Annons:
Etikettbildhantering
Läst 5602 ggr
suchthefool
2013-05-05 20:34

Fotoskrivare!

Ja, vad rekommenderar ni för något? Är det ens värt att skaffa sig en egen, "prisvärd" skrivare som fotograf? Eller ska man förlita sig helt på andra företag, tex Crimson?

Att jag frågar är för att jag har blivit nyfiken på 

Canon PIXMA iX6550.

Finns det bättre skrivare för samma pengar? Det jag tänker mig är att jag vill kunna skriva ut bilder i bra kvalité till kunder, samt för att skriva ut presentkort, affischer osv. Allt som kan komma till användning alltså.

Och hur är det egentligen med bläckpatronerna. Går de åt supersnabbt? Det är ju mycket som ska vara med i beräkningarna av kostnad osv.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Annons:
felixhaljeskog
2013-05-05 21:14
Nalle43
2013-05-06 09:27
#2

Innan du bestämmer dig för en bläckstråleskrivare: Utskrifter från dessa är INTE samma sak som om du köper utskrifter från något labb.
"Det jag tänker mig är att jag vill kunna skriva ut bilder i bra kvalité till kunder" = digitalt framkallade bilder från fotolabb.

Processerna är helt olika vilket gör att hållbarheten på fotolabbsbilder är MYCKET bättre.

Kvalitetsmässigt är det inte så stor skillnad om man kan göra inställningarna rätt.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Schnauzertik
2013-05-06 10:41
#3

#2 iX6550 använder chroma life 100+ som canon lovar hållbarhet i 100 år när bilderna förvaras i fotoalbum, för mig skulle den hållbarheten vara tillräcklig. Hur länge en fotolabbsbild håller beror också på hur den förvaras.

#0 Utskrift via ett fotolabb är ofta billigare eftersom både bläck och papper till skrivaren kostar en hel del. Ska man dessutom sälja bilderna ska man vara noga med vilket bläck man använder och inte köpa billigaste lågprisvarianten, samma sak med val av papper.

Har inte provat iX6550 men är det inte mer en skrivare för hemmabruk för någon som inte vill lägga ut så mycket pengar, dvs inte när man ska fota professionellt eller som hobby.

För att utskrifterna sak stämma i färger med det som man ser på bildskärmen ska man helst också kalibrerar skärmen det gäller både om man skickar till labb eller skriver ut själv. Om man skriver ut på egen skrivare bör man också  skapa färgprofiler till den för de olika papper man använder för att det ska stämma överens. En sådan pryl är inte billig särskilt om den ska kunna kalibrera både skärm o skrivare.

Men även om det är dyrare med en egen skrivare så är det roligare och man har lite fler möjligheter. 

För proffsbruk skulle jag nog valt en betydligt dyrare skrivare. Om man tänker skriva ut stora volymer ska man kanske också försöka hitta en skrivare med större bäckpatroner, men då blir skrivaren riktigt dyr så det tar lite tid innan man tjänar in det.

Värd för Pensionärer

suchthefool
2013-05-06 12:31
#4

#2 jo visst förstår jag att det inte är samma sak. Som du skriver så var det nog mer ur kvalitésynpunkt jag undrade. Sen som #2 säger så tänkte jag också på den garantin på hållbarheten de hade.

#2 Hur dyrt är det egentligen med papper och bläck? Vad för sorts skrivare är egentligen mest prisvärd? Är det också viktigt att använda just Canons produkter som de skriver? Självklart ska skärmen kalibreras… Som du säger så är det ju roligare om man kan göra sådant lite själv. Så för den delen bryr jag mig inte jättemycket att det blir lite dyrare i underhållning än att skicka till fotolabb.

Jag fastnade lite för denna för jag tycker den verkar ge bra kvalité trots det låga priser, samt att man kan göra ganska mycket med den. Jag har ju tyvärr inte riktigt råd att satsa på en riktigt DYR skrivare. Finns det någon annan modell som kanske inte är jättedyr men ändå är bättre eller vad har ni för erfarenheter?

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Nalle43
2013-05-06 14:41
#5

"iX6550 använder chroma life 100+ som canon lovar hållbarhet i 100 år när bilderna förvaras i fotoalbum"

Ovanstående låter ju betryggande, men tänk efter:

1. Alla färgfabrikat håller i 100 år om de inte utsätts för solljus. Detta är inte något specifikt för Canon.

2. Ska man ta betalt för bilder bör man väl leverera det bästa marknaden kan erbjuda, speciellt som det inte kan motiveras med att priset blir högre för en bättre kvalitet

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Schnauzertik
2013-05-06 15:30
#6

Här kan du se priser på bläck o papper till iX6550.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ix6550

Hållbarhetsgarantin gäller bara med orginalpapper och orginalbläck.

Det beror på vilka krav man har men i ditt fall hade jag om jag hade råd lagt till en hel del pengar och köpt en sådan här (den har några år på nacken men verkar skapligt prisvärd nu). Visst är det mycket mer pengar men man får vad man betalar för. Att köpa en billigare som man inte blir nöjd med utan måste byta upp sig blir dyrare än att köpa  något som man blir nöjd med direkt. 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pro9500mk2

#5 Apropå det bästa på marknaden, så här skriver "kamera och bild"

"Fotolabb gör det billigare, men själv gör du det bättre med större färgomfång, med mer skärpa och dessutom blir resultatet mer hållbart."

http://www.kamerabild.se/tester/tillbeh%C3%B6r/test-6-fotoskrivare-for-stora-utskrifter-1.339232.html

Hur sant det påståendet är på alla punkter är jag inte helt säker på men utvecklingen av fotoskrivare, bläck och papper har inte stått stilla så det är inte omöjligt. Sen varierar det också mellan labben och vilken av deras produkter man väljer.

Värd för Pensionärer

Annons:
MichaelE
2013-05-07 13:51
#7

Jag har den skrivaren och tycker att den är kanonbra. Får riktigt fina utskrifter när det kommer till foto. Det är ingen skrivare du ska skriva ut 100 sidor text med då kvalitén på utskriften är sådär (det är inte jämnt och fint som med laser eller en del andra bläckstråleskrivare).

Den är ganska snål på bläcket också vid fotoutskrift så patronerna räcker ett tag. Fördelen är att den har separata patroner, vilket gör att du kan byta färgen som verkligen är slut. 

Ett A4 foto skrivs ut på mindre än en minut.

Jag har bara testat A4 utskrifter då A3 och A3+ papper kostar en del ifall man vill ha riktigt snygga utskrifter (föredrar blankt 220+ g/kvm).

Jag kan rekommendera skrivaren.

suchthefool
2013-05-09 20:53
#8

Tack för all er input! Blev fundersam och kikade på möjlighet att köpa en dyrare. Men, jag kunde inte hålla mig och köpte ix 6550… jag måste erkänna att jag blev väldigt stum över hur bra bilder den skrev ut, det kändes lite av en chansning. Jag kan definitivt sälja detta. Bättre betyg än så kan jag nog inte ge. Och vad roligt det är!

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Upp till toppen
Annons: