Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 3189 ggr
Jessicahagstrom94
2013-05-01 21:56

Fyrverkeri-fotografering?

Jag försökte fotografera fyrverkerier igår, men tror ni jag lyckades? 
NÄ! kameran vägrade.

Jag testade många inställningar, manuellt och icke manuellt..

Vad ska man ha för inställning? blev lagom sur igår när inget fungerade nämligen, jag som planerat värsta fina bilderna och allt.

Annons:
ru4real
2013-05-01 22:32
#1

Kort svar; stativ, långa slutartider, manuella inställningar.

Svårt att säga vad som gick fel för dig igår, men oftast har kamerans automatik tagit över och den funkar oftast inte för den typen av motiv.

Jessicahagstrom94
2013-05-02 08:27
#2

Men jag hade ju manuella inställningar också och det fungerade inte heller för kameran knäppte inte av när jag tröck ner knappen. Ska man ha blixt? för det hade jag. annars hade det ju blivit lagom konstigt och oskarpt.

Inkanyezi
2013-05-02 10:21
#3

Nej, alldeles självklart ska man inte ha blixt.

Om du har läst optik i skolan, borde du ha lärt dig den "optiska lagen", som säger att belysningsstyrkan (illuminansen) avtar med kvadraten på avståndet från ljuskällan. En blixt ger otroligt hög belysningsstyrka på nära håll, och den avtar snabbt på längre avstånd. På så stort avstånd som fyrverkerierna är, kan man betrakta det som att inget ljus alls når från blixten.

Och väl är det, om man skulle ha blixten på av misstag, eftersom vi faktiskt vill att bakgrunden ska vara mörk, och det är ljuset som fyrverkerierna sänder ut som vi vill få spår av på bilden.

En fyrverkeripjäs lämnar ett spår av ljus när den sjuts upp mot himlen, och när den exploderar däruppe, så sprider den små ljuspunkter som rör sig fort ut från centrum. Om vi ska fånga det på en bild, måste kameran släppa in ljus hela tiden medan det pågår, och storleken på kamerans ljusinsläpp ska vara lagom för att ljuset från de lysande spåren ska bli ljusa och färgade streck, medan himlen, bakgrunden, helst fortfarande ska vara mörk.

Kamerans slutare ska öppnas när fyrverkeripjäsen är på väg upp, eller precis när den når toppen av sin bana, och slutaren ska hållas öppen tills de små fragmenten inte längre lyser, när de har nått som längst ut från explosionscentrum. Man kan göra det med inställningen B i manuellt läge på kameran. B betyder att slutaren öppnas när man trycker på knappen och stängs när man släpper den. Vilken bländare man ska ha och hur högt man bör ställa ISO, kan man behöva prova sig fram till.

En del kameror har ett särskilt läge för fyrverkeri. Då står slutaren öppen några sekunder och ISO och bländare är inställda på lagom värde för att visa spåren av fyrverkeripjäser.

Oh nej, blixt ska man inte ha. Om det regnar till exempel, lyser blixten upp de närmaste dropparna, så att de nästan helt täcker bilden och det blir ljust som på dagen och bara de närmaste regndropparna syns.

Jessicahagstrom94
2013-05-02 10:28
#4

#3 Okej.. då vet jag det, ska bara fatta hur man gör det med min kamera. Nikon d3100. B inställningen i manuellt läge? va? 

haha måste läsa din text några gånger till så jag förstår :)

Inkanyezi
2013-05-02 10:37
#5

Om du letar på nätet efter hur man fotograferar fyrverkerier, kanske du hittar tips om vilken bländare man helst har och hur man ställer ISO.

En ren gissning är att det kan röra sig om att man håller ner knappen ungefär tre sekunder och att man har bländare 8 med ISO 100. Man tittar på bilden som blev, och om den är för ljus så minskar man bländaren, till 11 eller 16 för nästa bild. Om bilden blir för mörk kan man öppna bländaren lite, kanske till 5,6.

Det som kan vara knepigt är att få skärpa, eftersom kamerans autofokus inte har någotnting att fokusera på. Man kan lösa det genom att rikta fokuseringspunkten mot en avslägsen gatlykta eller annat som är tillräckligt ljust och långt bort, så att den ställer skärpan när man trycker knappen till hälften. Så knäpper man över objektivet till MF, så stannar skärpan kvar där.

Om kameran har inställning för fyrverkeri, så sköter sig alla de där sakerna själva. Då är det bara en fråga om att trycka i rätt ögonblick, medan raketen fortfarande är på väg upp eller precis när den exploderar.

JNN
2013-05-02 10:38
#6

Hade du autofokus eller manuell fokus? Kan ju vara svårt för kameran att ställa in fokus själv, och kan den inte låsa fokus går det ju inte att ta någon bild.

Edit: Såg just att Inkanyezi redan nämnt fokuseringen under tiden jag skrev..

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-05-02 10:52
#7

Haha men oj, inser nu att jag inte hade manuell fokus men det hade jag inte en tanke på igår kväll…🥵

bara för det vill jag prova igen..

Inkanyezi
2013-05-02 11:23
#8

Då kanske det helt enkelt är så att din kamera är inställd på att inte lösa ut när den inte har hittat fokus. I så fall kommer den att helt enkelt vägra.

felixhaljeskog
2013-05-02 11:27
#9

#4 B tror jag att han menar Bulb, du kommer dit genom att gå in på manuellt och skruva slutartiden så långt som möjligt, tror Bulb kommer efter 30 sek slutartid :)

Jessicahagstrom94
2013-05-02 12:39
#10

#8 Jo men precis, ååh vad dum jag kände mig nu då! Haha..

#9 Jaha! förstår :) det vet jag vad det är.

Men blir det inte helt jättesuddigt om man har så lång slutartid?

JNN
2013-05-02 12:51
#11

Det underlättar om du har stativ, det som blir suddigt blir ju det för att man inte kan hålla kameran stilla.

JNN
2013-05-02 12:59
#12

Dessutom är det en klar fördel om du då också har en fjärrutlösare. Tidsutlösaren går oxå att använda, men då måste man ju veta lite innan det händer när man ska trycka av.

Att bara trycka på knappen på kameran gör att man får lite halvsuddiga bilder om än mycket mindre, även om du använder stativ.

Jessicahagstrom94
2013-05-02 20:05
#13

Stativ har jag men ingen fjärrutlösare.. men nästa fyrverkerier lär väl komma till nyår så jag hinner nog skaffa mig en sån🙂

men jag menar.. fyrverkeriet gör ju också att det blir suddigt för det rör sig ju hela tiden?

Annons:
JNN
2013-05-02 21:35
#14

Fyrverkerierna brukar inte bli så suddiga,fast det beror ju på om man lyckas med fokuseringen också. Dom skakar ju inte, utan rör sig i en bana snabbt och lämnar ett ljusspår efter sig som fångas upp av sensorn. Du kan ju testa med ficklampa eller tomtebloss och se hur det kan bli, om du inte redan gjort det. Eller rigga kameran intill en bilväg en mörk kväll och fota förbipasserande bilar för att fånga ljusspåret från billyktorna.. Det är ungefär samma princip. Dom skakar inte heller, utan rör sig snabbt i en specifik riktning som blir till ett ljusspår.

Jessicahagstrom94
2013-05-02 21:46
#15

#14 Okej, så det blir så alltså :) jag har testat med ficklampa flera gånger. det där med bilarna har jag tänkt länge på att göra, så snyggt!

MagArne
2013-05-03 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Plåtade fyrverkeriet från fönstret vid nyår och tycker det blev helt OK
Nikon D70, AF Nikkor 50mm f/1.8D

Tricket är ju som följande nämnt tidigare

Stativ är ett måste
Låg ISO
Manuellt läge på kameran
Liten bländaröppning (högt bländartal)
Lång slutartid
RAW för att lättare kunna efterbehandla

Ska man fotografera stadens arrangerade jättefyrverkerier behöver man inte ha lika lång slutartid som grannes nyårsfyrverkerier. 10 sekunder kanske räcker annars runt 20 sekunder.

Laborera med lite olika slutartider och bländare innan fyrverkeriet startar och se hur himlen och omgivningen blir t.ex. gatulyktor och fönsterbelysning.

Bilden nedan är från nyår, 20 sekunder, f/16 ISO 200. Tror jag körde på autofokus och fokuserade på huset. Bilden är efterbehandlad i Apple Aperture.

Jessicahagstrom94
2013-05-03 12:22
#17

Tack för väldigt bra beskrivning och information! :)

Upp till toppen
Annons: