Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1371 ggr
Chese
4/23/13, 6:09 PM

Vilka kompakta/vanliga kameror?

Som har manuella inställningar?

Annons:
Hanna
4/23/13, 6:13 PM
#1

Har inte de flesta det mer eller mindre? Vad menar du med en "vanlig" kamera förresten?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Chese
4/23/13, 6:24 PM
#2

Som inte är systemkamera och långzoom

MagArne
4/23/13, 10:10 PM
#3

Är det liknande Nikon P7100, P7700 och Canon G15, G1 X du är ute efter med många av systemkamerans knappar och reglage?

Chese
4/23/13, 10:33 PM
#4

hmm.. gärna mindre kamera. och kanske inte riktigt så många knappar. typ de där hjulet med lägen bara typ.

Om man liksom kollar på prisjakt prisjämnförningsgrej på kameror så står de bara på vissa att de är manuella och vissa inte även som ser helt vanliga ut. 

Jag skulle vilja ha en Nikon som man kan ställa in mer än sådär billiga vanliga. hmm. 

Har en långzoom från fujifilm med vanliga batterier, visst de kan vara bra men har tröttnat på att ladda om dem och sådär. 

Sen är den typ 3 år. hmm 

Sen ser ju en långzoom kamera mer proffsig/avancerad ut än en liten kamera men skulle nog ville ha en bättre vanlig med inbyggt batteri.

Chese
4/23/13, 10:40 PM
#5

Vad vet ni om Nikon s3300

MagArne
4/24/13, 6:29 AM
#6

Vad är det för långzoom från Fujifilm du har?

Har lite svårt att tro att en mindre kamera för 699kr skulle vara bättre.

Hur ofta vill du köra med manuella inställningar och vad är det du fotograferar då?

Jag hade iaf velat ha en programvalsratt på kameran för att snabbt kunna välja manuell, tidsautomatik och bländarautomatik. Fast då kostar det nog betydligt mer än 699kr.

Annons:
Inkanyezi
4/24/13, 12:07 PM
#7

Jag tycker att dina önskemål är lite motstridiga. Om det ska vara lätt att ställa in till exempel manuellt, så behövs mer än det där hjulet. Det behövs helt enkelt fler knappar om kameran ska ha fler inställningsmöjligheter.

Kameran du har är ganska lätt att ställa in, och den har också manuella möjligheter. Nästan alla kameror som går att ställa manuellt har i stort sett samma kontroller, även om de kan vara placerade lite olika. Det finns undantag, några få, som är lättare att hantera för oss gamla rävar som vill ha ringar runt objektivet och fasta lägen för vissa inställningar, men i regel är digitalkameror med manuella inställningar sådana som din Finepix.

Jag kan förstå om du tycker att den är klumpig att bära med sig, eftersom den är lika stor som många av de mindre systemkamerorna, men den är ju ändå rätt komplett. Du behöver inga tillbehör, eftersom kameran har "extra allt".

Nyare kompaktkameror eller långzoomkameror är inte enklare att hantera, och inte heller lättare att ställa manuellt. Men de kan ge lite bättre bildkvalité, och det kan särskilt märkas i lite svagare ljus, då ISO behöver ställas upp högt. I bra ljus gör det ingen större skillnad.

Utbudet är jättestort, men önskemålen som du presenterar är motstridiga, de säger emot varann, och vad jag förstår har du inte mycket idé om vad manuella inställningsmöjligheter innebär, eftersom du frågar om ratten uppepå. Att ställa in "sportläge" eller "strandmotiv" eller annat som man kan komma åt där är inte manuella inställningar, utan förprogrammerade automatiklägen som skiljer sig en aning från det gröna autoläget, alltså en annan variant av auto.

Det finns kompaktkameror med fler funktioner, och det finns såna som inte är klumpiga, och som går att ställa manuellt, men ingen av dem är lättare att hantera än kameran som du har. Om du vill ha en som bara har ratten uppepå med fasta programlägen, så finns såna också bland kompaktkamerorna. Det enklaste, i stället för att fråga här, är att gå till en affär och titta på vad de har. Om du har en MediaMarkt i närheten så finns ett väldigt stort utbud där, jag tror inte att någon annan affär har mer. Där kan du få en uppfattning om vad som finns.

Men det du frågar om finns inte. Antingen har du manuella inställningar, eller också finns allt som man kan välja på ratten.

Chese
4/24/13, 4:58 PM
#8

Okej. Förlåt att jag är besvärlig.

Chese
4/28/13, 9:15 PM
#9

Efter väldigt mycket om och men blir de tillslut att skaffa mig en Canon powershot sx500 IS :)

MagArne
4/28/13, 9:36 PM
#10

Men är inte den typ samma som din Fujifilm? En långzoom.

Vad är din motivering till denna kamera? På pappret imponerar den ju inte speciellt mycket. Bara f/3.5 i ljusstyrka och relativt liten sensor.

Känns som det finns betydligt bättre kameror. Är det en långzoom du vill ha nu?

Chese
4/28/13, 10:05 PM
#11

Vill ha en med vanlig kamerabatteri och inte aa batteri.  den den hade väll upp till 5,8 i ljusstyrka väl?

MagArne
4/28/13, 10:12 PM
#13

Ju lägre tal desto ljusstarkare optik. Så ett lågt tal ska det vara. Gärna runt 2,0

Annons:
Chese
4/28/13, 10:18 PM
#14

ok

MagArne
4/28/13, 10:28 PM
#15

Vad är kriterierna på kameran? Du tycks ju ha ändrat inriktning nu.
Vad får den kosta?
Är det en långzoom du vill ha nu?
Vilken storlek är önskvärt?
Vilka manuella inställningar vill du ändra och hur pass lättillgängliga vill du ha dem?

Chese
4/28/13, 10:32 PM
#16

Jag vet att ja är velig.

Max 3000

Ja

Den ska finnas på netonnet, siba eller elgiganten helst netonnet

Chese
4/28/13, 10:36 PM
#17

Den ska ha vanligt kamera batteri

MagArne
4/28/13, 10:44 PM
#18

Då hade jag nog hellre kört på en Nikon P510 före Canon SX500 IS
http://snapsort.com/compare/Canon-PowerShot-SX500-IS-vs-Nikon-P510

Chese
4/28/13, 10:47 PM
#19

ok ska kolla mer på den

Inkanyezi
4/29/13, 9:12 AM
#20

#11 Jag undrar varför du ser det som särskilt viktigt att det ska vara vad du uttrycker som "vanlig kamerabatteri"?

Som förtydligande, det finns inget "vanligt" kamerabatteri. Alla kameror med Li-Ion batteri har ett specialbatteri, som vanligen kostar från 300 till 600 kronor, och det batteriet är inte tekniskt överlägset AA-celler, även om det tar mindre plats och till skillnad från de enskilda cellerna är ett enda paket.

Jag ser det som en fördel att kameran har AA-celler, bland annat för att man i nödfall kan köpa en uppsättning i nära nog vilken affär som helst. Men om man använder de nya laddbara, som inte tappar laddning, så klarar man sig väldigt bra med en extra sats batterier för en heldag. Skillnaden i pris är ganska stor. Man får fyra NiMH för 99 kr inklusive moms, medan ett Li-Ion oftast kostar någonstans mellan tre och sex gånger så mycket. Om laddaren skulle gå sönder, vilket faktiskt händer, finns laddare för AA på väldigt många ställen, medan en laddare för Li-Ion ofta är speciell för just den kameran och kanske inte finns att få tag på särskilt lätt. Till och med själva batteriet kan ofta vara svårt att hitta när man behöver ett nytt.

Så fördelarna med ett "vanligt" batteri är lätt räknade. Mindre storlek, mindre vikt, en enda enhet som bara går att sätta in på ett sätt. Nackdelarna är högt pris, dålig tillgänglighet och att det är en speciell produkt som kräver särskild laddare, som kan vara svår att få tag på.

Fördelarna med AA-celler är att de är lättillgängliga överallt, att laddare finns att få tag på till lågt pris på många ställen, att de är billiga. Nackdelarna är att man har mer att plocka med och hålla reda på, och att de tar lite större plats och väger lite mer.

Och som sagt, du har redan en bra kamera. Att köpa en ny likadan är ett steg åt sidan. Det som du kan vinna är främst att det går att hitta mindre likvärdiga, som lättare kan slinka ner i en bältesväska eller förvaras i en liten påse i fickan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: