Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 830 ggr
jonnson
2013-05-16 00:30

Bra kamera?

Har mer och mer börjat fundera på att köpa en ny och bättre kamera. Fotar mest för skojs skull och har än så länge klarat mig bra med min mobil. Men nu har jag fått till flera fina bilder som jag hade velat förstora, men kvaliten är inte tillräckligt bra. Så därför går jag nu i tankar att köpa en bättre kamera. Mitt behov är mest på hobbynivå. Vill kunna ta lite fina bilder på miljö, byggnader och statyer om man är iväg på semester, och sen tar jag otroligt mycket kort på mina två hundar. Det är väl mest där jag är i dagsläget. Har därför funderat på en såndär kompaktkamera som ser ut som en systemkamera, fast med fast objektiv liksom. Den jag har spetsat in mig på är en Nikon Coolpix P520. Har också tittat mycket på Samsungs smartkamera NX1000, men då får man ju släpa med sig ett par objektiv också.. Eller är det bättre att köpa en riktig systemkamera? Eller är helt enkelt de kameror jag tittat på för bra för mitt behov? Kanske ska tillägga att jag redan har en kompaktkamera, en SONY som är kanske 1,5 år gammal. Dom gjorde en vattentät modell då som fanns i pippigult, turkos och svart. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad modellen heter.. Men jag har sällan med den eftersom jag tycker att det blir bättre bilder med min mobil, SONY V. Min mamma har en Nikon Coolpix som jag annars kan få köpa av henne. Är det en lagom deal för mig kanske? Vad tror ni andra, foto- och kamerakunniga?

Annons:
Inkanyezi
2013-05-16 08:50
#1

Jag tycker att du ska börja med att prova att använda din mammas kamera om du får låna den. Då kan du avgöra om du blir nöjd med en kamera av den typen, och du kan också se vilken skillnad i bildkvalité som du kan förvänta dig genom att skaffa en kompakt- eller långzoomkamera (långzoom är de som lite liknar systemkameror, men utöver det långa zoomomfånget har samma egenskaper som kompaktkameran).

Ett kännetecknande drag för de flesta av kompaktkamerorna, vilket de delar med i stort sett alla långzoomkameror, är att de är väldigt tröga att komma till skott när man har tryckt ner knappen. Det kan ibland kännas som att kameran väntar för att retas, och det kan vara hopplöst att fotografera sånt som rör sig fort.

Trögheten en stor skillnad när man jämför med systemkameror.

Det finns så klart annat som talar för en systemkamera, men snabbheten från att man trycker på knappen till att bilden tas kan vara avgörande för valet av kamera. Numera finns ganska många rätt kompakta systemkameror, där man kan få både en ganska liten och smidig kamera och en som kommer direkt när man trycker av.

Det finns också en del kompaktkameror som har kommit över problemet med snabbhet att trycka av, genom att de kan spara bilder inte bara efter att man trycker ner, utan man kan få en serie av bilder både före och efter att man tryckte ner knappen. De flesta av de kamerorna kommer från Casio. Bland systemkameror är det enbart Nikon 1 som har samma finess.

Men prova att fotografera med din mammas kamera och se om du blir nöjd med en sån kamera. Sedan när du har samlat på dig lite erfarenhet av hur det är, kan du komma tillbaka och ställa lite mer specifika frågor och berätta vad du skulle vilja ha, som den kameran kanske saknar. Eller om den uppfyller dina önskemål, så verkar det ju vara det bästa alternativet.

Upp till toppen
Annons: