Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 687 ggr
CaptainBunchie
4/23/13, 10:44 AM

Uppgradering i kameraväskan!

Är sugen på att kika på något bra att ha åt min Canon EOS 550D, har för tillfället canon-objektiven 18-55 och 55-250, fyra closeup/macro-linser och en sladdlös fjärr.

Vad kan vara bra att ha/vad har ni?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
keptak
4/23/13, 10:58 AM
#1

Jag har diffusor för pop-up-blixten för att får ett litet mjukare ljus när jag behöver använda blixten. Det funkar bra och är billigt dessutom.


Inkanyezi
4/23/13, 11:00 AM
#2

Jag har en mugg kaffe och ett par mackor i min kameraväska, det är väldigt bra att ha när väntan blir lång.

Eller, för att uttrycka det krasst: Vad är det du saknar?

Vi är ju alla olika, och vi gör inte samma val. Det finns inga tillbehör som vi alla behöver, och det finns inget man kan peka ut som "bra att ha" om du inte säger vad det är som du känner att du saknar, vad som är en brist. Som jag ser det har du troligen redan lite mer än du kan utnyttja till dess fulla potential. Mer grejer gör en inte till bättre fotograf.

Så visa gärna litte bilder som du har tagit och förklara vad du upplevde som svaghet i din utrustning vid olika tillfällen, så kan du säkert få tips om hur du kan förfina din teknik och kanske också om saker som skulle kunna hjälpa dig att få bättre bilder, eller att få såna bilder som du vill ha.

JNN
4/23/13, 11:10 AM
#3

Det finns nog väligt många olika svar och uppfattningar vad som är bra att ha. Vissa har hur mycket som helst, medan andra har i princip bara ett eller två objektiv t ex.

Men det beror nog på vad man är intresserad av att fota, min utrustning är identisk med din, + att till min kamera medföljde Canons lilla blixt speedlite 270ex II, och det är ju trots storleken ganska användbart att ha. Köpte en sladd till den så att den inte behöver sitta på kameran. Den använder jag ofta när jag fotar makro.

Är makro ett stort intresse så är ju ett makrobjektiv en bra grej att satsa på, men kostar ju en del. Går ju räkna upp en hel del, stativ, filter av olika modeller. Allt beroende på vad man vill fota. Ljustält, studioblixtar med softboxar och/eller paraplyer, om man nu har plats med såna prylar, och fotar just porträtt och liknande i studio vill säga..

Jag köpte rätt nyligen ett 100mm makroobjektiv, och rätt högt på min önskelista finns ett lite större teleobjektiv!

Som sagt listan kan göras lång, och är nog högst varierande från person till person..🙂

CaptainBunchie
4/23/13, 11:15 AM
#4

#2 - Haha, ja det kanske var lite dumt uttryckt av mig.

Många har ju t.ex. batterigrepp, motljusskydd, olika filter etc., sånt "bra att ha". Eller lite av allting man kan ha.

Glömde nämna att jag faktiskt har en blixt också.

Tror inte jag tycker det finns något direkt negativt med mina bilder, men är nyfiken på nya saker man kan skämma bort sin kamera med. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

denstore
4/23/13, 11:31 AM
#5

Någon fast glugg, med ordentligt stor bländare är nog vad du saknar. Min favorit är 85/1.8.

JNN
4/23/13, 11:41 AM
#6

BlossaTossa - Förstår på ett sätt hur du tänker, jag funkar nog så i bland också…  Satt det inte i pengar så hade jag förmodligen rätt mycket "bra att ha" saker!

Jag har däremot själv tillverkat en del typ diffusorer, skärmar och en del enklare fotolampor. Gjorde även ett makrostativ på jobbet som jag hittils bara testat hemma i köket ännu. Men det jag kan känna är väl att många saker blir aldrig använda, kul att prova när jag gjort dom, sen blir det liggande. Tur att dom inte kostat just nånting..

Finns många sidor på nätet om sk DIY- prylar, (do it yourself), och är man lite pysslig av sig är det roligt att testa och det gör ju inget om det misslyckas när det knappt kostar nåt.

Annars är det lite som Inkanyezi är inne på, vad saknar/behöver man? Har man någon speciell inriktning med sitt fotande så kan man ju fundera på det, om det finns speciella tillbehör som kan vara bra att ha till just det.  Annars köper man kanske på sig onödigt många prylar.

Annars rent allmänt tror jag du kanske redan har det viktigaste som är bra att ha, blixt, motljusskydd rengörings-kit, fjärrutlösare osv.🙂

Annons:
CaptainBunchie
4/23/13, 11:46 AM
#7

#6 Ja jag är ju en lite alltiallomänniska, men mest fotar jag djur. Då förekommer allt från räkor till giraffer och elefanter, så det behövs lite olika utrustning antar jag. ;)

Just nu funderar jag på ett batterigrepp, det är ju faktiskt en sån pryl som är attans bra att ha med sig just om man sitter på en tävling eller i en djurpark hela dagen.
Men hur fungerar ett sånt?

Jag känner mig helt oteknisk och omedveten om vad jag håller på med när det kommer till kameror, och ändå får jag till riktigt bra bilder ibland. Och alltför lat för att sitta och läsa igenom instruktionsmanualen är man också.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

JNN
4/23/13, 12:05 PM
#8

Jag har ett batterigrepp som jag tror att jag köpte på kaffebrus eller möjligtvis på fotofyndet, då originalen är betydligt dyare. Men det funkar utmärkt. Kom i håg att köpa ett till batteri då oxå, om du köper ett.

Tror att det går använda sig av bara ett batteri också, men med två så får du avsevärt mycket längre batteritid.

Man tar loss luckan som du öppnar på kameran när du tar ut batteriet, och batterigreppet sätts in där i stället. Det skruvas fast i stativgängan, det "klickas" inte fast som batteriet gör.  Sen i själva greppet finns en behållare för två batterier som du enkelt monterar, sen är det i princip klart.

Du har avtryckar knapp och den lilla ratten bredvid den samt dom två små knapparna som man bl a kan zooma i en bild med, på samma sätt som på kameran.

Då blir det lättare att fota i porträttlläget. Men kameran blir å andra sidan lite tyngre!🙂

Upp till toppen
Annons: