Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3295 ggr
MagArne
4/19/13, 4:14 PM

Avancerad kompaktkamera

Min Nikon D70 börjar kännas gammal och jag är sugen på något nyare som även tar SD-kort.

Även om jag gillar min D70 så känns den klumpig och det blir sällan jag orkar släpa med mig den. Funderar nu på om man kanske skulle se sig om efter en mer avancerad kompaktkamera istället.

Tankarna går väl åt en Nikon P7700 som även kan bära min SB400 blixt. Men vad finns det mer för vettigt? Gärna med möjlighet till extern blixt.

Jag fotograferar i RAW och laborerar lite med bländare och slutartider. Så programväljaren har inte kärvat fast på autoläget på min D70.

Budgeten ligger på max 5000kr inkl minneskort och andra nödvändiga tillbehör för att kunna börja fotografera.

Men dyrare förslag mottages de med så får jag ta ställning senare om de är värda pengarna.

Annons:
MagArne
4/19/13, 4:36 PM
#1

Kom att tänka på sen sak. Går det att fotografera utan optisk sökare eller är det bara en vanesak?

P7700 saknar ju optisk sökare. Generationen innan P7100 har ju det.
P7100 kostar ju bara 2000kr vilket skulle kunna vara en billig resekamrat med min SB400 och senare köpa en bättre Nikon systemkamera?

bamse6311
4/19/13, 7:00 PM
#2

Inte för att jag själv har råd med en sådan kamera men om jag hade möjligheten att välja så skulle jag köpt en Fujifilm X20 som jag tycker verka vara en väldigt kompentent kamera för strax under 5 000 Kr.
Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
4/19/13, 8:59 PM
#3

Jag håller nog också på Fujifilm X20, det lär nog knappast finnas bättre bland kompakterna sett till bildkvalité. Den är helt suverän upp till medelhöga ISO, kan jämföras med kameror som har större sensor. Enda invändningen som jag skulle ha mot den är att man inte kan vicka på skärmen.

Det är inte en modell som man lätt får ner i fickan, objektivet sticker ut lite, ungeför som på kompaktkameror för film förr. Testbilderna hos Cyberphoto säger en del om den möjliga bildkvalitén.

MagArne
4/19/13, 9:14 PM
#4

Kameran behöver inte vara ultrakompakt.
Det är betydligt lättare att släpa på en X20 än en D70 med objektiv.

Sen är inte bildkvalité allt. Vid knepiga situationer behövs lättillgängliga manuella inställningar som en del "point and shoot" kameror har tre minuter bort i menyträsket.

Blir till att läsa tester och manualer på några kandidater 🙂

Är väl som när damerna ska välja handväska. Behövs en kamera för varje tillfälle 😛

Inkanyezi
4/19/13, 10:00 PM
#5

Fujifilm skickar med en råkonverterare, men det kan dröja innan Adobe har en till Lightroom eller Photoshop, eftersom det är en ganska speciell sensor. De har dock fått sensordata från Fujifilm, så det borde inte vara något problem att få fram rätt avmosaik-algoritm. Än så länge är det en liten hake med Fujifilms nyare sensorer, att det bara funkar med deras eget program.

Jag antar att DCRaw ganska snart kommer att klara Fuji-filerna.

Paltn
4/19/13, 11:57 PM
#6

riktigt sexig retrolook på den tycker jag

// Paltfan

Annons:
MagArne
4/20/13, 12:20 AM
#7

Jag kör med Apple Aperture vilket fick stöd för X20 i senaste RAW uppdateringen här om dagen.

MagArne
4/23/13, 9:13 AM
#8

Jag håller på att jämföra en del olika kameror mot min gamla Nikon D70 och blir lite fundersam på hur en D70 från 2004 rankas högre än en P7100 eller en P7700 från 2012 i bildkvalité.

Enligt snapsort och DXO Mark Scores så fixar D70 bra bilder med ISO 529 men P7100 bara ISO 165. P7700 ISO 195. Det låter ju helt galet eller stämmer det? Är de så dåliga? Tycker ju själv att min D70 suger på höga ISO.

http://snapsort.com/compare/Nikon-P7100-vs-Nikon_D70/specs

Lika så klassas Fujifilm X10 lika högt som min D70 i bildkvalité. X20 var inte testad än.

http://snapsort.com/compare/Fujifilm-X10-vs-Nikon_D70/specs

Är en DSLR så mycket bättre än kompaktkameror?

I övrigt, någon som har erfarenhet av Nikon P7100, P7700 eller Canon G15. Är de jämförbara med systemkameror i hantering och menyer?

Det är lite mer än bara sikta och tryck av jag är ute efter.

Inkanyezi
4/23/13, 10:17 AM
#9

Jovisst finns den skillnaden mellan kompaktkameror och kameror med större sensor. Också äldre systemkameror med sensor i APS-format är med hänsyn till möjlig bildkvalité överlägsna de flesta av kompaktkamerorna. Om skillnaden betyder något för just dina bilder är en helt annan sak.

Och jag tror att man måste förstå lite mer om hur det fungerar för att kunna analysera problemet och se om man kan leva med att kameran "suger på högt ISO".

Det är inte i sig "höga ISO" som orsakar brus, utan bruset finns där hela tiden, också när man har ställt in lågt ISO. "Högt ISO" innebär att man har dragit upp förstärkningen, ungefär som när man drar volymkontrollen på radion. Det höjer bruset, också om signalen blir starkare. Det som gör bruset synligt är den svaga exponeringen, och "högt ISO" betyder att man underexponerar. Man kan inte öka känsligheten hos sensorn, den är fastställd vid tillverkningen, i lika hög grad som film förr fick sin känslighet när den tillverkades.

En större sensor brusar mindre än en liten. När sensorerna är av samma generation, är den stora sensorn alltid överlägsen den som är mindre. När generationerna är olika, kan ibland minre sensorer vara bättre än större. Exempelvis sensorn i Olympus OM-D, som är mindre än APS-C, är bättre än sensorn i Canon EOS 7D som är större. Sensorn i Nikon D800 är bättre än den i Hasselblad, trots att den är mindre. I de fallen beror det på att de bättre sensorerna är av senare typ, som är bättre än de äldre.

Samma förhållande gäller om du jämför Fujifilm X20 med en systemkamera. Trots det mycket lilla formatet på sensorn i kompaktkameran, är den så bra att den i vissa fall kan vara överlägsen sensorer som är mycket större. X20 är inte bättre än Nikon D7000 eller D5500 när det gäller sensoregenskaperna, men den är inte mycket sämre, och den slår många av de äldre systemkamerorna. Fujifilms nya teknik, med ett annat filter än Bayer, är ett bättre sätt att hantera färger och Upplösning, och därmed har man gjort AA-filtret onödigt, vilket ger märkbart bättre skärpa.

Fortfarande gäller ändå att man inte kan ändra chipets grundkänslighet, så det finns en gräns för hur mycket man kan underexponera (höja "ISO") innan bilderna blir så dåliga att man inte vill ha dem på grund av brus och dålig teckning. Hos X20 ligger den gränsen kanske kring 3200 för de flesta av oss. Men välexponerade bilder från D70 vid bas-ISO (100) bör stå sig väl vid jämförelse.

Om du tittar på jämförelse mellan Nikon D70 och Fujifilm Finepix X10, som är en tidigare modell utan det speciella färgfiltret och med AA-filter, så ser du att X10 är väl jämförbar med D70. Det finns inte testdata på X20 ännu, men den är avsevärt bättre än X10, så mycket bättre så att det syns. Titta på kurvorna för dynamiskt omfång, de säger egentligen mest, och där kan man göra en direkt jämförelse, eftersom de avgör hur väl sensorn tecknar. För att få bra resultat med avseende på brus/ISO, ska omfånget ligga över åtta steg, så om man ser hur långt kurvan har kommit för ISO vid det vågräta strecket för 8, får man en hygglig uppfattning om hur mycket ISO kan höjas utan att få för mycket brus. Den gränsen går vid 800 för Nikon D70 och vid 1600 för Fujifilm Finepix X10. Ungefär ett snäpp bättre kan förväntas av X20.

Men om du vill ha en kompakt som slår ALLT, så är det Fujifilm X100s, som har en APS-sensor med samma filter som X20, men då ligger det över budgeten. Den kameran torde i dagens läge vara den som med APS-C har de allra bästa egenskaperna på sensorn.

MagArne
4/23/13, 10:30 AM
#10

Intressant 🙂
Så om jag ska välja en kompaktare kamera så bör jag alltså undersöka storleken på sensorn samt om möjligt välja en CMOS utan filter?

Ja, mycket att hålla reda på men jag ska nog med lite hjälp här hitta den mest lämpade kameran åt mig.

Inkanyezi
4/23/13, 10:55 AM
#11

Man gör det ju lite enklare för sig om man tittar på bedömningar som goda källor, exempelvis DxO eller DPReview har gjort, men det finns också andra bedömare som kan vara värda en titt.

Men det blir aningen knepigt när man lägger sig på framkant och kanske funderar över någonting som ännu inte är testat. Man kan i regel förmoda att en nyare kamera som inte har hunnit testas är bättre än den tidigare modellen, men man är ju på tunn is om man inte vet. DxOMarks visar ganska väl vad man kan vänta sig av olika kameror, och ibland kan man hitta bedömningar av nyare kameror som tydligt visar att deras egenskaper är bättre, även utan anspråk på vetenskaplig testning. En alldeles särskild sådan rapport är den här:
http://zackarias.com/for-photographers/gear-gadgets/fuji-x100s-review-a-camera-walks-into-a-bar/

Och X100s är en särklassig kamera. Den har så klart inte en röd prick på framsidan, så den är inte lika skrytig som en Leica, men den har förutsättningar för skarpare bilder med bättre färgseparation. Min gissning är att vi får se andra filter än Bayer på mer än en kamera lite längre fram. Fujifilm har den redan i kompakter och en systemkamera, men jag gissar att det är nästa steg för att förbättra egenskaperna med rent fysikaliska medel.

valley
4/23/13, 12:24 PM
#12

Jag köpte min Panasonic Lumix DMC LX-7 efter att ha tröttnat på att kånka runt på tjockkkameran/systemkameran. Jag är mycket nöjd. Den har bra ljusvärde o stor sensor och väger lite. Närgräns 1 cm och ljusvärde 1,4. Den har inte pekskärm eller vridbar skärm. Tidigare använde jag endast bländarförvar, men här har jag övergått till Intelligent auto Plus som fungerar superbra. ND-filter finns inbyggt om jag vill använda det. Jag har köpt en originaladapter för att sätta på ett allroundfilter o skydda linsen. Linsen stänger sig inte som ett öga på en vanlig kompaktkamera.

Jag är lite förvånad över att det inte skrivs mer om denna lilla kamera.

MagArne
4/23/13, 3:49 PM
#13

Hittade denna sida där man mycket smidigt kan jämföra brus vid olika ISO och olika kameramodeller. Och ja mycket riktig tycks storleken på sensorn vara avgörande på hur brusiga bilderna blir.

En simpel instegs DSLR Nikon D3100 är bra mycket bättre vid ISO 800 än en Nikon P7700.

http://www.dpreview.com/previews/nikon-coolpix-p7700/4

Nu blev jag lite kluven här men förstår samtidigt varför min D70 får så höga poäng iom den betydligt större sensorn.

Annons:
MagArne
4/24/13, 4:08 PM
#14

Ähh, jag kör en budgetlösning och beställde en Nikon P7100 och ett Sanddisk eXtreme 16GB 45MB/s minneskort för 2127kr inkl frakt.

Om drygt ett år lär väl P7700 kosta lika lite som vad mellanskillnaden är idag. Då kan jag ev. uppgradera och få en ny fräsch kamera till liten peng.

Vet inte om det är dumsnålt men om man kan nöja sig med det näst senaste så kanske man kan spara en hel del pengar?

MagArne
4/29/13, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har fått kameran nu och hunnit testa lite.

Är väl inget mästerverk till kamera men kan man ju knappast begära för 2000kr kompaktkamera. Men jag tror den kommer fungera utmärkt på diverse utflykter. Helt klart skönt med många knappar och reglage precis som på systemkamerorna.

bamse6311
4/30/13, 1:28 PM
#16

@#15
Allting bästa MagArne är väl ännu bättre en den kamera som man hade tidigare och det är väl precis alltid därför som man byter kamera,
Är hel övertygad om at att du med din nya kamera har fått en kamera som helt överglänser än den du hade tidigare och gratulerar till ditt val din Nikon P7100.
Bästa hälsningar,
Bertil

MagArne
5/4/13, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fick bli en liten modellanpassad väska också.
Smidig liten kompis som nu mer alltid bor i ryggsäcken vart jag än ska.

bamse6311
5/4/13, 4:03 PM
#18

#17
Skitsnygg kamera med en hel del "retrokänsla".
Hoppas att du blir riktigt nöjd med den.
Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: