Annons:
Etikettmjukvara
Läst 1643 ggr
Schnauzertik
5/15/13, 10:11 AM

Lightroom 5 beta

Ny lightroom version redan ute i beta och kan laddas hem.

Inte så mycket nytt.

Moderskeppet berättar om den här

http://www.moderskeppet.se/lightroom5/?gclid=CNqLtofUl7cCFYh2cAodtRAA3g

Värd för Pensionärer

Annons:
JazzBass
5/15/13, 2:18 PM
#1

Kanske inte så väldigt mycket nytt, men det mesta av det som är nytt har jag verkligen längtat efter, bl.a. det nya verktyget för radiella gradienter, avsevärt förbättrade klonfunktioner, offline-editering och automatiska upprätningsverktyg. Blir för mig en solklar uppgradering när skarpa versionen släpps. Orkar inte testa betaversionen som nu funnits tillgänglig i ungefär en månad.

Tillägg: Funktionen för att se dammfläckar bättre välkomnar jag också varmt, då jag ganska ofta fotar på mycket små bländare vilket gör att sensorfläckar syns lätt, samt även fotar av negativ som kan vara lite dammiga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
5/15/13, 2:37 PM
#2

Om jag har förrstått det rätt har Adobe en ny licensieringsmodell, där allt arbete sker i "Creative Cloud", som man abonnerar på till en månadsavgift av för tillfället ungefär tjugo dollar, men som höjs till trettio om man tecknar senare än 25 juni. Man får alltså alla Adobes program med uppdatering på nätet och har ständigt den senaste versionen och uppdateringen, så länge man är uppkopplad.

För några av oss kan det skjuta över målet, eftersom vi inte alla behöver fullversionen av Photoshop, och det kan i längden bli dyrare än man egentligen önskar, även om priset är högst rimligt för den som driver företag och har använt hela sviten till den tidigare licensmodellen. För all bildbehandling som jag gör skulle jag klara mej med Lightroom.

För egen del fortsätter jag med Linux, UFRaw, RAW Therapee och Gimp. Gimp kommer med trettiotvå bitars bildhantering relativt snart, så man kan räkna med att programmet är ganska framtidssäkert.

hydman
5/15/13, 2:50 PM
#3

Jag tror att Lightroom ligger utanför molnmodellen.

Ylva-Li
5/15/13, 2:55 PM
#4

Japp. Lightroom ligger utan för cloud. Vore dumt om de la in det där med tanke på hur billigt det är jämfört med de andra bildprogrammen.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Schnauzertik
5/23/13, 11:39 AM
#5

Nu har jag provat LR5 beta  lite och jo, det blir en uppgradering för mig också.

Den verkar också vara betydligt snabbare

Värd för Pensionärer

JazzBass
5/23/13, 12:15 PM
#6

#5 - Bra om det är snabbare, för fyran är ganska långsam. Du är inte den första som sagt det men alltid bra med fler personer som tycker lika.

Måste bara få tummen ur och uppgradera operativsystemet i min macbook pro till Mountain lion, funkar inte med 3-4 år gamla Snow leopard längre….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: