Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1724 ggr
faimh
2013-05-12 20:09

Macro objektiv Nikon

Hej! Jag har en Nikon D5100 och till den har jag Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS som jag använder som ett allround objektiv. Dock är den inte så bra när det gäller närbilder så därför skulle jag vilja köpa ett till objektiv som är riktigt bra när det gäller macro. 

Jag har kollat runt och försökt läsa olika recensioner men jag är inte så bra sånt men jag har iallafall kollat på Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon. Och undrar om det är ett bra macroobjektiv att satsa på? Eller är det mer värt att satsa på Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon? Jag förstår att Tamronet antagligen är bättre med tanke på att det är lite dyrare men jag undrar hur mycket bättre, och om det är värt dom extra pengarna? 

Eftersom jag som sagt redan har ett objektiv vill jag ju inte ha ett till som är nästan likadant utan jag vill ha ett som är riktigt bra när det gäller just macrobilder på blommor och insekter mm. Jag vill inte lägga ut så mycket pengar så jag vill helst hålla mig runt 4000. 

Eller är det bättre att börja med en macrolins eller mellanring istället för ett objektiv? Jag vet ju att det blir bäst kvalité med ett objektiv men hur bra är mellanringar och sånt?

Kom gärna med era åsikter om objektiven jag nämnt eller kom med nya förslag, allt är välkommet! :)

Annons:
Inkanyezi
2013-05-12 20:50
#1

Objektivet du har har mycket kort näravstånd, så det duger alldeles utmärkt att ta närbilder med. Vid den längsta brännvidden har du en avbildningsskala på 1:3,8 när du är på närmaste avståndet, 35 cm.

Om du vill ha större avbildningsskala är ett makroobjektiv en möjlig lösning, men det finns också andra sätt att få motivet större. Man kan exempelvis använda en närbildslins för att komma ännu närmre. Eftersom objektivet har så kort närgräns är det inte någon större mening med en närbildslins med lågt dioptrital, utan den vettigaste är en akromatisk lins med styrkan +5 dioptrier. Den kostar visserligen ganska mycket, men den är betydligt billigare än ett makroobjektiv, och det blir mindre att plocka med än att ha ännu ett objektiv.

Närbildslinsen ger bildkvalité jämförbar med ett makroobjektiv när man tar vanliga motiv i naturen, som blommor och insekter, men den lämpar sig inte för reproduktion av sådant som frimärken, eftersom den ger krökt fokusplan och förvränger räta linjer lite grann. Det har ingen betydelse för naturbilder, men är inte bra för exempelvis repro på frimärken.

Mellanringar är inte lämpligt för ditt zoomobjektiv. Det är dyrt och funkar dåligt. Dessutom är det ett himla plockande med grejer, eftersom de ska sitta bakom objektivet, och det ökar risken att få skräp på sensorn.

Om du bestämmer dig för ett makroobjektiv, är det i regel bättre att ha en längre brännvidd, eftersom man inte behöver krypa så obekvämt nära. Till makroobjektiv kan man med fördel använda mellanringar för att komma ännu närmre och öka avbildningsskalan.

Upp till toppen
Annons: