Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 3849 ggr
sderstrm
2013-05-11 11:06

Vad är det för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag åkte iväg på en hopptävling i morse för att fotografera, men fick avbryta redan efter första klassen då 9 av 10 bilder inte blev annat än skit. Jag hade samma problem då jag fotade en dressyrtävling förra året (den jag fotade senast innan dagens tävling), vilket är att motivet blir suddigt och bakgrunden skarp. Jag har testat alla möjliga sorters inställningar men det vill inte ge med sig. Då jag står och fotar ser det inte oskarpt ut, utan det är efteråt då jag kollar igenom bilderna som jag märker att fokusen är helt åt skogen.

På bifogad bild ser man tydligt problemet. Jag hann fota lite under 400 bilder idag, och inte mer än 10 av dom är dugliga. Jag har testat med specifika fokuspunkter, dynamisk, automatisk och även 3D-följning men ingenting funkar. Kan det vara fel på objektivet eller är det bara jag som är väldigt dålig på att stå bakom kameran?

Jag fotar med en Nikon D5000 och ett Sigma 70-200mm 1:2.8 EX DG OS HSM.

Snabba svar och alla tankar/tips uppskattas väldigt mycket då jag har en tävling imorgon också som jag gärna vill åka och fotografera.

Annons:
soren-p
2013-05-11 11:39
#1

Du har troligtvis bakfokus på ditt objektiv. Du kan testa på det sätt som beskriv i inlägg #2 i denna tråd: http://foto.ifokus.se/discussions/4fc7c6bcd4ebea4a02000b28-fokusering

sderstrm
2013-05-11 15:14
#2

Jag ska helt klart testa objektivet så får jag se vad det visar. Om det nu skulle vara så att det är bakfokusering som är problemet, måste objektivet (kameran?) då lämnas in eller är det något jag kan få ordning på själv?

soren-p
2013-05-11 16:51
#3

På min D7000 kan man göra en AF-finjustering för att motverka fram- eller bakfokus, men det verkar inte finnas på D5000 vad jag kan se på nätet. I vilket fall som helst är det dock inte alltid lätt att få ordning på problemet med AF-finjustering, eftersom bakfokuset ofta varierar med brännvidden (tex att bakfokuset är större på 200 mm än på 70 mm). 

Bäst är att kalibrera objektivet (om fokustestet visar att du har bakfokus). Tura Scandinavia (http://www.turascandinavia.com/service-support/service-garantiaerenden/sigma-service) åtgärdar Sigma-objektiv, gratis om du har garanti kvar tror jag. Lycka till!

MatildaSjöberg
2014-03-06 23:35
#4

Är fokus punkten i mitten? Eller testa Återställ alla inställningar :-)

Upp till toppen
Annons: