Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1457 ggr
Mizzon
2013-03-29 19:31

Oskarpt och utfrätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade det nya objektivet idag 50mm 1:1.8 II

Och jag ser nu när jag laddat in bilderna i datorn och skärpan inte alls är som jag hoppades, plus att bilderna är helt utfrätta.

Jag chansar på att jag har haft för stor bländare, men är inte hundra.

Några bilder vart hyffsade men dom flesta är jag jätte missnöjd med.

Har jag rätt när det gäller bländaren? Eller vad behöver jag ha för inställningar när jag tar den här typen av bilder?

Annons:
Mizzon
2013-03-29 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
JNN
2013-03-29 20:03
#2

Tycker att dom hä bilderna är skarpa speciellt den första. Den andra är det ju lite fart i, så då är det knepigt att få bilderna knivskarpa.

Att den första är lite urfrätt kan bero på att du som du säger använt för stor bländare. Du har ju haft låg ISO och kort slutartid, vet inte om din kamera klarar att ha kortare än den du hade, så då då återstår ju i princip bara att minska bländaren.

Mizzon
2013-03-29 20:12
#3

Jag kommer inte ihåg exakt vad för slutartid jag hade på första bilden, men hade på väldigt högt (max är 1/4000)

Sista bilden började det skymma så då fick jag dra ner lite på slutartiden.

Tror dom flesta bilderna hade jag inte mer än 3 i bländartal. Men jag tyckte det vart för mycket bakgrundskärpa vilket jag inte vill ha. 

Ju närmare motivet är ju bättre bilder. Men man har ju inte alltid möjlighet att springa ikapp hästarna :P Och dom på längre håll vart katastrofala. Hade på autofokus just för att det kändes enklare när jag fokuserade så mkt på andra inställningar och jag är inte jätte smidig att fort hitta skärpan. utan tar gärna 5 år på mig, det funkar bara på stillastående objekt :)

Men ska jag ändå gå ner i slutartid och minska bländaren? Jag tycker också att färgerna är lite trista. Vad beror det på?

JNN
2013-03-29 20:33
#4

I den första bilden har du enligt Exif använt kortaste slutariden. Men i så här starkt ljus i kombination med mycket vit snö så får man nog tyvärr kompromissa lite med bakgrundsoskärpan.

 Man får nog acceptera att bakgrunden blir lite skarpare, för jag tror att om bilden blir så här ljus med så kort slutartid, så måste du blända ner lite, allstå mindre bländare = större f-tal.

Ett alternativ kan ju vara om du har ett telezoom-objektiv så att du kan zomma in ordentligt, då får du också bakgrunden oskarp, även om bländaren är lite mindre.

Färgerna i bild ett tycker jag annars är bra, men tvåan känns inte riktigt hundra. Du har använt manuell eller egen Vitbalans, och har du haft samma inställning i båda bilderna så förstår jag att det blev tokigt eftersom det inte är lika soligt i den andra bilden.

Mizzon
2013-03-29 20:40
#5

Okej, ska ut imorgon igen så får testa att köra lite lägre slutartid och högre bländare då.

Det är som du säger, att jag inte tänkte på det >< Hade inte en tanke på att ändra vitbalansen.

Men jag är nog mest nöjd med färgen på andra bilden än första. Färgen på pållen stämmer ganska bra överäns med verkligheten. Medans den första tycker jag är matt och blek. Men det kan ju kanske bero på att vi har olika skärmar (sitter just nu på min craplaptop) får kolla på någon annans dator och se om jag tycker lika.

Färgen kanske blir bättre om jag kör på högre bländartal?

JNN
2013-03-29 20:53
#6

I en överexponerad bild blir ju färgerna lätt dassiga och tråkiga, men jag tycker att färgen på hästen i första bilden ser bra ut. Nu står den ju visserligen i solen där, så det blir ju lite varmare färgton då. Medans bakgrunden och det övriga är urfrätt och lite dassigt.

 Så med kortare exponering eller med mindre ljusinsläpp som det skulle bli med mindre bländare skulle nog färgerna kunna bli lite bättre.

Jag tycker att bild 2 har en liten blåaktig ton i sig, men det beror nog på att det är snön som färgas av en relativt blå himel, så blir det i bland och det är inte alltid man får snön helt vit. Så det kan vara som du säger att färgerna i den är bra.

Men man kan se lite skugga av hästen i den bilden, så lite sol tror jag nog att det är…

 Min dator har inte heller den bästa skärmen skulle jag tro, har inte kalibrerat den!

Annons:
Mizzon
2013-03-29 21:01
#7

Jo det stämmer nog att den är lite blå, Men jag gillar nog lite blåare snö än helt vit. (kanske är för att jag sällan får till helt vit snö)
Det var minimal sol, eller väldigt svag kanske man ska säga för det var lite molnigt plus att solen stod ganska lågt.

Får helt enkelt återkomma med nästa testomgång bilder och se om det är någon förbättring :)

JNN
2013-03-29 21:10
#8

Det går säkert bra! Försök bara att tänka på vitbalansen, vid skiftande väder och bara genom att man fotar på något annat ställe (skugga, sol, kamerariktning osv.) så kan det bli en hel del ändringar av vitbalansen…! Lycka till!

Mizzon
2013-03-30 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fick till det mycket bättre idag :) Även om kontainern och konerna är lite ivägen, men dom kan jag ta bort sen när jag kommer åt min dator.

Men tekniskt sätt är jag väldigt nöjd, även om jag hade önskad lite mer oskarp bakgrund. Men precis som du sa så fick jag finna mig i att ha lite skarpare bakgrund för att få till önskad skärpa på ekipaget, färgmässigt osv.

pellepiano
2013-03-30 18:40
#10

Om det är så ljust ute att det blir svårt att köra på ett lågt bländarvärde kan man använda ett gråfilter på objektivet för att minska ljusinsläppet.

Mizzon
2013-03-30 18:44
#11

Okej, det har jag inte tänkt på :)

Men jag är inte helt hundra på att jag kan använda filter på just det här objektivet.

JNN
2013-03-30 20:07
#12

TYcker ändå att det blev rätt bra här! Var ute själv och fotade i dag, men det är svårt i det starka ljuset att få till det ibland. Det syns inte så bra på den lilla skärmen heller hur bilden blir.

Men har du ett gråfilter så testa gärna det, men den här bilden blev bra ändå tycker åtminstone jag!

pellepiano
2013-03-30 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Gråfilter finns för de flesta objektiv. Jag kör själv med gråfilter på min 500 1.8 när det är för ljust. Tex när jag ska fota modell utomhus i solsken och har med mig blixtar. Blixtarna gör att jag inte kan använda snabbare slutartid än 1/160 s och det betyder att det kommer in alldeles på tok för mycket ljus. Men med mitt 8x gråfilter + ett polariseringsfilter får jag ned ljuset så jag till och med kan köra på bländare 1.8 och få suddiga bakgrunder. Här är ett exempel från Långholmen.

Annons:
Mizzon
2013-03-30 20:56
#14

Ja jag är mer nöjd med den sista än den första jag la upp. Körde på högre bländartal som du sa. Och vart mkt bättre. Körde även på automatisk wb för det var väldigt mkt både sol och skugga och det funkade bra.

Hoppas bara denna dumma snö försvinner snart!

JNN
2013-03-30 21:06
#15

#14 - Instämmer, nu är man bra less på vintern…

Mizzon
2013-03-30 21:20
#16

#13 ska nog införskaffa mig det nästa månad, ska bara undersöka vilka  som passar :) Men jätte tack för tipset. har inte riktigt fattat vad dom är bra för innan.

#14 Skojja inte, den verkar inte vilja släppa greppet! Vill ha vår och sommar!

Upp till toppen
Annons: