Annons:
Etikettövrigt
Läst 3280 ggr
malinahlin
5/4/13, 4:19 PM

Köpa ny kamera?

Hej allihopa! 😃

Jag har länge haft min kära systemkamera Canon EOS 350D. Men tyvärr så börjar den bli dålig och gammal så jag funderar på att köpa ny systemkamera. Jag fotar mest i natur, hästsport, närbilder & porträtt. 

Så jag är helt vilse i kameradjungeln..  Så vad för kamera ska jag kolla på? Vilka hemsidor rekommenderar ni? Vill helst ha Canon.😉

Tacksam för svar!

Annons:
Paltn
5/4/13, 4:27 PM
#1

de flesta elekronikkedjor har bra priser på dagens instegsmodeller ifall det är en sådan du intresserar dig utav. Vilken av kedjorna du väljer är upp till dig, de brukar konkurera med varandra om bästa pris oftast så hittar du bättre pris på en annan kedja än din favoritkedja så äre bara säga det så får du troligen priset sänkt till samma.

// Paltfan

MagArne
5/4/13, 5:40 PM
#2

Vad är det du tycker är dåligt med nuvarande kameran som du önskar en förbättring av?

Vad har du för objektiv? Kanske är så att du ska satsa på bättre objektiv i stället?

Martin
5/4/13, 7:57 PM
#3

Canon Eos 350D kom väl 2005 eller något liknande och det har ju hänt mycket sedan dess, så jag förstår att du känner för en ny kamera och visst är objektiven i många fall viktigare än själva kameran. Men, lite beroende på vad du fotograferar osv så tycker jag nog att det kan vara värt med en uppgradering av kamerahuset också.

Är du i stort nöjd med funktionerna i den kameran du har nu så tror jag att Canon Eos 700D eller någon av dess föregångare (600D eller 650D) är det bästa valet. Jag har inte testat den själv, men det är den senaste modellen av 350:an (om man nu kan säga så). Canon har likt många andra tillverkare lite olika klasser och man kan väl slarvigt säga att de med fyra siffror (Canon Eos 1000D, Canon Eos 1100D osv) är de enklaste.

Därefter kommer serien med 3 siffror (likt din 350D, men efter den har det i samma serie släppts Canon  Eos 400D, 450D, 500D, 550D, 600D, 650D och den sista har nyss släppts; 700D).

Vill man ha "lite mer" kamera är det serien med  2 siffror där jag själv har Canon Eos 60D.

Canons "Flaggskepp" hittar man således i serien med 1 siffra, Canon Eos 1xD är väl det vassaste de har men i de lägre prisklasserna (men inte billigt) hittar man Canon Eos 7D mfl).

Det du skall fundera över är om du saknar några funktioner i den kameran du har idag. Om du gör det - kolla ifall någon av de senare i samma serie (dvs 3 siffror) klarar de krav du vill ha/de funktioner du saknar - i så fall behöver du kanske inte lägga mer pengar än runt 4.500 för ett nytt hus (objektiv antar jag att du har sedan innan så det måste du inte köpa nytt).

Men kanske vill du ha möjlighet till snabbare seriebildtagning/möjlighet till fler bilder osv, då kanske du måste uppgradera dig mellan kameraklasserna.

Ovanstående är bara ledtrådar till vad du skall kolla på - alla fotografer har sin stil och sina preferenser på kameror.

mvh Martin

sotarn76
5/4/13, 8:01 PM
#4

#3

Bra sagt Martin .

Tummen upp !!!

Hade själv 350D sålde allt och byte till Nikon och är så himla nöjd :D

Martin
5/4/13, 8:25 PM
#5

Länken i #3 uppdaterad, den länkade fel. Nu är den rätt.

#4 Tack!

mvh Martin

malinahlin
5/26/13, 8:54 PM
#6

Tror ni att Canon EOS 7D skulle vara något..?

#1

#2

#3

Annons:
Martin
5/26/13, 9:55 PM
#7

#7 Canon Eos 7D är en mycket bra kamera även om den har några år på nacken. Jag ångrar idag att jag inte köpte den när jag köpte kamera 2011, inte jättestora skillnader mot min 60D men lite bättre AF, ISO och snabbare seriebildtagning är några av grejorna (dubbla processorer också har jag för mig, inte helt säker).

Det är en kamera som du säkert kommer vara nöjd med och som är något helt annat än den 350D du har idag.

Sen är frågan om du behöver byta upp dig ett så stort steg. Det är en mycket större kamera också.

mvh Martin

malinahlin
5/28/13, 6:11 PM
#8

#7

Fotograferade idag med en 7D, min kompis som har den kameran. Så jag fick testa lite. Jätte fina bilder tog jag med den & det kändes så lätt och enkelt att fotografera med den jämfört med 350D. Känns som jag inte kommer så långt med 350D jämfört med 7D som jag testade idag.

Jag fotograferade min kompis när hon red häst idag, bilderna blev så fina och skarpa! Så stor skillnad mellan 7D och 350D! Om jag använder 350D så blir bilderna oskarpa & suddiga. Så jag funderar faktiskt något på 7D.

Eller vet ni något annat förslag motsvarande 7D?

Martin
5/28/13, 8:18 PM
#9

#8 Använde du likvärdiga objektiv? För de spelar också stor roll för hur bilderna blir. 7D är i många avseenden en klart bättre (och modernare) kamera än 350D. Liknande 7Dn inom Canonvärlden är väl antingen Canon Eos 60D som är steget under eller så är det väl att gå upp ett steg till fullformatarna (någon av Canon Eos 5D Mark-kamerorna, Mark III är den senaste). Även Canon Eos 6D som är en "bantad 5d Mark III eller en påkostad 60D" enligt Cyperphotos test, dvs mitt mellan 60D och 5D Mark III.

Nu vet jag inte vad du skall använda fotografierna till eller vad du har för budget att röra dig med men jag tror att du får ut mer av att välja 7D och lägga resten av pengarna på optik (om du har pengar till en Mark III) än att köpa en Mark III och behålla kitoptiken som du har till 350D'n (har för mig du hade kitoptiken)?

Ett tips kan vara att på Cyberphoto eller annan fotosajt jämföra kameror (nästan alla försäljningssajter har den funktionen), så kan man jämföra flera kameror bredvid varande gällande t.ex. sekvenstagning, ISO, fokussystem mm mm.

Sen får man fundera på vad man behöver (ofta vill man ha mer än man behöver) och därefter välja det man tror passar ens behov bäst.

mvh Martin

JazzBass
5/29/13, 1:10 PM
#10

#8 - Håller med Martin, objektiven är nog så viktiga. Likaså, om inte ännu viktigare för hur du upplever bilderna, är vilka bildprofilinställningar du använder. Kanske du kör med standard och din kompis med vivid?

Sen en annan sak som jag inte tror så många systemkameraägare tänker på så ofta. När hade du sist din 350D på sensorrengöring? Jag börjar märka redan efter ett par tre månader efter en rengöring att sensorn börjar bli dammig och full med fettfläckar. Min kamera, en Nikon D700, har visserligen automatisk dammborttagning, men den funkar inte så bra som de vill påstå i reklamen. Ingen automatisk sensorrengöring är så effektiv att man inte behöver rengöra dem ordentligt emellanåt. Skillnaden är ungefär som mellan att dammsuga lätt hemma jämfört med en storstädning.

Byter man objektiv ofta blir sensorn skitig snabbare än annars, och fotar man på små bländare och mot en jämnfärgad bakgrund syns skiten väldigt lätt på bilderna. Jag vet dock inte hur mycket det påverkar färger och kontraster efter några år om man fotar mest på större bländare, men det borde det rimligtvis göra i viss mån i alla fall. Kanske värt att skicka den på en rengöring?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

malinahlin
6/8/13, 7:41 PM
#11

#9 & #10

Ja jag använde till kompisens 7D samma objektiv som jag har till 350D:an & det var verkligen stor skillnad. Och det känns inte så roligt längre med 350D. Den har så dåliga batterier, kan inte fota så länge tills batterierna tar slut. Känns ovärt att köpa nya batterier när kameran är gammal :) Så jag tycker att jag lägger hellre pengarna på en ny kamera.

Har ju fått en del pengar i studentpresent så jag funderar på att köpa kamera med just dom pengarna. Så det är bara just kamerahuset jag vill köpa, har redan objektiv hemma som jag kan använda mig av. 

Det är bara just kamerahuset som jag velar mellan.. Har läst på om 7D & 60D. Men jag vet inte riktigt vilken jag vill köpa & vilket som passar mig bäst. 

Eftersom jag fotar rätt så mycket på fritiden. Mest fotografering sker i natur, hästsport, närbilder & porträtt. 

Tips på hemsidor som man kan läsa vidare på kameror & prisklass o så? Undrar om att just dessa hemsidor är bra? http://www.japanphoto.se/ & http://www.scandinavianphoto.se/ & http://www.cyberphoto.se/ ?

Martin
6/8/13, 9:58 PM
#12

Alla de sidorna är bra och där får man nog mer information om dem än på t.ex. Mediamarkt, Elgiganten och vad nu alla elektronikkedjor heter. Men de säljer också samma kameror, men man får nog inte så mycket info på dem.

På t.ex. Cyberphoto (och säkert de andra sidorna också) kan du jämföra två kameror sida vid sida. Där kan du enkelt välja t.ex. både 60D och 7D och sedan gå igenom alla funktioner och se vad som skiljer.

7D är den "bättre" kameran av dem båda, helt klart. Dubbla processorer gör den snabbare, snabbare seriebildtagning, bättre AF-system mm.

Sen är frågan om du behöver en 7D eller nöjer dig med 60D och även andra faktorer, som t.ex. grepp osv spelar in; 7D är något större.

På t.ex. Fotosidan.se kan du läsa recensioner om kamerorna från folk som använt dem;
Recensioner om Canon Eos 60D på Fotosidan.se Recensioner om Canon Eos 7D på Fotosidan.se

Vill man läsa på engelska är Dpreview.com en utmärkt källa;

De har även en, som jag tycker ganska bra (och förvisso grundläggande) köpguide till Digitala Systemkameror.

mvh Martin

malinahlin
6/8/13, 11:43 PM
#13

#12

Tack för all tips!

Vad skulle du rekommendera för kamera förutom 60D & 7D? :)

Annons:
Martin
6/9/13, 6:04 AM
#14

#13 Det finns många bra kameror. Jag har en 60D som jag är ganska nöjd med, hade jag valt idag hade jag valt en 7D istället, det är nog det enda jag ångrar med mitt köp. Men jag fotograferar mycket djur och fåglar så den där lite snabbare AF:en samt lite snabbare seriebildstagning hade varit bra för mig.

Sen finns ju Canon Eos 1Dx, men den lirar i en annan liga och den får jag nog fortsätta drömma om :)

Canon Eos 5D Mark III är ju också en trevlig kamera såvitt jag kunnat läsa mig till, men den har jag inte själv testat.

mvh Martin

malinahlin
6/9/13, 9:45 PM
#15

#13 

Okej :) 7D är ju lite mer dyrare än 60D. Hur länge har du haft 60D? Är du nöjd med 60D? 

Har du bilder som du har tagit med 60D? Får jag se några bilder? :) Vill gärna se lite bilder innan jag kan ta ett beslut.. :)

Martin
6/10/13, 6:08 AM
#16

Köpte min 60D hösten 2011 när min dotter föddes.

Hur fotona blir har ju lika mycket med vilket objektiv man använder att göra osv. Skall lägga upp lite foton här senare, nu måste jag skynda till jobb.Påminn mig om jag glömmer det :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: