Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 480 ggr
Mizzon
2013-03-26 20:50

Nytt objektiv!

Jag har lyckats spara ihop lite pengar och är ute för att köpa ett objektiv att fota porträttbilder med, mestadels djur så som hästar, hundar och smådjur, men även naturbilder.

Har läst lite och ett fast objektiv är bra för det? 

Har hittat http://cdon.se/hemelektronik/canon_ef_50mm_f1.8_ii-7251108 som är i min prisklass.

Men är så osäker just pga att jag är så okunnig när det kommer till objektiv. 

Vad är bäst för porträtt?

Annons:
Mizzon
2013-03-26 21:20
#1

Oj, jag råkade beställa det ^^ 

Googlade och lästa bara massa positivt om objektivet, det enda som var dåligt var att AF var lite ljudlig, men för det priset så kan man ju inte kräva allt.

pellepiano
2013-03-26 23:38
#2

Det är ett kanonobjektiv. Superskarpt omän plastigt. Det väger inget heller direkt.

I princip alla mina studiobilder är tagna med det. Verkligen tokbra för pengarna.

JNN
2013-03-27 06:54
#3

Ett sånt objektiv ska nog ner i min väska så småningom också. Har bara hört bra saker om det förutom det pellepiano påpekar att det är plastigt och att det ska låta om det. Har tittat lite på ett, och dom små nackdelarna om det nu kan kallas för det kan jag leva med. Visst går ett objektiv med USM motor tystare, men har aldrig upplevt det som något problem med mina andra objektiv..

Sen vad som är bäst för porträtt beror väl som det mesta på tycke och smak. Tror att detta objektiv passar bra för väldigt många, medan en del tycker att så kort brännvidd ger lite för stor bildvinkel och därför föredrar lite mer brännvidd. Själv brukar jag vilja ha runt 85-110  eller mer i brännvidd beroende på motiv och situation, men det är som sagt en smaksak. Många använder sig nästan bara av 50:an.

Och för det priset så tror jag att du kommer att bli nöjd, finns nog knappt nåt bättre för den pengen!

hydman
2013-03-27 08:09
#4

Håller med #2.

fotografen.ville
2013-03-27 11:20
#5

Det är ett kanon objektiv som alla fotografer ska ha. Har själv det alltid med mig på resande fot. Men använder det mycket även i studiofotografering med studioblixtar.

Kan bara prata bra om det även om det är gjort i plast och låter lite. Men det går alltid att dölja när man fotar i studio med lite musik.

Hoppas att du blir lika nöjd med det, som jag blev när jag införskaffade det.

Mizzon
2013-03-27 12:19
#6

Jag bara längtar tills det kommer nu när nu även här säger att det är kanon :D 

Hoppas det hinner dyka upp innan jag åker hem till mamma över påsk :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: