Annons:
Etikettövrigt
Läst 1168 ggr
IdaL
4/4/13, 8:57 PM

Portfolio riktlinjer?

Hej!
Jag behöver lite hjälp och råd från er hur jag ska gå tillväga med min lärare. Vi hamnar ofta i små konflikter pga. att jag inte fotograferar det övervägande av min klass fotograferar, nämligen djur.

Nu är det inte så att jag är totalt ovillig att fotografera andra saker men jag ser djur och natur som min största inriktning när det gäller fotograferingen, därför vill jag ju givetvis också utvecklas inom detta.

Jag har då precis fått en uppgift där vi ska välja ut 30 av våra favoritbilder då vi ska sätta ihop ett portfolio. Nu har då min lärare satt upp att man får inte ha med några som helst djur i portfolion då det enligt henne inte är proffsigt nu.

Både jag och min kompis reagerade såklart på det här då våra favoritbilder övervägande är just på djur. Nu hävdar min lärare att vi inte ska ha djur med medan vi hävdar motsatsen då vi i princip inte har mer en ~4-5 bilder på t.ex. människor som vi är nöjda med.

Så nu vill jag veta, vad tycker ni angående det här? Borde vi få ha djur med, då det trots allt är VÅRT portfolio som ska visa upp oss som fotografer?

Min tanke är ju då att en portfolio är något personlig där det inte finns några speciella regler. Portfolion ska återspegla fotografen och visa dennes talang inom fotograferingen. Är man djurfotograf, då är det ju ganska självklart att man övervägande bör ha djurbilder. Men som sagt åsikter är varmt välkomna!

Annons:
papa-bear
4/4/13, 10:34 PM
#1

vad menar du, har ordet inte hamnat fel, för i första stycket skriver du att du inte fotograferar det övervägande av klassen fotograferar, nämligen djur?

i andra stycket skriver du att djur och natur är din inriktning, och att du vill utvecklas inom detta.

sedan är uppgiften att göra en portfolio utan djur, du och din kompis protesterar, era bilder är mest på djur, trots att du skriver att du inte fotograferar djur redan i det första stycket.

det du skriver i de två sista styckena känns ju rätt, för portfoliorna skall väl visa vad ni är bra på, och vilken inriktning ni har. känns som att läraren är lite fel ute, om inte skolplanen säger att ni skall upprätta sådana här lärarstyrda portfolios.

Emelice1206
4/4/13, 10:52 PM
#2

#1 Tror det blev fel högst upp, jag tror hon fotar djur, vilket de flesta i hennes klass inte gör.

Det där med att portfolios är personligt håller jag med i fullt ut, förstår inte varför läraren tycker det är oproffsigt med djurbilder och varför man inte får ha med det? Vet läraren om att du övervägande del fotar djur och natur? Jag skulle blivit riktigt arg om jag fick den uppgiften, tycker just i fotograferande att det är väldigt fritt vad man väljer att ta kort på.

En hundrädd skulle ju aldrig inrikta sig på hundfoto t ex. det skulle ju aldrig fungera. Då kan en lärare aldrig riktigt bestämma vad som ska vara med och inte. Tänk om den hundrädde fick i uppgift att sätta ihop en portfolio där en stor del skulle bestå av hundbilder?

Kanske blev en osammanhängande text, men blev en aning upprörd då jag fick höra om uppgiften 😮

JNN
4/4/13, 11:06 PM
#3

Håller med #2, man kan kanske inte fylla sin portfolio med bilder på bilar om det är bröllopsfoto man sysslar med. Men vissa lärare är knepiga, älsta dotterns kompis fick inte sy ett örngott med text, då syläraren bestämt att det skulle vara icke föreställande mönster.. Vissa har fel yrke, sen är det trots allt skola, så i bland får man kanske finna sig i deras idéer.. Det är inte så lätt att veta vad du ska göra, prata med rektorn kanske..?

IdaL
4/4/13, 11:24 PM
#4

Det är det jag försöker tala om att en portfolio är till för att återspegla fotografen och precis som #3 säger "Man kan inte fylla sin portfolio med bilder på bilar om det är bröllopsfoto man sysslar med". Dessvärre verkar inte min lärare hålla med om det där vilket känns lite jobbigt..

Jag har försökt tala om för henne att jag kommer satsa på min fotografering som främst djur och natur fotograf, men givetvis fotograferar jag även annan men det är min huvudinriktning. Då menar min lärare på att det är i princip omöjligt att lyckas som djur och naturfotograf vilket jag inte håller med om. Då försöker hon istället att ändra på mig och få mig att fotografera annat, som modellbilder som jag inte finner det minsta intressant. Jag blir helt galen på det ibland, hon har liksom tagit bort det roliga i själva fotograferingen när hon gång på gång säger åt mig "du får inte fota djur". Jag kan förstå om hon inte vill att jag alltid fotograferar djur men jag måste ju få utvecklas med det jag vill. Har inte en aning om hur jag ska "tackla" det  men jag sliter mitt hår för det är frustrerande att känna press från något som man egentligen tycker är roligt men som någon annan i princip har förstört 😮

Peak303
4/4/13, 11:29 PM
#5

Jag är kompisen som TS pratar om. Som #2 säger, vi fotograferar främst djur och natur. :)

Vi pratade till och med med läraren utan att få ett klart svar på varför vi inte fick ha med våra djurbilder mer än att "det är bilder alla kan fotografera". Men där håller inte riktigt jag med. För när det handlar om en nybörjare och en person som vet vad den gör och även vet hur man ska utforma en bild för bästa möjliga resultat så är det stor skillnad på hur bilderna kommer se ut i slutänden. 

Jag tog upp det med min mamma, för ett portfolio fyllt med bilder jag har fotograferat på motiv som rent ut sagt inte riktigt intresserar mig kan jag inte kalla ett portfolio. Utan mer ett bildgalleri för bilder utanför "mitt intresse", om man kan kalla det så. För dessa bilder talar inte om för någon hur jag är som fotograf utan mer "ja jag kan fotografera dessa motiven med", det säger ju inte hur jag vill jobba inom fotograferingen.

Och att man sedan tappar allt intresse för fotograferingen tack vare att man inte får fotografera det som intresserar en själv ger ju det hela bara en "dålig baksida". Jag valde ju fotografering för att visa vad jag kan och vad jag vill utvecklas med och även prova annat. Men att ständigt vara tvungen att göra allt annat än det man faktiskt har intresse för tar bort det roliga helt och hållet. 😮

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Inkanyezi
4/5/13, 2:14 AM
#6

Det jag ser som rimligt är att läraren ska hjälpa sina elever att bli duktiga på det som de sysslar med, och djur är lika gångbara som fotomotiv som annat. Det går att ta bra djurbilder, det går att ta bra bilder av såväl kaniner som gerbiler, eller hästar eller vilka djur man nu tycker kan vara mest intressant att göra bilder av. Därmed inte sagt att det skulle vara lätt. Jag tycker till exempel att de flesta bilder jag har sett med hästar är medelmåttiga till direkt dåliga, medan det någon gång emellanåt dyker upp en som skiljer sig från mängden, som är något utöver det vanliga, och som verkligen visar klass på fotografen, om det innebär att det representerar en stil. 

Men alldeles självklart måste man ta ganska många bilder och arbeta med sin känsla för form, ljusspel och färg, för komposition, för att få bra bilder alls, vare sig man tar djur eller annat. Det är inte någon större skillnad för komposition eller ljushantering om man har djur framför kameran, byggnader eller människor, tårtor (kolla skogstossan) eller vad det vara må. Som nybörjare kan man kanske inte vänta sig att eleven ska ha nått mognad, men om man är ute efter att bygga en portfolio, ser jag det som lärarens uppgift att ge eleven stöd, inte att dissa motivvalen.

Annons:
JazzBass
4/5/13, 8:41 AM
#7

Inte för att jag sysslar med foto på proffsnivå, men tänkte ändå skriva några rader.

Lite dåligt att inte tillåta några djurbilder alls i portfoliona, men jag förstår å andra sidan lärarens ståndpunkt på flera vis. Speciellt då det gäller yrkesstudier är det viktigt för en lärare att se till att eleverna jobbar med sånt som ger goda möjligheter för framtida jobb. Jag kan förstås mycket väl ha fel, men jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle kunna bygga upp en karriär (alltså som genererar en inkomst tillräckligt stor för att kunna leva på) som djur- och naturfotograf, såtillvida det inte rör sig om vilda djur och andra "svårfångade" motiv. För att klara sig tror jag man är mer eller mindre tvungen att visa på en viss bredd och att man har ett öga för fotografin som konstform och berättande medium. Samt att man har ett brinnande intresse för foto som sträcker sig långt längre än till ett visst motivval.

Speciellt husdjursfoto har en viss amatörstämpel över sig, det är svårt att komma ifrån. Men visst finns det undantag. Här är en bild jag tycker är långt över det vanliga, tagen med svartvit film på mellanformat: www.flickr.com/photos/bghfilm/8201111772/

Men tillbaka till själva uppgiften. Det hade varit viktigt för läraren att i ett långt tidigare skede - t.ex. då utbildningen började - berätta vad elevernas portfolion bör bestå av, och inte ge en uppgift att på kort varsel sammanställa en "portfolio" som ska berätta nåt om er som fotografer om den inte får innehålla den sortens bilder ni är mest inriktade på. Det tycker jag ni kan lyfta fram för läraren. Åtminstone en fjärdedel eller en tredjedel av bilderna borde kunna få vara djurfoto, om det är det ni är mest inriktade på. Annars visar ju inte portfolion era riktiga identiteter som fotografer…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Colina]
4/5/13, 9:58 AM
#8

Min bestämda åsikt är att du, i din portfolio, ska visa upp det som gör dig speciell som fotograf. Känner du att det är djurfoto du vill satsa på och är bra på då är det också det du skall visa upp.

Sen när det kommer till arbetslivet så har du helt klart en fördel om du även kan fotografera modell, barn etc ifall det är så att du vill klara dig som fotograf. Förslagsvis kan du ju specialisera dig på att fotografera porträtt med både människa och djur, att fotografera för tidningar som specialiserar sig på just djur  etc.

Att läraren skulle förbjuda djurfoto känns både ogenomtänkt och ogenomförbart, självklart ska ni själva välja vad er egen portfolio innehåller.

IdaL
4/5/13, 10:38 AM
#9

Tack för alla svar, verkar som om dom flesta håller med om att det är fel att inte tillåta vissa bilder.

Jag kan förstå om hon inte vill att alla våra bilder ska vara djur då man som fotograf bör kunna variera sitt motiv. Men om man nu har valt djur som inriktning så vore det ju ganska dumt att visa upp kanske bara modell bilder. Som jag t.ex. fotograferar mycket hästar både hos privatpersoner och på tävlingar, vore ju helt ologiskt om mitt portfolio inte innehöll en enda häst bild.

Men hur tycker ni man bör lägga fram det till henne? Jag vill inte komma på fel fot med henne då jag, trots att man inte får, tror lärare sätter betyg lite baserat på hur bra överens man kommer.

Inkanyezi
4/5/13, 4:38 PM
#10

Jag tror att det kan vara väldigt knepigt att lägga fram det för läraren, om hon inte har fattat att uppgiften är på fel nivå. Samtidigt, som JazzBass skriver, bör en portfolio visa på en viss bredd, men man ger knappast en sån uppgift på kort sikt till en grupp nybörjare. En portfolio är något som man jobbar fram under lång tid, något som kan ta år att bygga upp. 

Men oavsett bredden, kan man ändå se hur långt fotografen har kommit i sitt bildskapande, och hur bildseendet är. Det går att se mognadsgrad, och det går att se vad som finns att jobba på. Som lärare ska man ta fram det bästa hos sina elever och hjälpa dem att utvecklas. Om man försöker begränsa eleven har man kanske inte valt rätt yrke. Om eleverna inte ännu har nått fram till att kunna skapa en portfolio ser jag det som en väldigt tveksam uppgift att lägga fram. 

Jag misstänker att det hela bottnar i oklarhet i vars och ens uppgifter i sammanhanget. Om läraren vill öka bredden, gör man det inte genom att dela ut omöjliga uppgifter, utan genom att visa goda exempel och ge uppdrag som innefattar den slags bilder man vill att eleven ska jobba med. Man kan till exempel använda en viss bildstil som uppgift, ett visst motivval, eller ett visst sätt att behandla ljuset. 

Om läraren använder den här uppgiften för att på något sätt sortera eleverna, peka ut vem som är mindre lämplig att fortsätta jobba med fotografi, så ser jag det som ganska plumpt. Att elever inte klarar en utbildning är ett underbetyg för läraren. Det är lärarens uppgift att föra fram sina elever på bästa möjliga sätt mot målet, och om läraren lägger fram en uppgift som hon vet att en del av eleverna inte kan klara, så har hon en helt annan agenda. 

Det är helt okej om läraren vill öka bredden, men det gör man genom att leda och utveckla, inte genom att sätta eleven på prov som inte går att utföra. Innan man ger en portfoliouppgift bör man gå igenom vad en portfolio är, kanske visa flera olika av olika konstnärer, inte nödvändigtvis fotografer, och kanske också visa upp sin egen och förklara varför man lägger in olika bilder och väljer olika motiv att visa upp. 

Eftersom frågan har dykt upp här, gissar jag att det finns någon brist i kommunikationen mellan lärare och elever, och att uppgiften inte riktigt stämmer med den nivå just de här eleverna har nått. Som lärare bör man nog snarast i ett sånt läge vägleda mot det man vill att eleven ska uppnå, inte sätta gränser för vad eleven får visa, gränser som är ägnade att peka ut svagheter. De där svagheterna vet läraren att de finns, och att ge en sån här uppgift med så tydlig gräns för motivval, är lite som att sparka på en som ligger. 

Men uppgiften visar ganska väl, utan att man alls behöver sätta ihop någon portfolio, att det finns en brist i bredden som man måste jobba med innan man når dit man ska komma med den här utbildningen. Kanske uppgiften har formulerats så här just för att visa eleven själv på den här bristen, visa att det finns stora vita fläckar på kartan, som man måste ta itu med för att nå målet som har satts upp. För hur man än vänder det, kan det ju knappast vara till nackdel för djurfotograferingen att man lär sig mer, att man ökar sin bredd, att man studerar andra angreppspunkter än de man hittills har jobbat med. Kanske det rentav är lättare att se svagheterna i bildsyn och fotografisk teknik när man tvingas välja andra motiv än de som man mest känner för.

IdaL
4/5/13, 8:41 PM
#11

#10 Jo kan hålla med dig om att man måste anpassa uppgifterna utefter elevernas kunskapsnivå. Nu har vi ändå gått denna utbildningen i 3 år och jag har sedan tidigare fotograferat aktivt i 5 år så visst har jag ett portfolio att visa upp. Men jag har till stor del bara fotograferat djur och anledningen till att jag gör det är för att det faller mig i smaken, jag gillar det helt enkelt. Eftersom att jag valt att "specialisera" mig på djur så faller det ju sig ganska naturligt att min nuvarande portfolio till stor del innehåller djurbilder. 

Problemet ligger ju i att hon ber mig sätta ihop en portfolio utanför "mitt" område, det jag valt som inriktning. Syftet med att gå en kurs är ju att utvecklas och lära sig mer, inte för att bli ombedd att byta inriktning. Jag ser inget fel i att hon kräver variation i bilderna, alltså att jag inte bara kan ha djurbilder, för som fotograf måste man kunna bredda sig. Men samtidigt tycker jag att man som lärare ska respektera sina elever och gå utefter vad dom är intresserade av, särskilt när det gäller fotografering som är ett sorts sett att uttrycka sig.

Var idag inne på en fotoutställning där flera "stora" fotografers bilder visades upp och pratade lite med utställarna som också var fotografer. Dom menade på att det gäller att "nicha" sig på något som säger ditt namn. Fotografering är ett sätt att uttrycka sig på och för att lyckas som fotograf så gäller det att hitta sin egna stil, ens bilder ska helt enkelt representera en själv. Som lärare kan jag då tycka att man ska uppmuntra sina elever att gå sin egen väg helt enkelt, som stereotyp fotograf så lär man inte gå långt men om man fortsätter arbeta på den vägen som känns rätt så kan man gå långt. Det är där kommunikationen brister då uppgifterna jag får inte gynnar mig som fotograf, jag finner ingen inspiration i att gång på gång bli förbjuden att fotografera det som jag valt som väg. Jag menar inte att det är fel att bredda sin portfolio, men däremot ska man inte försöka putta någon, som redan hittat sin väg som känns rätt, i en annan riktning.

Upp till toppen
Annons: