Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 1093 ggr
skogstossan
2013-05-14 14:07

Nutellacupcakes toppade med dadelsirap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde lite cupcakes i helgen som jag givetvis var tvungen att fota. Jag är väldigt nöjd med bilderna även om det är något konstigt med skärpan i dom här bilderna. Det tycks bli något konstigt med skärpan eller vad det är då jag spritsar med en speciell tyll. 

Är bilderna oskarpa eller är det strukturen på cupcakesen som gör att det kanske upplevs så? 

Resten av bilderna på dom här cupcakesen kan man hitta här: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/05/choklad-och-nutellacupcakes-toppade-med.html

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
[Tilde]
2013-05-14 14:09
#1

Fokus ligger på de bakre cupcakesen - de är skarpa, inte de andra. Men de ser supergoda ut! Måste testa nutellacupcakes någon gång! :)

Gillar upplägget! Du tar alltid fina bilder på dina bakelser 👍

skogstossan
2013-05-14 14:14
#2

Tack ska du ha! Jag fokuset ligger på dom bakre cupcakesen. Det är helt riktigt. Det är där jag lagt skärpan. För att vara exakt så har jag lagt skärpan på den mittersta som ligger i lådan. Men jag tycker att det ser underligt ut ändå. Men jag tror att det kan bero på strukturen på bakverken. Vad vet jag?

bakministeriet.blogspot.com

jossa5
2013-05-14 14:33
#3

Hjälp, va goda dom ser ut! Får prova göra såna någon dag! :)

Men ja, tycker dom ser skarp ut, så det kan ju, precis som du säger, bero på strukturen hos cupcakes.

(följer din blogg, och tycker att du över lag tar väldigt bra bilder!)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

MagArne
2013-05-14 15:56
#4

Ser att du använder bländare f/1.8 och där har vi problemet.
Använd ett högre bländartal för att få längre skärpedjup och kanske även fokusera närmre kameran. Detta genererar dock längre slutartider men inga problem om man har stativ.

Ett tips framöver är att sätta kameran på ett stativ och ta en bild på samtliga bländartal så du ser när alla önskade detaljer har rätt skärpa.
Börja på 1.8 och stega uppåt med en bild på varje steg. Jämför sedan i datorn. Sätt kameran i Av-läge (aperture) så justerar kameran slutartiden själv och du kan lätt ändra bländare.

skogstossan
2013-05-14 19:14
#5

# 3 Dom var sjukt goda måste jag säga. Vad kul att du följer min blogg. Sådant är uppskattat.:-) 

#4 Jag fotar alltid med stativ och jag har väl i princip alltid bländaren helt öppen eftersom jag vill ha så kort skärpedjup som möjligt. Jag tror att det är strukturen på mina bakelser som gör att jag uppfattar dom som oskarpa där dom ska vara skarpa. Men det finns en liten chans att jag testar ditt förslag nästan gång jag ska fota cupcakes som är spritsade med den tyll jag använt till dom här.

bakministeriet.blogspot.com

MagArne
2013-05-14 20:33
#6

#5 Nej, det är inte strukturen, det är fysikens lagar och du säger det ju själv "jag vill ha så kort skärpedjup som möjligt" och det har du fått också 😉

Skärpedjupet påverkas ännu mer framför fokuspunkt än bakom.
Skärpedjupet är 1/3 framför fokus och 2/3 bakom.

Annons:
skogstossan
2013-05-14 21:46
#7

#6 Jag tror inte att du riktigt förstår vad jag menar. Jag brukar i princip alltid fota med inställningen f/1,8 och inte uppleva att mina bilder är oskarpa, vilket jag gör med den här bilden. För ett par veckor sedan fotade jag ett par liknande cupcakes som jag spritsat med samma tyll som dom här och då upplevde jag också att bilderna vara oskarpa på något vis. Så jag tror nog att det har med strukturen på bakverken att göra ändå.

bakministeriet.blogspot.com

MagArne
2013-05-14 21:58
#8

Nej, jag förstår inte varför en annan struktur skulle få bilderna att bli oskarpa. Men är det så du säger att det är så får du helt enkelt spritsa kakorna på ett annat sätt i fortsättningen.

Själv hade jag ökat till bländare 2,8 och se om det hade gjort någon skillnad. Flyttar du tillbaka kameran ökar ju det också skärpedjupet. Kan ju vara så att de främre kakorna står närmre kameran än vad de har gjort på tidigare bilder?

Inkanyezi
2013-05-14 22:13
#9

Jo, visst kan det vara knepigt att få till något som ger precis rätt känsla av skärpa i cupcakes. Men det förstärks ju också av att de närmaste är klart utanför skärpedjupet. Man har lättare att tolerera oskärpa i bakgrunden än i förgrunden, och första bilden på bloggen är ju onekligen skarp då skärpedjupet är tillräckligt för både koppen och den närmaste kakan i gruppen uppe på tårtfatet.

Jag tror att det hänger lite på ljuset, och man kanske kan få till lite mer intryck av skärpa med lite blänk på det spritsade, exempelvis med ljus snett bakifrån, som ett konturljus, släpljus som speglas i det spritsade mot kameran. Ett motljus ger också djupare skuggor i fårorna, och det kan förstärka skärpeintrycket.

Cupcakes som är spritsade kanske kräver lite annorlunda ljus. Kanske punktformigt ljus snett bakifrån? Jag antar att du har använt dagsljuset, och jag tror att man skulle kunna få till ett konturljus med en spegel, kanske en sån där utdragbar rakspegel i väggmodell eller liknande? Man kanske behöver dämpa det direkta ljuset från fönstret mot motivet lite grann för att få en spegel att ge tillräcklig glans i åsarna i det spritsade. Möjligen kan man vrida alltihop, så att själva fönsterljuset kommer lite bakifrån och kanske undvika att det kommer för mycket ljus framifrån genom att hänga svart tyg eller hålla svart papp på lämpligt sätt framför.

Det är helt enkelt det väldigt mjuka ljuset som spelar ett spratt med de mjuka formerna som är spritsade och dessutom ganska ljusa jämfört med allt det andra som är "low key". En liten förbättring kanske man kan få genom att minska exponeringen lite och låta mer av bilden gå ner till svart. Det kan tänkas att det går att fila lite på råfilen för att öka kontrasten i det allra ljusaste till priset av att det mörka också blir mörkare.

Jag tycker att det är väldigt bra för ett tidigt försök med tekniken. Du kanske behöver öva lite och släppa till att det faktiskt får bli svart i de mörkare delarna av bilden. På flera av bilderna som du har lagt upp är duken väl ljus. Jag tror inte att man behöver separation mellan det svarta kakfatets fot och duken mot skuggsidan, det räcker med antydningen av form i fatet på blänksidan.

skogstossan
2013-05-14 22:15
#10

Jag menar inte att bilden ÄR oskarp. Jag menar att jag upplever dom så   och jag tror att jag gör det pga av strukturen på området där det är spritsat. När jag tittar på bakverkets del där pappersformen sitter så upplever skärpa. Även själva chokladbiten på toppen upplever jag som skarp. Men det är just biten på det spritsade som jag upplever som lite oskarpt.

Ja, på varenda bild i den här serien av bilder upplever jag det så oavsett vilket avstånd jag har till kakan som ska stå i fokus.

bakministeriet.blogspot.com

skogstossan
2013-05-14 22:23
#11

Tack Inkanyezi! Det du säger är precis det jag ville få fram och jag tror att du har alldeles rätt i att dom här cupcakesen antagligen skulle behövt en annan ljussättning och jag ska prova det nästa gång. 

Den första bilden på bloggen upplever jag också som oskarp även om jag förstår att den inte är oskarp. 

Därmed så tror jag att det är min ljussättning som inte är den bästa för den här strukturen. Därmed upplever jag bilden som oskarp.

bakministeriet.blogspot.com

skogstossan
2013-05-15 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag lagt på lite svärta. Blev det bättre månntro?

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-05-15 08:25
#13

Bilderna är absolut inte oskarpa, men du kunde se över hur du skärper bilderna, alltså i första hand grundskärpningen samt den sista skärpningen efter förminskning till slutstorlek. Bilden ser ut att vara skärpt med relativt stor radieinställning, medan bilder med många små detaljer (s.k. högfrekventa bilder) brukar mår bäst av att skärpas med liten radie i motsats till lågfrekventa.

Om grundskärpningen: Fotar du i jpeg så kan du kolla i kameramenyn vilken mängd skärpa som läggs på (om du inte grundskärper lite extra efteråt), och fotar du i RAW kan du kolla råkonverterarens skärpningskontroller. Prova en liten radie, typ 0,6-0,8, och ställ upp skärpan så högt att kanterna ser skarpa ut men inte så högt att du ser klara mörkare/ljusare linjer vid konturerna.

Efterskärpningen gör man dock oftast med fördel med ännu mindre radie, typ 0,3, och en kraftigare mängd istället. Det ger krispigast skärpa utan att det ser speciellt uppskärpt ut, om man inte tar i alltför hårt förstås.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
skogstossan
2013-05-15 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ok, JazzBazz nu tror jag att jag gjort som du sagt. Om jag inte helt missförstått vad "radie" är. Blev det någon förbättring?

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-05-15 09:10
#15

#14 - Bättre, tycker skärpan ser behagligare ut nu. Kan du göra samma skärpning på bilden med lite mindre svärta också. Kan du också säga vilket/vilka program du jobbar i, och om du använder jpeg eller RAW?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-05-15 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag fotar alltid i RAW numera och jag använder photoshops  råkonverterare. På den här bilden kontrollerade jag skärpan i rawkonverteraren och ställde ner den til 0,6 i radius. När jag sedan omvandlade den till jpeg och ställde jag ner skärpan ytterligare till 0,3. 

När jag zoomade in bilden i råkonverteraren och då på paritiet där jag lagt skärpan såg jag att bilden inte alls var oskarp. Tvärtom. Den är väldigt skarp.

bakministeriet.blogspot.com

MagArne
2013-05-15 09:28
#17

Kanske jag som missuppfattat TS att hon vill ha de främre två kakorna utanför fokus?

Inkanyezi
2013-05-15 10:29
#18

Jag tror att det till stor del hänger ihop med förminskningen också, och att det blir markant skarpare i fullt format. Men det kan man ju inte se på den lilla bilden.

Bildens ljushet och tonkurva är en balansgång som är knepig, och jag tror att det kan vara lite lättare att finjustera i bildbehandlingen än i råkonverteringen, men det är större risk för posterisering när man gör det i åtta bitar än när det är tolv.

Det blev inte så mycket bättre bildintryck i de ljusare partierna av nermörkningen, och det kanske ligger på kompositionen, att det står en rad precis bakom den som är skarp och som visuellt går ihop med den främre. Det är separationen i djupled som ofta blir bättre när man använder motljus och konturljus över föremålen när man tar stilleben, och de här bilderna hör till den kategorin.

Jag ser fram mot nästa variant av cupcakes. :-)

tlundegard
2013-05-15 14:06
#19

Jag håller med om att bilden kan uppfattas som oskarp, speciellt när man ser den i lite mindre format (jag tittar genom mobilen). När jag förstorar bilden blir den skarpare :) Det kan nog vara som ni säger, att ljuset inte är helt rätt för den strukturen på bakverken. Man blir lite bländad av kontrasten mellan ljust och mörkt och därför uppfattar man det som oskarpt..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Inkanyezi
2013-05-18 11:56
#20

Jag kommer tillbaka till den här, lite för att putta tråden, och jag vill gärna puffa för Bakministeriet igen. Där finns faktiskt en del som jag har missat tidigare, och det är väldigt fina bilder överlag.

Fotografi bygger i väldigt hög grad på förmågan att se, att se ljuset och att kunna fånga känslan i en bild. I de tidiga bilderna från förra året ser man inte potentialen i det som växte fram ungefär från oktober förra året. Men när jag ser det, då kan jag förstå frustrationen över de tidigaste bilderna, och frustrationen hos många som skaffar en fin kamera för att ta de där fina bilderna som man antar att man ska få med bra utrustning.

Skogstossan behövde en kamera som stämde bättre med vad hon ville göra, en kamera med ljusstarkt objektiv, eftersom det korta skärpedjupet är en del av uttrycket i bilderna. Men utöver de fem centimetrarna framför sensorn är bilderna skapade omkring en decimeter bakom kameran. De är alla en förlängning av idéer som inte bara är fotografi, utan processen är mycket längre än så.

Jag uppfattar tårtskapandet och bildskapandet, med allting runtomkring som konst, och det är en konstnärlig ådra som driver det hela. Jag tycker att bilderna på Bakministeriet är värda att betrakta ur fotografiskt perspektiv, och att vi kan ha mycket att lära av dem. Skogstossans utveckling i bildskapande, och kanske också i tårtskapande är exceptionell. Men som exempel för oss som vill få fina bilder är den hoppfull, eftersom det visar att det går, att man kan, när man jobbar mot ett mål med sitt skapande.

Och det är värt ansträngningen att betrakta verket i sin helhet och att verkligen studera hur det kan ha gjorts. Elementen är väldigt enkla. Mycket är uppbyggt med rekvisita från äldre tid, sådant man kan hitta på loppis och i andra hand, kanske på Myrorna eller Stadsmissionen. Men föremålen bär viktiga budskap, och sammanställningen av färg och form är i många fall rent mästerlig. Verket ligger i helheten, och Bakministeriet visar en väl sammanållen helhet.

Annons:
skogstossan
2013-05-18 19:17
#21

Tack Inkanyezi! Det kändes lite som att jag släppt en bakbok eller haft en fotoutställning då jag läste din text. Lite som om det vore en recension för ett boksläpp eller liknande!:-) Tack igen!. Jag blir verkligen jätteglad. 

Vad jag behövde förutom en systemkamera med ett ljusstarkt objektiv var någon som kunde ge mig dom grundläggande verktygen för att kunna göra det jag ville. Dom verktygen har jag fått från Foto i fokus och framför allt ifrån dig Inkanyezi. Det är jag väldigt tacksam för. 

Innan jag köpte min systemkamera hade jag ingen aning om någonting och därför kunde jag inte göra det jag ville. Hur skulle jag tex kunnat veta att det är skillnad mellan dagsljus och glödlampeljus? Eller att kameran inte själv kan ställa in skärpa utan att jag måste göra det själv? :-) 

Jag är väldigt glad över allt jag lär mig här och ju mer jag lär mig destomer förstår jag att jag at jag har att lära!:-)

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2013-05-18 22:20
#22

Såg att du hade länkat till en annan blogg med spritsade cupcakes, där de är belysta med ett relativt stort mjukt ljus nästan rakt framifrån, och där reflexen i kanten av det spritsade förstärker skärpeintrycket.
http://heavenlycupcake.se/steg-for-steg-swiss-meringue-buttercream/

Det finns flera angreppssätt på problemet, och i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag inte har jobbat med bakverk och såna här saker, så det kan finnas orsak att prova annat än sånt som jag klämmer ur mig också. Vad jag ser på Danielles himmelska sida är att hon har ett mjukt ljus som är högre placerat än kameran och bara en aning åt sidan. Om man jobbar med fönsterljuset och vill ha sidljuset eller motljus kan man använda en reflektor för att få den reflexen speglad i krämen som är spritsad.

Upp till toppen
Annons: