Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Medel

(M) Natur

2013-05-03 22:21 #0 av: texasmamma

Inte ofta jag tar naturbilder om det inte är nåt djur med men i går hamnade jag i sumpmark och det var mycket speciellt där, lugnet, färgerna och den ensamma kvinnan på spången.

Anmäl
2013-05-03 22:21 #1 av: texasmamma

en till

Anmäl
2013-05-04 07:45 #2 av: JazzBass

Trevliga bilder. Tummen upp Naturliga svaga vårfärger och fungerande kompositioner. Det enda jag stör mig lite på är skärpedjupet på den andra bilden, som jag ser som något för kort. Det kommer nog sig bara av att du fokuserat närmare på den bilden än på den övre, för trots mindre bländare (f/13 mot f/11) känns skärpedjupet mycket kortare på den. Kanske skulle ha varit värt att blända ner ytterligare till f/16-22 trots lite mer diffraktion? Grymt fin skärpa på den första bilden i alla fall. Glad

Gillar nog den första snäppet mer också då den har en människa med på bilden, det gör den lite intressantare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2013-05-04 14:09 #3 av: LFCFredda

Och jag tycker tvärs om :)

Jag gillar bild två bättre på grund av att asfalten i förgrunden är borta och att det är lite mer färg i den.

Jag håller dock med föregående talare om att du lagt fokus lite för nära och därmed fått ett för kort skärpedjup.

Anmäl
2013-05-04 19:53 #4 av: texasmamma

Ja, jag testade lite olika fokuseringspunkter för att se hur det blev.

Jazz bass; Diffraktion, vad är det? Går det att förklara enkelt? Jag gillar också den första. De röda buskarna som spretar och sen kvinnans röda hår samlat i en välformad fläta.

LFCFredda; Ja, den andra känns lite "lugnare" när bara spången syns. I den första gillar jag grusvägen med tvärs-skuggorna som sen övergår i spångens tvärlagda brädor, mönstret fortsätter liksom

Tack båda två, ska tänka på skärpedjupet nästa gång

Anmäl
2013-05-04 21:35 #5 av: LFCFredda

Ursäkta, jag tyckte det såg ut som asfalt istället för grus Skäms

Anmäl
2013-05-04 21:51 #6 av: texasmamma

Ok då, men jag reflekterade in ens över att du skrev asfalt, såg det först nu

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.