någon annan vill välja något nytt att fotografera, men har inte fått något gensvar.

Så om ingen (som läser detta) är intresserad att välja något nytt som ska fotograferas så gör jag en ny tråd (Fotografera likadant nr 2) i kväll efter kl 18.00, och väljer själv något nytt att fotografera.

Paltn
2013-05-30 14:55
#41

hade tänkt ta tag i det men har så jävla mycke på jobbet nu så har svårt att hitta fritid alls. =/

Ta du tag i nr 2 ikväll så kan jag ta nr 3 =)

// Paltfan

Annons:
Ove555
2013-05-30 16:12
#42

#41 Ok. Tack för ditt svar!

Hanna
2013-05-30 18:48
#43

Fotografera likadant känns inte korrekt att kalla "tävlingen". Det är ju bara samma objekt som ska fotograferas och "likadant" låter mer som att man syftar på själva tekniken, vinkel med mera.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Cahira
2013-05-30 18:56
#44

Håller med #43. Känns mer som en fotoutmaning eller så :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove555
2013-05-30 20:06
#45

#43 #44 Då får ni gärna föreslå ett namn som ni tycker passar bättre.

Cahira
2013-05-30 20:07
#46

Fotoutmaningen?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

leemland
2013-05-30 20:23
#47

Har bara läst några inlägg här och där i tråden. 
Mitt förslag är något i stil med: Ur mitt perspektiv/genom mina ögon/min lins :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Ove555
2013-05-30 20:33
#48

#46 Tack för förslaget! Men jag väljer inte det eftersom här redan finns trådar med nästan samma namn.

Annons:
Inkanyezi
2013-05-31 01:18
#49

Om man tänker sig att den här kunde ha hetat "Bildtema Tall" kan man köra vidare på samma sätt att rubricera, och då är det lättare att se vad det handlar om redan innan man öppnar tråden, eftersom temat finns i rubriken.

Jag skulle kunna tänka mig att nästa kunde vara till exempel "Bildtema Vind", som ju är ett väldigt mångtydigt ord - husets vind, seglarens vind, eller någonting som är snett och vint.

Hanna
2013-05-31 01:22
#50

Det jag funderar på är: Kommer det bara att vara teman som "tall, hund, vatten" eller kommer det även bli typ "röd, sorg" och sådana teman med fri tolkning?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Tregly
2013-05-31 10:31
#51

#49 Det tycker jag låter som en bra idé. 

Men jag undrar lite samma som #50, ska objektet i bilden vara samma eller kan man ha olika motiv? Tex temat vind. Om den som bestämmer temat tar en bild på exempelvis "seglarens vind", då ska ju alla ta en bild på seglarens vind om jag förstått det rätt eftersom alla ska fota samma motiv. Alla har ju inte tillgång till en hamn med båtar eller seglare. Det ska ju vara lätt för alla att delta. Om man får tolka fritt blir det väl mer som en vanlig fotoutmaning där man går på temat och har olika motiv? Meningen med denna utmaningen är att alla ska ha samma motiv, bara att man har olika vinklar. Har man t.ex. temat "penna" ska alla ta en bild på en penna. Det måste ju vara ett ganska specifikt tema, eller? Det var så jag tolkade det i alla fall 🙂

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Inkanyezi
2013-05-31 11:58
#52

Jag tror att en helt fri tolkning främjar kreativiteten mer än att låsa sig till en enda motivtyp, även om det är ganska stor möjlighet till variation i tolkningen också om man väljer att ha en mer snäv definition. Med helt fri tolkning kommer det ju ändå ibland bli mindre möjlighet att tolka helt olika. Exempelvis när temat var "tall" funderade jag på om jag skulle göra något med mitt köksbord som ju är av furu, alltså gjort av tall, innan jag valde en tallplanta ny för året. Jag hade också tittat lite på martallar, men när de står i skogen är de väldigt svåra att isolera, och jag hade inte tillfälle att ta mig ut i skärgården.

Jag tror att man också ska fundera över gestaltningen av motiven. En tall i skogen är ju ganska svårt att placera som ett framträdande bildelement, medan en martall på en kobbe kan isoleras på ett helt annat sätt. Själva idén att ha tematrådar tycker jag är bra, och jag vill gärna se väldigt öppna tolkningar och är inte främmande för att ha teman som kan tolkas och gestaltas väldigt olika. På andra fotoforum finns sådana tematrådar, som ofta blir väldigt långa. Då brukar oftast inte någon bedömning göras, utan alla lägger bara in en bild som på något sätt följer eller anknyter till temat.

Ove555
2013-05-31 13:11
#53

Min tanke med detta från början var att vi skulle fota samma motiv. Tänkte det kunde vara roligt att se hur olika, bra eller dåligt det kan bli om alla fotograferar samma sak och beskriver hur man tatt bilden.

T,ex om alla fotograferar en kopp eller en vas så kommer det säkert inte att bli två bilder som är exakt lika. Men det kunde vara intressant att veta hur de som lyckats bäst har ställt in kameran, och under vilket förhållande dom tatt bilderna, och hur dom gjorde som inte lyckades lika bra.

Hanna
2013-05-31 13:52
#54

#53 Det var så jag uppfattade det från början. Är det vad vi kör på? Alltså mer fasta teman som "vinglas".

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkanyezi
2013-05-31 14:00
#55

ove555, jag tror att jag till en viss del förstår vad du är inne på, och det har varit uppe lite då och då tidigare.

Förr i tiden hade de flesta fotoböcker och fototidningar en notering invid bilder om vilken bländare och slutartid och eventuellt filter som hade använts, och det kanske sågs som en tjänst till dem som vill lära sig hur man kan få ett visst resultat. Men utöver det grundläggande med användning av filter till svartvitt eller vilken film som ger en viss struktur i sin kornighet, var det väldigt lite nytta man kunde ha av informationen.

På samma sätt är det om vi ser till kamerainställningar nu. Många av dem som inte har gått den långa vägen i foto, ser "kamerainställningar" som hur man har ställt in ratten på "sport" eller annat som kan finnas där, och inställningarna för exponering är ju ändå bara de som gällde just då. Jag har ju ingen nytta av dem när jag ska ta min bild, och bara i enstaka fall finns en värdefull upplysning att hämta där, exempelvis när någon extrem slutartid har använts för att ge ett visst resultat, som till exempel när man tar med flera sekunders slutartid för att få vatten att se silkesmjukt ut, eller när man tar med väldigt kort slutartid för att fånga bollen när den är på väg in i mål.

Och jag kan ju göra inställningar som helt saknar relevans för andra här, eftersom jag kan luta mitt objektiv för att lägga skärpan annorlunda än vad som går med andra kameror. Visst kan såna upplysningar vara av intresse, men jag tycker att en hel del av teknikupplysningarna är väldigt ointressanta. Att fotografera är ju att "skriva med ljus", och mycket mer intressant än hur jag har ställt in kameran är det ju att få veta hur jag har hanterat ljuset. Det kan man ju också sätta som tema på en sådan tematråd, att visa en viss typ av belysning, exempelvis Rembrandt-ljus vid porträtt, eller motljus, sidoljus och så vidare. Av sådana teman kan man lära sig en hel del, medan upplysningen att jag använde 1/400 f/11 med ISO 200 i solskenet är ganska intetsägande. Det är kanske precis samma inställning som kameran väljer när den står på Auto.

Och på samma sätt är det egentligen ointressant om jag har använt någon av de automatiska inställningarna eller manuell inställning, eftersom det är specifikt för just mitt sätt att hantera situationen i det ögonblicket. Alla alternativen ger samma resultat.

Däremot är hanteringen av ljuset en viktig del av den skapande processen när vi gör bilder, vare sig vi använder oljefärg på duk som Rembrandt eller andra tekniska medel, som exempelvis en kamera. Om jag tar en bild av en blomma med blixt placerad mycket nära kamerans objektiv, eller om jag tar den i motljus eller sidljus från solen, och om jag använder en reflektor för att lätta skuggan, så handlar det om helt olika bilder, och det kan vara intressant att få veta om jag gjorde på något särskilt sätt. Också om jag var tvungen att skärma av ljuset mot objektivet på något annat sätt än med motljusskyddet, kan det vara en värdefull upplysning till den som är intresserad av hur ljuset hanteras.

Och visst kan elementära saker som storleken på bländaröppningen vara av intresse för den som vill få en idé om hur det kan påverka hur bilden blir, men att sortera upp det som olika personer gör i termer av bra och mindre bra, tror jag inte främjar fotograferandet eller leder till någon ökad kunskap. Om jag tar en mindre bra bild med 1/250 f/8 och en annan person tar en bra bild med 1/250 f/8, vad kan vi lära oss av det? Att 1/250 f/8 kan vara antingen bra eller dåligt?

Bra är ett värdeomdöme och har ingenting med teknik att göra, medan upplysningar om vilka inställningar en kamera har vid ett visst tillfälle är tekniska och efemära, de användes vid just det tillfället, och vid andra tillfällen gäller ofta andra inställningar. Så jag tror att vi bör skilja på teknik och värdeomdömen.

Och tekniken handlar mer om bilduppbyggnad och hantering av ljus än om hur kameran var inställd.

Annons:
ru4real
2013-05-31 15:23
#56

Har inte varit aktiv här på ett tag. Men jag håller med ovanstående, den tekniska informationen är oftast totalt ointressant för vanliga bilder. Natt/kvälls-bilder och liknande "onormala" situationer kan det kanske vara av intresse, men inte på vanliga dagsljusbilder. Snarare då om man har redigerat och efterbehandlat den i PS/gimp som kan vara bra info.

Men alla är olika… Men om det går kan man ju läsa ut den infon ur Exif om det finns kvar. Och det här tjafset med redigerat i kameran, få personer har väl intresset av det? Om man vill presentera en bild vill man nog göra det bästa av den och i dagens läge får man räkna med att i stort sett alla bilder efterbehandlas ngt, skärps upp eller konstrasthöjs.

Paltn
2013-05-31 15:46
#57

Tema utan regler, sen bara proppa tråden med bilder.

Jag ser det som hela som en kul grej och inspirationsgivande.
Sen om man ska ha tråden så att det är samma motiv där man gör olika vinklar och inställningar eller bara fri tolkning av bilden som konstverk..eller whatever helst man vill göra av tråden, det spelar mindre roll för mig.

Går ju göra fler trådar om man är oense om hur sakerna ska läggas upp.
Detta är ove555:s alster från grunden och vill han att det ska vara en tråd med bilder på ett objekt taget ur olika fotografers tekniska tolkande där man förklarar hur bilden är tagen och efterredigerad, då tycker jag det ska få vara så.

Men skulle samtidigt också vilja ha mig en tråd likt efter inkanyezi:s förslag att det är ett fritolkat tema där det bara flödas in bilder på temat, helt och hållet fritt tolkat ur ett mer konstnärligt perspektiv?

Man kanske t.o.m skulle haft sig en tråd som inte har något bäst före-datum, utan bara läggs fram som låda att lägga sina tolkningar på temat i, allt efter som tiden går, en fin inspirationstråd att glo tillbaka på efter en tid helt enkelt.

I grund och botten är jag personligen ute efter ett forum att posta mina bilder i, bli inspirerad till fler bilder, få synpunkter från alla håll osv, utan att för den delen alltid starta en ny kritiktråd.

// Paltfan

Tregly
2013-05-31 18:10
#58

Håller med lite om att det kan vara lite ointressant att läsa vilka inställningar andra använt. Jag läser det inte, utan tittar på hur samma motiv kan tolkas olika i bilderna. Men eftersom grundidén är att alla ska ha samma motiv så tycker jag det ska vara så. Fotoutmaningar med olika teman har vi redan. Att alla har samma motiv gör att det blir lite givande. Man ser hur någon kan tolka annorlunda och det kan göra att man kan se saker ur flera perspektiv. Det blir givande tycker jag! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Cahira
2013-05-31 18:39
#59

Instämmer att det är kul att se hur olika bilderna blir på samma motiv :) Jag läser inte heller inställningarna men kollar på uppfinningsrikedom och färger, vinkel, och sånna saker. Inspirerande :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove555
2013-05-31 23:55
#60

Vill bara meddela att av olika orsaker så lämnar jag den här tråden nu.

Tregly
2013-06-01 18:33
#61

#60 synd! Jag var riktigt på idén och tycker den kunde bli intressant och kul att se samma motiv ur olika perspektiv. De som vill vara med får vara med, och de som inte vill behöver ju inte klicka sig in på tråden då. Så enkelt är det ju :) Hoppas någon annan vill ta över och starta en sådan tråd eftersom det var en bra ide du kom med :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Schnauzertik
2013-06-02 19:52
#62

En utmaning ser jag mest som att det är nya bilder som tas efter det att man bestämt tema/ämne.

Att använda gamla bilder i en utmaning är som att vid en tävlan om vem som är snabbast på 100m kommer med gamla resultat som man har uppnått för ett halvår sedan eller längre tillbaka i tiden. Statistik och historia, men utmaning? Knappast, åtminstone enligt mitt sätt att se det.

Men man kanske kan ha tråd (som då inte kallas för  en utmaning) med olika breda tema typ Min bästa porträttbild, djurbild, landskapsbild, macrobild osv. där vi lägger upp 1-2 av våra bästa bilder inom respektive tema och såväl gamla som  nya bilder och där alla som vill får kommentera och ha synpunkter på bilderna.

Värd för Pensionärer

Annons:
Tregly
2013-06-02 22:08
#63

#63 Håller med om att bilderna ska va nytagna efter att temat bestämts och tråden startats, inget grävande i arkivet. Tycker dock fortfarande att man ska ha (i denna "utmaning"?) ett specifikt objekt som man ska fota. Annars faller ju hela idén med att se samma sak ur olika perspektiv. Utmaningen och fotoutmaningen har vi redan där det är ganska fri tolkning om man nu vill ha det :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Upp till toppen
Annons: