Annons:
Etikettövrigt
Läst 1335 ggr
AliceJ00
2013-04-05 22:49

förslag till porträtt?

Är sugen på att fota porträtt men vill ha lite förslag på "teman" som man kan ha. Alltså inte ta-på-sig-några-fina-kläder-och-gå-ut-och-ta-kort.

Lite mer vackert och annorlunda :)

Förslag?

Annons:
pellepiano
2013-04-06 09:33
#1

Om man byter ut bakgrunden så kan man göra nästan vad som helst. Det är lite pyssligt, men kan ge skoj resultat. Och har i och för sig mer med bildbehandlibg att göra. Men i alla fall ett tips.

Refine Edge är ett bra verktyg i Photoshop för att frilägga modeller, speciellt om de är fotade mot en jämn enfärgad bakgrund så det är stor kontrast mellan konturerna på modellen och bakgrunden.

Här är några exempel …. Tex, här la jag in en himmel bakom för att ge lite atmosfär … BILD   och här en suddig bakgrund … BILD2  .. oc då denna dam har en massa noter tatuerade på sin arm använde jag ett rum från Operan som bakgrund.  BILD3

AliceJ00
2013-04-06 14:28
#2

#1 Vad häftigt! :D men tyvärr är jag inte så bra… Men förslag på typ lite coola sminkningar man kan ha?

Inkanyezi
2013-04-06 15:27
#3

Eftersom du tänker dig "coola sminkningar" som tema, så har du ju redan ett uppslag där. 

Det jag tänker mig som teman är i första hand hur man behandlar ljuset och därmed gestaltar bilden. Det finns ett antal olika ljussättningar som är mer eller mindre standard i branschen, som Rembrandt, clamshell, butterfly och annat. Tillsammans med huvudljuset i de olika varianterna kan man också ha konturljus som hanteras på olika sätt, för att framhäva olika delar av ansiktet, exempelvis över hjässan, vid tinningen, kinden eller haklinjen. 

Variationerna är ganska många, och man kan sortera upp dem, för att göra det till teman, exempelvis sätta Rembrandtsljus med mörk bakgrund med och utan konturljus och placera konturljuset olika, för att ge släpljus över kinden, eller framhäva käken eller ge glans i håret. När man har mörk bakgrund är det också ett spel med de allra mörkaste tonerna att få kroppskonturen över skuldrorna att lyftas fram precis lagom genom att sätta ytterst lite ljus på bakgrunden så att den blir ljusare eller att bakgrunden hålls mörkare.

AliceJ00
2013-04-06 16:22
#4

#3 tack för tipsen, ska tänka på det :D

Dolomit60
2013-05-19 17:37
#5

Porträtt är ju mycket…..
Jag tar själv en hel del proträtt, men är långtifrån så kunnig som exempelvis "Pellepiano", inte dessmindre finner jag hans ide´om olika bakgrunder inspirerande !
Om man inte kan tekniken, kan man ju låta sig insprireras så långt man hänger med……

Men nu är det inte det som är min poang egentigen.

Jag sade att porträtt är mnga saker: Till att börja med så säger du inte om det är studioporträtt, eller porträtt i befintligt ljus du vill ta.
Det är inte bara ljuset som skiljer, utan det blir totalt olika typer av bilder som regel.
även om du väljer en mobilstudio/"spedlights, eller inomhusstudio blir bilderna olika.

Så arbetar man i studio, är ju ett sätt att variera sig att gåutanför studion….

Annars är det väl en bra idé att ta utgångspunkt i personens karaktär, och stäla sig frågan: "Vilka värden/stämningar vill jag förmedla? "

Vid utomhusporträtt kan man exempelvis använda sig av "porträtt i milö. Om man använder en miljö, som på nåt sätt säger något om vem personen är. Barn proträtteras kanske gärna i en lekpark, den vuxne tuittandes ut genom bilrutan, eller på bänken utanför hans arbetsplats, i trädgården etc. En möjlighet är att med hjälp av en väldigt stor bländaröppning "nedtona" bakgrunden, en annan är att gå så nära personen att bakgrunden endast antyds - även om man inte ser vad bakgrunden består i, så ger väggfärgen, strukturen, osv. ändå en stämning som vi avkodar när vi ser bilden.

En utpräglat intellekruell mäniska fotograferas låamligen vid sitt arbetsbord, eller med bokhyllan som bakgrund. Den kreativt lagde med guran i knät, eller iklädd vit rock med färgplättar i sin atelie´etc.

Gör man däremot deciderade studioporträtt, Kan man leka mycket med bakgrundsfärgenrna; kör med, eller utan uplyst bakgrund, l¨´agg bakgrundsljuset som en diagonal stripa, som en uttonande spot. sätt spotten mitt på bilden mitt bakom huvudet, eller snett ovanför, använd olika stark infärgning etc.
Avstämm bakgrundsfärg till personens karaktär, hudtoner, och hårfärg. Mörka personer funkar ofta bra mot svart, bakgrund eller svat bakgrund som ¨r beluyst i starka färger.

Använd färgena till att antydastämningar, och karaktärsdrag; Ljusa, och kalla f¨rger ger gärna en känsla av lätthet, klarhet, rosa ger intryck av (barnslig)ungdomlighet, och känns feminint, skirt, medans kraftigt rött och lila tonande mot svart känns dramatiskt osv.

Använd också färg, och komposition utomhus för att beskriva karaktärsdrag, och sinnesstämningar.

Jag brukar fotografera porträtt på "abstrakta" teman som "lätthet", vårkänsla",  "intigritet", "styrka" exempelvis, och försöka få HELA BILDENS  ALLA olika aspekter och element att samverka, så att dom talar samma språk.
Skall bilden handla om lätthet, skall altså färgenra vara lätta, exponerngen tjäna till att framhäva färgernas lätthet, kompositionen skall vara lätt ( "dynamisk" ) vinkeln skall vara sådan att man uplever personen som lätt, gärna lite vind i håret, kläderna skall vara lätta,  omgivningen får inte vara för rörig, korta brännvidder ger kanske lite för mycket volym etc.

Skall man däremot beskriva någon som "kraftfull" placerar man lämpligen personen mitt i bilden, fotograferar gärna ur lite grodperspektiv, och använder sig av grå toner , och skraftiga kontraster etc.

Bara det sättet att TÄNKA ger faktiskt bättre, och mer varierade bildere.

I det sammanhanget vill jag rekomendera en bok som ha gett mig väldigt mycket: "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segerholm.
Den handlar inte om det som tyteln antyder riktigt, men även om boken egentligen befinner sig en bit över min nivå på sätt och vis, så har jag fått betydligt bättre bilder på kort tid, bara genom att läsa den lta mig inspireras av dess synsätt.

Det finns i övrigt masor av läsvärd litteratur på svenska om just porträtt !

Det blev kanske lite långt - men det är mina råd om hur man varierar porträtt.

JO - en sak till: Om det är studioproträtt: Be modellen ta med saker som hen tycker säger något om vederbå¨randes person, eller som hen tycker om. Det kan vara ett par solglasögon, en bok, en schal, eller liknande, ta sedan några bilder med schalen, några utan, ett med ytterrocken på och ett i bara skjortan etc.

Sist hade jag med mig lite frukt som modellerna kunde få dela på. Då var det en tjej som tog up ett äpple, som matchade bakgrunden perfekt, och jag grep chansen - "STOP ! Ställ dig där, ochta en bit av äpplet så skjuter vi ! "
et blev inte så bra, men idén hade funkat om inte jag hade klantat mig - själva äpplet var en br ide, och den kommer användas igen !

Upp till toppen
Annons: