Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 624 ggr
texasmamma
5/3/13, 10:21 PM

(M) Natur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte ofta jag tar naturbilder om det inte är nåt djur med men i går hamnade jag i sumpmark och det var mycket speciellt där, lugnet, färgerna och den ensamma kvinnan på spången.

Annons:
texasmamma
5/3/13, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en till

JazzBass
5/4/13, 7:45 AM
#2

Trevliga bilder. 👍 Naturliga svaga vårfärger och fungerande kompositioner. Det enda jag stör mig lite på är skärpedjupet på den andra bilden, som jag ser som något för kort. Det kommer nog sig bara av att du fokuserat närmare på den bilden än på den övre, för trots mindre bländare (f/13 mot f/11) känns skärpedjupet mycket kortare på den. Kanske skulle ha varit värt att blända ner ytterligare till f/16-22 trots lite mer diffraktion? Grymt fin skärpa på den första bilden i alla fall. 🙂

Gillar nog den första snäppet mer också då den har en människa med på bilden, det gör den lite intressantare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

LFCFredda
5/4/13, 2:09 PM
#3

Och jag tycker tvärs om :)

Jag gillar bild två bättre på grund av att asfalten i förgrunden är borta och att det är lite mer färg i den.

Jag håller dock med föregående talare om att du lagt fokus lite för nära och därmed fått ett för kort skärpedjup.

texasmamma
5/4/13, 7:53 PM
#4

Ja, jag testade lite olika fokuseringspunkter för att se hur det blev.

Jazz bass; Diffraktion, vad är det? Går det att förklara enkelt? Jag gillar också den första. De röda buskarna som spretar och sen kvinnans röda hår samlat i en välformad fläta.

LFCFredda; Ja, den andra känns lite "lugnare" när bara spången syns. I den första gillar jag grusvägen med tvärs-skuggorna som sen övergår i spångens tvärlagda brädor, mönstret fortsätter liksom

Tack båda två, ska tänka på skärpedjupet nästa gång

LFCFredda
5/4/13, 9:35 PM
#5

Ursäkta, jag tyckte det såg ut som asfalt istället för grus 😞

texasmamma
5/4/13, 9:51 PM
#6

Ok då, men jag reflekterade in ens över att du skrev asfalt, såg det först nu

Annons:
JazzBass
5/5/13, 6:41 AM
#7

#4 - Diffraktion skapar en viss oskärpa när man bländar ner mycket. f/8 är oftast så gott som diffraktionsfritt men ökar därefter gradvis. På f/22 kan diffraktionsoskärpan vara tillräckligt kraftig för att ta udden av skärpan. Diffraktion uppstår då ljuset måste passera genom ett väldigt litet hål (bländaren) och inte lämnar hålet i endast en riktning utan sprids en aning, mer och mer ju mindre hålet blir. Du kan testa ta några bilder med kameran på stativ, på f/8, f/16 och f/22 (eller mindre om det går) och jämföra skärpan mellan bilderna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: