Annons:
Etikettövrigt
Läst 1223 ggr
Mizzon
4/22/13, 1:28 PM

1100D som webkamera?

jag har googlat men inte hittat någon direkt beskrivning mer än på tyska, och min tyska är ganska hackig. 

Men det går som jag förstår att använda en canon 1100D som webcamera? Vad behöver jag för sladdar? minns inte om jag fick med några när jag köpte kameran. Är det något speciellt program som behövs?

Annons:
Ove555
4/22/13, 6:47 PM
#1

Jag vet inte hur man ska kunna använda en systemkamera som webcamera. Men t,ex på Canon eos 60D kan man sätta in den ena installationsskivan och installera bl,a programmet EOS Utility, och med hjälp av det programmet kan man i alla fall se kamerabilden direkt på dataskärmen, med usb-kabeln kopplad från kameran till datorn. Och då kan man både fotografera och filma med hjälp av dataskärmens display.

Mizzon
4/22/13, 9:06 PM
#2

Det behövs inte funka i skype osv utan ska bara funka att man ser rörliga bilder på datorn. För jag ska livesända min orgonisations första Dota2 turnering så hade tänkt något bättre än min vanliga crap webbkamera :P

ru4real
4/22/13, 11:36 PM
#3

Kolla här, det kanske kan vara ngt? http://www.instructables.com/id/How-to-use-your-digital-cameracanon-only-as-a-re/ Men, du får nog räkna med att ju större/bättre bild, desto mer bandbredd tar den och du får mindre att spela på (Mera lagg).

Mizzon
4/23/13, 2:35 AM
#4

Det är nog inga problem, har bra lina och datorn är byggd för detta ändamål :) Ska kolla på länken

Inkanyezi
4/23/13, 2:25 PM
#5

När det gäller en 1100D eller andra systemkameror måste man nog använda HDMI-utgången för at få vettig bandbredd, och jag vet inte om den är tillgänglig via firmware, eller om man måste ha något tillägg för att ta direktfångst den vägen. USB och EOS Utility ger inte bättre kvalité än en webbkamera. Kanske Magic Lantern har en lösning?

Men om det går att skicka sökarbilden vid direktvisning via HDMI, kan man säkert få bra bildkvalité. Annars kan det vara enklare att helt enkelt använda en webbkamera, om man inte har tillgång till en videokamera med lämplig utgång. Det finns en del såna som har Firewire där man kan skicka bilden direkt.

Mizzon
5/2/13, 11:33 AM
#6

Nu har jag fått allt att funka som det ska. 

Men jag har ändå ett problem, det är batteriet. Jag trodde att det skulle laddas genom kabeln vilket det inte gör. Eller är det någon inställning jag måste ändra? har räknat på att live sändningen kommer vara i ca 5 timmar och det håller i ungefär tre timmar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: