Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 632 ggr
[Taciturn]
4/17/13, 4:45 AM

(M) Vinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilderna är fotade med min Nikon D60 + 18-55 mm. Kritik? 😊

Annons:
[Taciturn]
4/17/13, 4:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2.

JNN
4/17/13, 6:33 AM
#2

Bild ett var ju lite annorlunda, perspektivet var lite kul, synd bara att det var så mycket snö på rutan, då det skymmer sikten..

Bild nr 2 tycker jag är mycket fin, en aning överexponerad dock. men i övrigt en fin vinterbild!Ler

Fast nu tycker jag att det gärna får bli sommar..

[Taciturn]
4/17/13, 8:13 AM
#3

#2: Tack. 🙂

Ja, nu får det väl bli sommar! 👍

Inkanyezi
4/17/13, 10:16 AM
#4

Jag tycker inte att tvåan är överexponerad, men motivet har ganska låg kontrast, och det kan vinna lite på att man justerar svartpunkten i första hand. Också vitpunkten kan dras lite grann, men man bör göra det finkänsligt, och för att återskapa hur man upplever motivet, kanske kurvan bör ges lite "hängmatta". Det kommer fram mer struktur i snön, och det avlägsna fjället syns aningen bättre om man drar ner kurvan en aning i mitten och justerar svart- och vitpunkt. Hur mycket man ska dra i handtagen måste avgöras av smak och känsla.

Jag tycker not att båda bilderna ger en rejält vintrig känsla, med den lågt stående solen och det mjuka ljuset som till stor del är ett återsken från himlen.

JNN
4/17/13, 10:35 AM
#5

#4 - Det har du så klart rätt i, det var inte själva exponeringen som jag reagerade på, även om jag tyckte det vid första blicken. Så det var ju lite klantigt och felformulerat  av mig!Vilar huvudet i handen

Tänkte i första hand på detaljförlusten i snön, men det är ju som du säger kanske lite låg kontrast. 🙂

Paltn
4/18/13, 3:58 PM
#6

Bild två är en riktigt fin komposition. Typiskt sådant motiv som finns i akvarell hemma hos var och varannan pensionär :P

Men håller med ovan, lite mer kontrast hade gjort sig bra, även ljupare focus då jag tycker allt bakom staketet har hamnat lite ur fokus. Hade gjort sig bra om både staket och träd legat i fokusomfånget.

Men igen, bra komposition. Enda man kunde ha gjort ev, eh väl åh traskat fram, kapat granen och planterat den brevid björken till vänster istället. Och då man väl var i farten att ändra på verkligheten så hade man visslat till sig en solnedgång mitt i bilden också mellan staket och den nyplanterade granen, Fulländat!  ….. Men man kan ju inte få allt =)

// Paltfan

Annons:
Upp till toppen
Annons: