Annons:
Etikettövrigt
Läst 943 ggr
[Sniff]
2013-05-02 17:34

Låna bild utan att fråga?

Hej! 

Jag måste bara fråga er här inne, för ni har bra koll på regler och "fotovett". Jag hade hemma en väns hamster för ett år sedan och tog på bilder på honom, som jag la ut på min hemsida. Då fick jag ett mejl från ägaren där hon sa att man inte får fotografera andras djur utan tillstånd. Stämmer det?

Nu har samma person publicerat en av mina bilder på hennes hamster i en annons. Hon har tagit en av mina bilder tidigare, men då frågade hon först. Den här gången såg jag bara annonsen och kände igen min bild. Hon har tydligt skrivit att det är jag som är fotografen, men jag kan ändå inte låta bli att reta mig lite på att hon inte frågade mig först. Hade hon gjort det så hade jag med glädje låtit henne använda bilden. Men får man låna andras bilder utan att fråga? Vad tycker ni?

Annons:
Fridaaaa
2013-05-02 17:36
#1

Hon har inte rätt att ta dina bilder utan tillstånd, för du äger bilderna. Spelar ingen roll att det är hennes hamster på. Även fast hon skrev att du fotograferat måste hon fråga om lov först.

Ang om man får fota andras djur eller inte: Jag tror att det är tillåtet. Är det på utställningar mm i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alenzi
2013-05-02 17:38
#2

Du får fotografera djur hur du vill, däremot får man INTE använda sig av andras bilder utan tillstånd.


JazzBass
2013-05-02 18:30
#3

Ja, du får fotografera hennes djur hur du vill, du behöver inget tillstånd för det.

Nej, hon får inte använda din bild utan tillstånd.

Men, jag själv skulle inte orka bry mig om saken desto mer om det bara är publicering i en annons. Jag har själv råkat ut för att ett par artister "stulit" bilder jag tagit på dem då de uppträtt, men inte mer än i ett fall påpekat saken för personen som tagit bilden. I det fallet sade jag att personen fick använda bilden om han nämnde mig som fotograf, vilket han gjorde efter att ha ursäktat sig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Sniff]
2013-05-02 21:41
#4

Tack så mycket för era svar! 🙂Eftersom det är en vän till mig så stör det mig inte så mycket, (hon hade gärna fått använda bilden om hon hade frågat först) men det känns ju inte helt okej att hon inte frågar mig innan hon tar den. Speciellt när hon påpekar att jag inte får fota andras djur utan att fråga🤔

[PeterWem]
2013-05-02 23:39
#5

Du får gärna be henne vilken lagtext hon stödjer sig på angående tillståndet att fotografera andras djur…

Ylva-Li
2013-05-03 19:49
#6

Jag tror tom du får använda bilder som du tagit på andras djur, utan speciellt tillstånd.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Fridaaaa
2013-05-03 20:05
#7

Jag anser dock att man bör frågar först, om man har möjlighet, innan man fotar 🙂 Jag vill t.ex inte ha mina djur utspridda på nätet på t.ex stallet.se mfl.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

texasmamma
2013-05-03 22:47
#8

Du skrev i ditt inlägg "Hon har tagit en av mina bilder tidigare, men då frågade hon först." Kanske uppfattade hon det som att hon kunde använda bilden även till annonsen eftersom hon hade ditt tillstånd att använda den + att hon angav dig som fotograf

[Sniff]
2013-05-03 22:51
#9

#8 Precis så tänker jag också. Men jag ser det ändå mer hyfsat att fråga först, även om man lånat förut. Det var ju en annan bild, på en annan hamster.

papa-bear
2013-05-04 09:38
#10

du får fotografera din kompis utan särskilt tillstånd, läser man den lagtext som finns, får man fotografera i princip vad som helst, bara man inte handgripligen försöker styra upp sitt motiv. så även paparazzis har lagen på sin sida då de springer i cirklar runt sina "offer" som är ute på en festkväll.

LFCFredda
2013-05-04 14:06
#11

Personligen tycker jag i just detta fall att du ska släppa att hon använder dina bilder. Okej att du har rätten på din sida men det verkar ändå vara din vän.

Eftersom du skriver att det var din vän som ägde hamstern så tycker jag att du borde ha frågat eller informerat din vän om att du tog lite bilder på den även om du rättsligt kanske inte behöver det.

När din vän vid ett senare tillfälle använder dina bilder på din väns hamster på internet och tydligen skriver vem som är fotograf tycker jag att det är ett utmärkt sätt att göra reklam för dig och dina bilder.

Upp till toppen
Annons: