Annons:
Etikettövrigt
Läst 1114 ggr
LillPom
4/25/13, 8:48 AM

Bli fotograf?

Hej!

Jag funderar jätte mycket på hur man börjar ta steget ut i att bli en fotograf? Med en egen firma inte någon tidningsjobb eller så.

Jag studerar fotografi nu på gymnasiet och ska studera Entreprenör på högskola.

Men efter de? Hur får man upp sitt varumärke så att säga? Känns som att de måste ju krävas lite? Men vilka är stegen? Hur ska framföra sitt varumärke och synas?

Annons:
elineek89
4/25/13, 8:56 AM
#1

Jag har precis startat upp en hobbyverksamhet för mitt fotograferande, var på ett möte med en kille som jobbar med att hjälpa unga igång med företag och han tyckte att jag skulle köra ett testår som hobbyverksamhet för att se intresset.

Just nu har jag en hemsida och länkar den på olika facebook-sidor. Då jag är ute mycket och fotograferar hästtävlingar så brukar jag fråga om lov att sätta upp lappar som hänvisar till min hemsida. I sommar har jag blivit lovad att fotografera en hel helgs tävling och då kommer dom även prata ut reklam i högtalarna.

Eftersom jag är ute mycket och flänger så tänkte jag beställa en tröja med reklam för min hemsida och låta folk se på det viset. Annars kan man sätta in annonser på blocket, tidningar osv också.. Det är mina förslag :) Viktigt är att skaffa sig referenser för de första jobben man gör för att flera ska nappa vidare sen, jag tycker att det känns mer pålitligt att anlita någon som har goda referenser! :)

Lycka till..

Paltn
4/25/13, 10:54 PM
#2

Börja lätt vid sidan av annat jobb sålänge du inte från början har en rätt vass plånbok att leva ur.

Bästa är om du börjar redan vid sidan av studierna, som hobbyverksamhet så som #1 säger, då kan du lyckas ha en stadig grund inom fotograferingen för att bara kasta dig ut direkt efter studierna.

Sen finns det egentligen bara en viktig sak som kommer hjälpa dig allra mest, "SYNAS!" Du ska visa dig, mer eller mindre söka upp jobben som inte finns till en början, dumpa visitkort hos varje potentiell kund t.ex.

Och sen, kanske iofs viktigare…."VÅGA!", hoppa kan du troligtvis göra redan innan du själv tror dig vara redo, för en viss inbillad rädsla att misslyckas håller dig tillbaka.

Känner igen mig i din sits =)

Lycka till!

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: