Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 394 ggr
Fridaaaa
5/19/13, 12:15 PM

Vilken objektiv bör jag välja?

Har en Nikon D3100, som jag haft ca 1½ månad.
Ska köpa ett annat objektiv nu i sommar och undrar: Vad rekommenderar ni?

Ska främst fota djur: mina egna,  kanske på tävlingar osv.
Men kommer även fota en del natur.

Får ej kosta över 2000kr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
pellepiano
5/19/13, 12:23 PM
#1

Vad är du sakna med ditt nuvarande objektiv?

Fridaaaa
5/19/13, 12:35 PM
#2

#1 Jag har bara orginalobjektivet. 
Så saknar att kunna ta bilder på djur och annat på långt håll, bättre ljusinsläpp mm, mycket som igentligen saknas tycker jag på orginalobjektivet, som är 18-55 mm.
Visst blir bra bilder, men som sagt, en del som saknas tyvärr. Och kan inte utvecklas på samma vid heller, med bara ett objektiv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
5/19/13, 1:23 PM
#3

Det finns inga objektiv för att ta på längre håll och som har stort ljusinsläpp och samtidigt är billiga. Max två av tre önskemål kan uppfyllas.

Jag tycker att du kan lugna dig ett bra tag med att skaffa ett nytt objektiv om du inte är helt klar över vad du vill ha. Men om du nödvändigtvis måste, så är Canons eget 55-250 ett vettigt val.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5123B005

Fridaaaa
5/19/13, 1:25 PM
#4

#3 Jag är nybörjare på objektiv och så, är därför jag frågade här 🙂 Så man inte gör ett dumt köp liksom.

Jag kommer som sagt fota främst djur, natur och även vissa sporter som hästhoppning mm alltså i rörelse.
Men även ev porträtt ibland.

Det står att den bara passar till Canon, men jag har en Nikon 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Paltn
5/19/13, 1:40 PM
#5

finns ett billigt 70-300 från sigma som funkar, men det är billigt så kvaliten är därefter. Och när du börjar med så stora brännvidder så är ett stadigt stativ ett måste för bra kvalitet.

Jag tycker dock du ska vänta lite till innan du skaffar nästa objektiv, kanske spara lite till under tiden fram till att du vet säkert vad för objektiv du är ute efter. Kanske slutar med att du skaffar ett snabbt fast objektiv, kanske ett vidvinkel, kanske ett macro, kanske ett långt telezoom..kanske inget alls utan du lär dig använda det du har ännu bättre.

Går du och köper första bästa billiga objektiv så finns risken att du blir besviken och objektivet får därefter bara samla damm.

// Paltfan

Inkanyezi
5/19/13, 2:05 PM
#6

Ooooops! Bra att du är mer uppmärksam än jag.
Jag måtte haft hjärnsläpp…

Jag missade det, du ska så klart inte ha Canon, utan Nikon, men det finns motsvarande till Nikon också.
http://www.fotokungen.com/nikon-afs-dx-55200456-ed-vr-p-949-c-268.aspx

Annons:
Fridaaaa
5/19/13, 2:19 PM
#7

#6 🙂
Tack, ska kolla in det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: