Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6111 ggr
linda-98
2013-05-18 18:03

Canon eos 1100d

Ännu ett till inlägg om kamerorna, men jag är så osäker på vilken kamera jag verkligen ska köpa. Men är nästan 100% säker på att jag kommer köpa Canon eos 1100D.

Det vore så snällt om ni som fotar med en sådan kamera (Canon eos 1100D) kan skicka in någon bild på något ni fotat då med denna kamera. Vore toppen att få se hur fina bilder man kan få genom denna kamera. 🙂

Xx Linda  

Annons:
Inkanyezi
2013-05-18 18:39
#1

Jag ska vara riktigt ärlig mot dig:
Det spelar i stort sett ingen roll vilken kamera man fotograferar med. Det går att få fina bilder med alla, och det är inga avgörande skillnader i bildkvalité emellan några kameror alls, som man kan se på bilder på nätet. Ingen skillnad, ingenting som beror på kameran!

Skillnaden på bilder beror till allra största delen på det som är strax bakom kameran, och en bra fotograf tar fina bilder med alla kameror som fungerar okej, så länge det inte är något direkt fel på kameran. Den enda som jag vet här med just Canon EOS 1100D är skogstossan, och hon är en väldigt duktig fotograf, som du kan se på hennes blogg Bakministeriet. Alla bilder där utom de som är tagna före oktober förra året är tagna med EOS 1100D.

En liten varning ska jag också lägga in här. Med systemkamera är det väldigt lätt att ta bilder som inte blir bra alls. Det beror inte heller på vilken kamera man väljer, det bara är så. Systemkameran öppnar alla möjligheter till bildskapande, och om man rattar in fel inställningar kan bilderna bli skit, oavsett vilken kamera man har. Det ligger i systemkamerans natur, eftersom den inte hindrar användaren att göra fel.

Av kamerorna du frågar på är båda hyggliga nybörjarkameror, och även om de är "lätta" att fotografera med, så är det precis lika lätt att göra fel, som med alla andra systemkameror. Ingen av dem är lättare att hantera än den andra, men det finns små skillnader mellan dem, som kan vara relevanta för någon som vill få ut det allra mesta ur kameran. Nikon D3200 har en mycket bättre sensor än Canon EOS 1100D. Om man inte vet vad skillnaden är, och hur man kan utnyttja den, så spelar det ingen roll, men om man vill ha så stort dynamiskt omfång som möjligt, är det värdefullt att kameran har en riktigt bra sensor av senaste generation. Sensorn är en av de viktigaste bitarna i en kamera.

NaDa...
2013-05-18 18:59
#2

Som #1 säger så funkar vilken kamera som helst för att fota bra bilder med. :)
Jag fotar med en Canon 1100d, fick två objektiv med den så tyckte att det var ett bra köp. ^^
På min blogg kan du se bilder från den. http://nnfoton.blogspot.com/

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

denstore
2013-05-18 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag hade en 1100D fram tills ganska nyligen. Funkade kanon, både först som ordinarie och sedan som extrahus. Men tänk på att objektiven är viktigare för bilderna än kamerahuset, och som nämns, du är viktigare än kameran. Bilden var en av de första jag tog med min 1100D. Lite utbränd, men jag gillar den i alla fall.

Emelice1206
2013-05-19 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag fotar med en Canon EOS 1100D och tycker det är en fantastisk "nybörjar-kamera". Men kameran spelar visserligen stor roll (för annars blir det ju ingen bild), men annars så måste fotografen kunna ta en bra bild, annars blir det lätt dåligt ändå, även om du har den dyraste kameran (t ex.).

Jag rekommenderar kameran, den är jättebra.

linda-98
2013-05-19 12:23
#5

#3 och #4 Vilka fina bilder, och jättesöt katt och kanin! :)

Xx Linda  

jhnajnsn94
2013-06-02 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

nu vet jag inte om du bestämt dig , men jag fotar med canon eos 1100d och kitobjektivet canon efs 18-55mm,  Du kan se massor med bilder tanga med den kameran samt objektivet på www.johannaj.se, precis lagt upp en massa close-up bilder som jag tagit med ett filter som man sätter utanpå objektivet :)

Annons:
Paltn
2013-06-02 19:28
#7

#6 snyggt taget!

// Paltfan

Janne64
2013-06-03 15:56
#8

Som sagt så handlar det om fotografen som många redan påpekat och om du söker på tex  flikr.com och kameramodell så hittar man många fina bilder.

http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_rebel_t3/

[PeterWem]
2013-06-03 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Dess föregångare, 1000D. Fast utan IR-blockerande filter.

UrchinFamiljen
2013-06-03 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

My precious 1100D! Använder objektivet som man får med. :)

Tycker den är mycket bra, min första systemkamera. Sprillans ny! 😃

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UrchinFamiljen
2013-06-03 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En till bild. Använder sport är jag fotar mina råttor. Funkar bra, för de är så snabba. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

linda-98
2013-06-14 11:16
#12

Tack för att jag fick se alla dessa fina bilder! 

#11 Vilken cool bild! Älskar fokuseringen på den närmsta råttan, så sööt dessutom! :)

Xx Linda  

linda-98
2013-06-14 11:17
#13

#6 Jag har bestämt mig för en Canon eos 1100D. btw jättefin bild! :)

Xx Linda  

Annons:
jhnajnsn94
2013-06-25 16:24
#14
[tildemattson]
2013-06-25 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bra val :) Har också en och jag är supernöjd ;)

hag391
2013-07-07 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej svejs!
Snubbla över den här tråden när jag sökte på kamera modellen.

Ni som har den är ni nöjda när ni fotar saker som rör på sig?

Lever på deltids sjukpension och har en gammal Panasonic fz-7 som för de priset och hur länge den hållt vart klart prisvärd. Den har dock stora svagheter som bla de usla ISOn. Över 200 går de inte att gå för att använda bilderna på skärmen ens

Canon eos 1100D ligger ju väldigt bra i pris även nya så funderar på om man skulle slå till

Började en fotoblogg igår så inte så mkt bilder än men de syns bra vad den gamla kameran kan prestera när man enbart fotar manuellt

Saker som rör på sig om de inte är i full sol så blir de så här

 http://www.dhag.tk/

Inkanyezi
2013-07-07 18:08
#17

#16 Lekande kattungar får nog betraktas som snabbt rörligt mål för de flesta systemkameror också om man inte har solsken. Visst kommer vilken systemkamera som helst att kunna ge skarpare resultat än din Panasonic. Skillnaden är ganska stor. Men det betyder inte att det skulle vara väldigt mycket lättare. Man ställs också inför lite andra avvägningar, eftersom skärpedjupet blir mindre, särskilt om man använder stor öppning för att släppa in mycket ljus, så att man kan få kort slutartid. Då är det viktigt att skärpan hamnar rätt, så det är många bollar att hålla i luften. Eller kanske mer som att jonglera ägg. De spricker när man tappar dem…

Så visst är det en prisvärd kamera, och den klarar också lekande katter, men man kanske föredrar ett mera ljusstarkt objektiv än det som brukar följa med, och då kanske budgeten spricker.

hag391
2013-07-07 19:53
#18

Tack!

Låter ju bra att vilken som helst systemkamera är klart bättre 😃
När jag köpte den när den just kom ut så var digitala systemkameror riktigt dyra så var den bästa jag hade råd med. Drömmer ju om en bra kamera för foto är ett av mina största nöjen. För de funkar bra att utföra även när man är i ett skov av sjukdomen

Tyvärr sätter ekonomin käppar i hjulen men lite kul att jämföra med vänner som har bra kameror och ändå får sämre kort än jag med min gamla budget 👍

Fotar nästan uteslutande manuellt och de verkar ju mkt lättare på den än på min gamla. Ett stort plus är att man ser ut att med ett mindre objektiv lätt kan ha med den när man kör/rider och fota med en hand vid behov tom

Goggla runt lite snabbt och de verka inte va så svårt att i omgångar bättre på objektiven till ganska bra priser. Min tanke är en ungefär en fast 50/1,8  och en upp till 300 med sämre ljus förutom ett ok allroundobjektiv som sitter på när man behöver bära lättare mm

connie98
2013-07-08 16:12
#19

skulle skaffa en canon EOS 550 D tror jag den heter har själv en 1100d men skulle nog önska att jag köpt denna då den är lite dyrare men tycker att den är bättre (Gissar bara på namnet kommer inte riktigt ihåg för tillfället)

Josse5233
2013-07-08 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#0 Jag har också en Canon 1100 D. :)

Ha en trevlig dag! 

Annons:
denstore
2013-07-08 17:39
#21

Själv tycker jag nästan inte XXX-serien är särskilt lön. Då kan man nästan lika gärna ta steget upp till 60D.

hag391
2013-07-10 10:43
#22

Fick ett bra erbjudande på ett demokamera så nu är en Canon 1100D på väg. Påminner om när man va barn och vänta på julafton 😃

Visst skulle jag vilja ha en betydligt bättre kamera och objektiv men de finns ju inga pengar till tyvärr. Har dock känslan att jag kommer att bli nöjd mot nuvarnade som jag haft i 8år på 6MP och var en budgetkamera redan när jag köpte den när den va ny

Ni som har en som kom med kitobjektivet. Är de någorlunda så de funkar till en början?

JNN
2013-07-10 10:57
#23

Nu har jag visserligen en 550D, men med kitobjektivet som följde med. Nu har jag sett att objektiven har ett tillägg i beteckningen som slutar på stm, har ingen aning om vad det kan betyda..

Men hur som helst så kanske det inte är något värstingobjektiv precis, men tycker inte att det är dåligt heller som en del påstår. Tycker tvärtom att det funkar utmärkt till normal fotografering, i allmänna situationer.

Själv fotar jag en del med mitt makroobjektiv men även med ett mindre telezoom på 55-250 mm, som så småningom ska ersättas av ett bättre.

Och i dessa situationer är det kanske inte det bästa alternativet, men det funkar till det mesta och om man är nybörjare så är det bra att lära sig grunderna med det och sen bilda sig en uppfattning om vad man saknar och utefter det sikta in sig på ett annat objektiv lite senare.

Själv suktar jag lite efter ett 24-105mm i stället för kitobjektivet, men det kostar ju en slant, och då jag sparar till ett tele så får det projektet ligga på is ett tag..

JossiJos
2013-07-10 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Har en Canon EOS 1100D :)

JossiJosGlad

hag391
2013-07-22 05:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Den kom i fredags och visst märks de att kitobjektivet utan stabilisering har jobbigt speciellt när jag fota från hästryggen på tossig häst. Men de lär nog de flesta ha *s*

Men busiga katter va inga problem i solen

hag391
2013-07-22 05:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Frågan är om någon kamera fixar de här?

hag391
2013-07-22 05:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Självklart fick kameran hänga med på ett kvällsdopp igår😃

Annons:
hag391
2013-07-22 05:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Första hästfotot jag tog

byggarn30
2016-07-09 12:08
#29

Jag har en Canon EOS 1100D och försöker fota våra underbara solnedgångar här hemma. Finns det någon guide för inställningar eller kan någon kunnig berätta de bästa inställningarna för mig?

Upp till toppen
Annons: