Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Fotografera människor. Ej kritik

Fotografera folkmassa

2013-03-25 11:13 #0 av: Sparklingponi

Hej!

Jag hade tyckt det var roligt att åka in till Göteborg och ta bilder.
Men då undrar jag vad som gäller för att ta bilder på människor utan att fråga om lov? 

Får jag fotografera en folkmassa t.ex. inne på tågcentralen och sen hänga upp bilden på en fotoutställning eller liknande, eventuellt lägga ut den på min facebook?

Mvh Emma

Anmäl
2013-03-25 11:18 #1 av: Ketang

Här kan du läsa vad du har för rättigheter inom fotografering.

Och ja, du får fota folk utan att be om lov och sen ställa ut, men det är ju klart trevligast att fråga först om du vill fota en ensam person.

Anmäl
2013-03-25 11:29 #2 av: felixhaljeskog

#1 Är de inte så, att ifall hon fotar en person som man kan identifiera, så får hon inte publicera den utan att fråga först? 
Har för mig jag har läst de någonstans!

Anmäl
2013-03-25 11:31 #3 av: Swadika

#2 Det får publicerar men inte användas i reklam

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 
“Once you cared about a person, it was impossible to be logical about them anymore.”

Anmäl
2013-03-25 11:38 #4 av: Ketang

#2 Om man läser länken jag la ut står det så här:

Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?
Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?
Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

Anmäl
2013-03-25 11:52 #5 av: [Sara FE]

#1 Länken är felaktig, det står ett extra http:// i slutet av den. Här finns en klickbar: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Anmäl
2013-03-25 12:00 #6 av: Ketang

Oj då! Tack!

Anmäl
2013-03-25 12:01 #7 av: FotoAlle

Mycket bra och tydlig info

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Anmäl
2013-03-25 12:09 #8 av: [Sara FE]

#6 Inga problem! :) Det är lätt hänt, eftersom iFokus automatiskt lägger till http:// i fältet där man klistrar in URL:en.

Anmäl
2013-03-25 12:14 #9 av: Ketang

Här är en liten film som Mattias gjort om detta!

Anmäl
2013-03-25 12:38 #10 av: Sparklingponi

Tack så mycket för alla svar! :) 

Anmäl
2013-03-25 12:42 #11 av: felixhaljeskog

Okok då vare nog det jag hade läst!

Anmäl
2013-03-26 08:05 #12 av: [PeterWem]

Och länkar till själva lagtexterna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.