Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1424 ggr
Sparklingponi
2013-03-25 11:13

Fotografera folkmassa

Hej!

Jag hade tyckt det var roligt att åka in till Göteborg och ta bilder.
Men då undrar jag vad som gäller för att ta bilder på människor utan att fråga om lov? 

Får jag fotografera en folkmassa t.ex. inne på tågcentralen och sen hänga upp bilden på en fotoutställning eller liknande, eventuellt lägga ut den på min facebook?

Mvh Emma

Annons:
Ketang
2013-03-25 11:18
#1

Här kan du läsa vad du har för rättigheter inom fotografering.

Och ja, du får fota folk utan att be om lov och sen ställa ut, men det är ju klart trevligast att fråga först om du vill fota en ensam person.

felixhaljeskog
2013-03-25 11:29
#2

#1 Är de inte så, att ifall hon fotar en person som man kan identifiera, så får hon inte publicera den utan att fråga först? 
Har för mig jag har läst de någonstans!

Swadika
2013-03-25 11:31
#3

#2 Det får publicerar men inte användas i reklam

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Ketang
2013-03-25 11:38
#4

**#2 Om man läser länken jag la ut står det så här:
**

Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?
Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?
Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

[Sara FE]
2013-03-25 11:52
#5

#1 Länken är felaktig, det står ett extra http:// i slutet av den. Här finns en klickbar: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Ketang
2013-03-25 12:00
#6

Oj då! Tack!

Annons:
[Sara FE]
2013-03-25 12:09
#8

#6 Inga problem! :) Det är lätt hänt, eftersom iFokus automatiskt lägger till http:// i fältet där man klistrar in URL:en.

Ketang
2013-03-25 12:14
#9

Här är en liten film som Mattias gjort om detta!

Sparklingponi
2013-03-25 12:38
#10

Tack så mycket för alla svar! :)

felixhaljeskog
2013-03-25 12:42
#11

Okok då vare nog det jag hade läst!

[PeterWem]
2013-03-26 08:05
#12

Och länkar till själva lagtexterna.

Nicollan
2013-03-26 10:05
#13

Rätt konstigt egentligen att man får fota andra människor hur som helst :o men bra att veta att man får det! Haha paparazzi varning på det?

Nån som vet hur det ligger till i andra länder?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: