Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kameror, objektiv och annan utrustning

Vilka kompakta/vanliga kameror?

2013-04-23 18:09 #0 av: Chese

Som har manuella inställningar?

Anmäl
2013-04-23 18:13 #1 av: Hanna

Har inte de flesta det mer eller mindre? Vad menar du med en "vanlig" kamera förresten?

Anmäl
2013-04-23 18:24 #2 av: Chese

Som inte är systemkamera och långzoom

Anmäl
2013-04-23 22:10 #3 av: MagArne

Är det liknande Nikon P7100, P7700 och Canon G15, G1 X du är ute efter med många av systemkamerans knappar och reglage?

Anmäl
2013-04-23 22:33 #4 av: Chese

hmm.. gärna mindre kamera. och kanske inte riktigt så många knappar. typ de där hjulet med lägen bara typ.

Om man liksom kollar på prisjakt prisjämnförningsgrej på kameror så står de bara på vissa att de är manuella och vissa inte även som ser helt vanliga ut. 

Jag skulle vilja ha en Nikon som man kan ställa in mer än sådär billiga vanliga. hmm. 

Har en långzoom från fujifilm med vanliga batterier, visst de kan vara bra men har tröttnat på att ladda om dem och sådär. 

Sen är den typ 3 år. hmm 

Sen ser ju en långzoom kamera mer proffsig/avancerad ut än en liten kamera men skulle nog ville ha en bättre vanlig med inbyggt batteri.

Anmäl
2013-04-23 22:40 #5 av: Chese

Vad vet ni om Nikon s3300

Anmäl
2013-04-24 06:29 #6 av: MagArne

Vad är det för långzoom från Fujifilm du har?

Har lite svårt att tro att en mindre kamera för 699kr skulle vara bättre.

Hur ofta vill du köra med manuella inställningar och vad är det du fotograferar då?

Jag hade iaf velat ha en programvalsratt på kameran för att snabbt kunna välja manuell, tidsautomatik och bländarautomatik. Fast då kostar det nog betydligt mer än 699kr.

Anmäl
2013-04-24 12:07 #7 av: Inkanyezi

Jag tycker att dina önskemål är lite motstridiga. Om det ska vara lätt att ställa in till exempel manuellt, så behövs mer än det där hjulet. Det behövs helt enkelt fler knappar om kameran ska ha fler inställningsmöjligheter.

Kameran du har är ganska lätt att ställa in, och den har också manuella möjligheter. Nästan alla kameror som går att ställa manuellt har i stort sett samma kontroller, även om de kan vara placerade lite olika. Det finns undantag, några få, som är lättare att hantera för oss gamla rävar som vill ha ringar runt objektivet och fasta lägen för vissa inställningar, men i regel är digitalkameror med manuella inställningar sådana som din Finepix.

Jag kan förstå om du tycker att den är klumpig att bära med sig, eftersom den är lika stor som många av de mindre systemkamerorna, men den är ju ändå rätt komplett. Du behöver inga tillbehör, eftersom kameran har "extra allt".

Nyare kompaktkameror eller långzoomkameror är inte enklare att hantera, och inte heller lättare att ställa manuellt. Men de kan ge lite bättre bildkvalité, och det kan särskilt märkas i lite svagare ljus, då ISO behöver ställas upp högt. I bra ljus gör det ingen större skillnad.

Utbudet är jättestort, men önskemålen som du presenterar är motstridiga, de säger emot varann, och vad jag förstår har du inte mycket idé om vad manuella inställningsmöjligheter innebär, eftersom du frågar om ratten uppepå. Att ställa in "sportläge" eller "strandmotiv" eller annat som man kan komma åt där är inte manuella inställningar, utan förprogrammerade automatiklägen som skiljer sig en aning från det gröna autoläget, alltså en annan variant av auto.

Det finns kompaktkameror med fler funktioner, och det finns såna som inte är klumpiga, och som går att ställa manuellt, men ingen av dem är lättare att hantera än kameran som du har. Om du vill ha en som bara har ratten uppepå med fasta programlägen, så finns såna också bland kompaktkamerorna. Det enklaste, i stället för att fråga här, är att gå till en affär och titta på vad de har. Om du har en MediaMarkt i närheten så finns ett väldigt stort utbud där, jag tror inte att någon annan affär har mer. Där kan du få en uppfattning om vad som finns.

Men det du frågar om finns inte. Antingen har du manuella inställningar, eller också finns allt som man kan välja på ratten.

Anmäl
2013-04-24 16:58 #8 av: Chese

Okej. Förlåt att jag är besvärlig. 

Anmäl
2013-04-28 21:15 #9 av: Chese

Efter väldigt mycket om och men blir de tillslut att skaffa mig en Canon powershot sx500 IS :)

Anmäl
2013-04-28 21:36 #10 av: MagArne

Men är inte den typ samma som din Fujifilm? En långzoom.

Vad är din motivering till denna kamera? På pappret imponerar den ju inte speciellt mycket. Bara f/3.5 i ljusstyrka och relativt liten sensor.

Känns som det finns betydligt bättre kameror. Är det en långzoom du vill ha nu?

Anmäl
2013-04-28 22:05 #11 av: Chese

Vill ha en med vanlig kamerabatteri och inte aa batteri.  den den hade väll upp till 5,8 i ljusstyrka väl?

Anmäl
2013-04-28 22:06 #12 av: Chese

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX500_IS/

Anmäl
2013-04-28 22:12 #13 av: MagArne

Ju lägre tal desto ljusstarkare optik. Så ett lågt tal ska det vara. Gärna runt 2,0

Anmäl
2013-04-28 22:18 #14 av: Chese

ok

Anmäl
2013-04-28 22:28 #15 av: MagArne

Vad är kriterierna på kameran? Du tycks ju ha ändrat inriktning nu.
Vad får den kosta?
Är det en långzoom du vill ha nu?
Vilken storlek är önskvärt?
Vilka manuella inställningar vill du ändra och hur pass lättillgängliga vill du ha dem?

Anmäl
2013-04-28 22:32 #16 av: Chese

Jag vet att ja är velig.

Max 3000

Ja

Den ska finnas på netonnet, siba eller elgiganten helst netonnet

Anmäl
2013-04-28 22:36 #17 av: Chese

Den ska ha vanligt kamera batteri

Anmäl
2013-04-28 22:44 #18 av: MagArne

Då hade jag nog hellre kört på en Nikon P510 före Canon SX500 IS
http://snapsort.com/compare/Canon-PowerShot-SX500-IS-vs-Nikon-P510

Anmäl
2013-04-28 22:47 #19 av: Chese

ok ska kolla mer på den

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.