Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1156 ggr
keptak
4/22/13, 1:56 PM

(M) Skogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdagen var jag ute i skogen och fotade och jag skulle vilja ha lite kritik på dessa två bilder.


Annons:
keptak
4/22/13, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
MagArne
4/22/13, 3:02 PM
#2

Hade gärna sett skärpa även i förgrunden.
Vet dock inte om det är möjligt att lösa utan ett tiltobjektiv.
En tanke är väl större bländartal och fokusera närmre och sedan rikta upp kameran lite innan man trycker av.

Fina bilder, gillar själv att laborera med oskärpa 🙂

keptak
4/22/13, 7:59 PM
#3

Tack! Ja det är roligt att prova sig fram lite med skärpan. Just i dessa bilder ville jag ha kort skärpedjup just då men tänkte sen när jag kom hem och kollade på bilderna i datorn att jag skulle tagit en med mindre bländare också. Så nästa gång ska jag ta en av varje.


MagArne
4/22/13, 8:40 PM
#4

Fördelen med digitalkamera, lätt att testa sig fram.
Har man tillgång till ett stativ också blir det ännu lättare att testa sig fram. Är man riktigt experimentlysten kan man lägga ut ett måttband också för att se exakt vad som händer vid varje bländartal.

Lika så kan man gör samma sak när man testar ISO på sin kamera för att se på ett ungefär vid vilket ISO-tal det börjar se för gräsligt ut. Sätt kameran på ett stativ lås bländaren och testa alla ISOlägen.

keptak
4/22/13, 8:59 PM
#5

Tack för tipsen! Det ska jag göra :).


ru4real
4/22/13, 11:39 PM
#6

Iso skall vara så lågt som möjligt, och om man använder stativ är det ju inget hinder alls.

Däremot kan du experimentera med bländaren som ngn sa, ju större tal (11, 22 osv) desto mindre bländare och desto större skärpedjup. Tiden är ganska ointressant på statiska motiv (det kan blåsa i löv osv som kan ge oskärpa på dem).

Det finns även en annan teknik som kallas "stacking", dvs att man sätter ihop flera bilder med olika skärpedjup i ett bildbehandlingsprogram. Se mer här; https://www.youtube.com/watch?v=intzev1gsbI

Annons:
Paltn
4/23/13, 12:10 AM
#7

#6 bra tips om stacking och mycket enkel tutorial i länken. Tackar

// Paltfan

keptak
4/23/13, 7:10 AM
#8

#6 Ja ISO vet jag ska vara lågt om man av någon anledning inte vill ha brus. Tack för länken. Det har jag inte hört talas om tidigare så det ska jag kolla upp.


MagArne
4/23/13, 7:54 AM
#9

Mitt inlägg var mer menat hur man testar sin kamera för att se hur den beter sig. Givetvis ska ju ISO vara så låg som möjligt men om man kommer till en knepig situation så kan det ju vara bra att veta att med denna kamera går smärtgränsen vid t.ex. ISO 640 och över det ska jag aldrig gå då bruset blir för påtalande.

Ta en bild på samma objekt på kamerans samtliga ISO lägen om jämför.

Lika så kan det vara bra att läsa på lite om VR-objektiv samt testa för att veta vad rekommenderad längsta slutartid är vid frihandsfotografering. Smågrejer men som man kan ha glädje av när det snabbt gäller att ställa om kameran.

Vist kan man alltid ha kameran på auto och fotografera jpeg men systemkamerorna kan ju så mycket mer om man anstränger sig lite samt vet dess funktioner. Lite svårare men lite bättre bilder och mycket roligare😉

keptak
4/23/13, 8:06 AM
#10

Tack igen! Jag tycker som du att man kan testa olika inställningar för att se vad de gör, då det är lärande. Jag har fotat med bländarprioritet ganska länge nu och i söndags började jag lite på manuell. ISO har jag inte tänkt på att testa utomhus men vet vad det kan göra inne då jag fotat en del bröllop. Som du säger så kan en systemkamera så mycket mer och jag vill utvecklas i min fotografering. Ska hitta ett motiv och leka med inställningarna och sen se skillnaden.


MagArne
4/23/13, 8:17 AM
#11

Utomhus är det oftast så pass ljust att det går utmärkt att köra på lägsta. 

Men är det mulet och det är rörliga objekt så kan man ju behöva öka ISO om bländaren inte räcker till.

Om du inte har testat på efterbehandling så gör det. Fotografera i RAW och finjustera ljus, kontrast, Vitbalans, skärpa m.m i datorn. Det gör en hel del och är klart värt jobbet till de bästa bilderna. Men fortfarande ska man ju försöka ställa in kameran så korrekt det bara går för objektet.

Typ Adobe Lightroom, Apple Aperture

keptak
4/23/13, 8:29 AM
#12

Jag har photoshop och fotat lite i RAW men inte riktigt satt mig in i hur det fungerar att redigera så. Men det får definitivt bli när jag har tid :).


ettlitetalias
4/23/13, 8:10 PM
#13

Jag gillar verkligen den forsta bilden. Inte pga installningarna och annat "tekniskt", utan for att rotterna stracker ut sig som vackra kvinno-ben in i bilden. Kan dromma ihop en nymf eller annat kvinnligt skogsvasen som "vuxit fast" i marken 🤪

Annons:
keptak
4/23/13, 8:30 PM
#14

Ja nu ser jag med en människokropp ligga :). Det är häftigt ju!


Paltn
4/23/13, 8:33 PM
#15

Den kvinnan behöver lite återfuktande hudkräm isf

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: