Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 447 ggr
Canonfoto
3/27/13, 1:31 AM

Problem med uppladdning på Utmaningen omgång 35

Jag är ny här och lyckas inte få upp min bild trots att jag följt alla anvisningar..

Annons:
JNN
3/27/13, 6:43 AM
#1

Hej och välkommen hit!
Har inget tips tyvärr, har själv problem med att ladda upp bilder här när jag använder internet explorer. Byter jag webläsare till google chrome funkar det konstigt nog.

Sen läste jag på en annan sajt att en användare hade samma problem, men där var det tvärtom i stället. Så om du kan, så prova att byta webläsare och se om det går då.

JazzBass
3/27/13, 7:07 AM
#2

Såg du till att bilden är i jpg-format (alternativt png) och inte större än nödvändigt? Vad använder du för operativsystem och webläsare?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
3/27/13, 3:39 PM
#3

Det finns flera olika gränser för vad som går att ladda upp, och om man vill att bilden ska hamna på ifokus precis så som man själv ser den på datorn är det viktigt att lägga in den i rätt format. 

Så med ett program för att redigera bilder bör du först minska bilden till ett format som går att få upp i full storlek på en bildskärm. Några av oss har skärmar som kan visa bilder på omkring två megapixel, och större bör man inte alls lägga in. Sedan ska man spara bilden som jpeg med en filstorlek under 2 miljoner byte (2000 kB) f;r att den ska komma in i databasen utan att servern minskar ner storleken. Man justerar filstorleken med hjälp av kvalitet på jpeg. Lägre kvalitet betyder mindre fil. 

Om du har Windows, så är Irfanview ett lätthanterat gratisprogram för att göra de här operationerna. De kan också göras i de flesta andra bildbehandlingsprogram. Det enda vanliga program som jag har provat som inte bjuder på att göra såna ändringar är iPhoto.

Upp till toppen
Annons: