Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2432 ggr
gottne
2013-04-26 12:52

Blåaktig bild. Vad göra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotade en trast på mycket långt håll med Tamron 70-300 mm., med kamera Nikon 7000. Vid uppförstoring blir bilden väldigt lilafärgad, speciellt grenarna. Finns det någon metod att få bort det blåa. I så fall hur går jag till väga? Jag har fotoshop av tidig modell. Kan man undvika det lila genom inställning av kameran?

Annons:
JNN
2013-04-26 13:10
#1

Ser ut som kromatisk aberration, en slags färgblödning och det är ett optiskt fel som objektiven brukar ha. Oftast är det just dom lila och gröna ljusstrålarna som inte rkitigt hamnar där dom ska.

Tror att det ska finnas en funktion som reducerar optiska fel i photoshop, jag har endast elements 8, och där finns det. Sen om det går ta bort så pass kraftig färgblödning vet jag inte, har ingen större erfarenhet av det. Kanske någon annan kan svara bättre..?

JazzBass
2013-04-26 13:15
#2

Det där felet med färgade konturer vid kanter på bilden heter kromatisk aberration och beror på objektivet. Det där var väldigt kraftig sådan, men det kanske ser extra kraftigt ut om du beskurit bilden hårt. I vissa program finns det enkla sätt att korrigera för CA, t.ex i lightroom kan man göra det med en knapptryckning under fliken "objektivkorringeringar". I övrigt har bilden kanske en lite för kall Vitbalans, det gör bilden blåaktig. Går också att justera varmare, vilket går lätt i råkonverterare men är lite svårare i t.ex ps eller gimp.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gottne
2013-04-26 15:45
#3

Tack för era synpunkter.

Hälsning Gottne

Schnauzertik
2013-04-26 16:19
#4

Om det är för mycket för att det ska gå att korrigera som CA kan det vara värt att försöka med "replace color" i photoshop.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
2013-04-26 23:12
#5

När man korrigerar för kromatisk aberration, ska man göra det på hela bilden, eftersom den utgår från mitten åt alla håll. Det är svårare att göra det i en delförstoring, så man korrigerar först innan man beskär.

JennyR
2013-04-29 15:00
#6

Jag hade en sån lins för många år sedan, den kromatiska aberrationen på den är enorm :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: