Annons:
Etikettbildhantering
Läst 3360 ggr
mopsen12
2013-05-19 11:56

Bilderna i minneskortet försvann!

Jag hade på en klassresa tagit massa bra bilder som jag nu när jag kom hem skulle föra över till macdatorn. Jag satte i minneskortet i kortläsaren och kopplade in i datorn. Sedan öppnade jag DCIM mappen och tryckte på mappen i mappen, (100CM_04 eller något sådant heter den) där alla de nyast tagna bilderna ligger. Precis då matades minneskortet plötsligt ut trots att jag inte gjort något eller ens rört minneskortläsaren och ALLA bilder från klassresan är borta. Dessutom är det två bilder jag har där det nu står "bild kan inte visas" och det gjorde det inte innan. Vad hände? Vad ska jag göra? Kan man lämna in kortet och få tillbaka bilderna? 

Det har hänt tidigare att min mac 'matat ut' minneskort och det kommit upp en sådan där varning om att den matades ut oväntat och skador kan ha skett på minneskortet men då har ingen hänt med bilderna…

Annons:
Hanna
2013-05-19 13:02
#1

Men om den matar ut bilderna så finns de ju rimligtvis kvar på minneskortet.
Kan du inte sätta in det och välja "öppna mapp" eller dylikt för att kopiera över?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkanyezi
2013-05-19 13:19
#2

Det är helt uppenbart något fel på din dator om den beter sig så. Felet kan ligga i hårdvara eller i mjukvara. Det går inte att avgöra utan att undersöka ordentligt.

Bilderna har inte försvunnit, men det verkar som om filtabellen har skadats, så att varken datorn eller kameran visar några bilder. Jag vet inte vilka program som finns till Apple för att fixa sånt, och jag skulle ändå inte stoppa in kortet där när den beter sig på det sättet. Om du har en annan dator som är okej, kan du få fram bilderna där.

Det är möjligt att en del bilder inte går att få fram, men om du har haft en god rutin med minneskortet efter att du har laddat över till datorn ska nära nog alla eller kanske alla bilder kunna tas fram från kortet. Det förutsätter att du aldrig raderar bilder, och att du har formaterat kortet innan du fortsätter att fotografera med det efter att ha laddat över bilder i datorn.

mopsen12
2013-05-19 14:26
#3

#1 Det är det de inte gör. Direkt när det hände satte jag i minneskortet i kameran och bilderna var borta. :(

#2 ok. Vi har testat med annan dator men bilderna är som bortblåsta. Ska vi gå till fotobutik och fråga om dem kan hjälpa få tillbaka bilderna?

Inkanyezi
2013-05-19 17:43
#4

Nej, men om den andra datorn är med Windows, så kan du till exempel ladda ner PC Inspector och hämta bilderna från kortet. Om det är en Mac kan du ta hem Disk Drill. Det finns också andra program som kan spara filerna från ett korrupt kort.

Det som har hänt är antagligen bara att filtabellen har blivit korrupt. Alla bilderna finns där, men om du har använt kortet på fel sätt kan flera av dem vara omöjliga att återställs. Det är ganska viktigt att man alltid formaterar kortet i kameran efter att ha tömt det innan man börjar fotografera igen, och man ska aldrig radera bilder på kortet, så går det alltid att återställa om man får fel i filtabellen.

mopsen12
2013-05-19 18:32
#5

Jag har laddat ner diskdrill och har hittat de filer jag tog på klassresan men jag kan inte öppna upp bilderna i typ dokument. Har klickat runt på återskapa och allt möjligt men det finns liksom ingen knapp att klicka på för att filerna ska flyttas från diskdrill till dokument eller ny mapp etc

Inkanyezi
2013-05-19 18:39
#6

Alldeles självklart kan du lägga över filerna på din hårddisk med Disk Drill, men du får nog kolla igenom programmets olika alternativ lite grann. Jag använder själv inte Mac, så jag vet inte hur du ska göra, mend jag gissar att du endera kan använda menyn eller dra filerna från Disk Drill till Finder.

Annons:
mopsen12
2013-05-19 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så ser det ut! (skärmavbild) Det borde se nästan likadant ut för dig tror jag. Lyckas du förstå vart jag ska klicka?

Inkanyezi
2013-05-19 19:07
#8

Jag har som sagt inte Mac och inte det programmet, men den vill lägga alla filer som den räddar i mappen "Ny mapp 3" hos aktuell användare. Om du trycker på den gröna knappen återskapa när alla är förbockade så borde filerna hamna där.

mopsen12
2013-05-19 19:09
#9

Ok. Ja, det var jag som gjorde ny mapp 3 för att lägga bilderna där. Problemet är bara att efter att jag återskapat hamnar inte bilderna där. De finns bara kvar i diskdrill.

Inkanyezi
2013-05-19 19:12
#10

Använder du samma dator som strulade till det med kortet?

Jag gissar att du ser att den nya mappen ligger i din användarmapp.

När du återställer ska inte de två mapparna vara bockade. Den ena är en temporär mapp som Disk Drill har gjort och som kommer att tas bort när du stänger programmet, och den andra är mappen där bilderna ligger. Om alla bilder är markerade ska ingen mapp vara markerad.

Upp till toppen
Annons: