Annons:
Etikettövrigt
Läst 849 ggr
Wanzel
2013-03-18 20:15

Hjälp med val av bild

Ursäkta om jag har valt fel kategori, visste inte riktigt vart inlägget passade bäst.

Hejhej!
Efter att ha funderat på vad mamma & papp skulle få i födelsedagspresent så bestämde jag mig för att fixa en canvas med någon bild som jag fotat, då de båda nämnt att det skulle vara kul att ha!

Eftersom det kostar en slant att fixa canvas så vill jag gärna ha en riktigt bra bild. Har suttit och kollat igenom alla bilder jag fotat sedan 2009 och har kommit fram till 4 favoriter. 
Jag är väldigt självkritisk och även när jag hittat en bild som jag är nöjd med så sitter jag och letar efter småfel. Så jag tänkte be om lite hjälp från er.

Det känns lite fel att fråga "Vilken bild tycker ni är bäst", då de är helt olika motiv på alla bilder, men det är lite det som är min fråga. Vilken bild som helt enkelt ser bäst ut. Så kommentera jättegärna vad ni tycker om bilderna, och vilken ni tycker "är bäst"!

Annons:
Wanzel
2013-03-18 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Wanzel
2013-03-18 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Wanzel
2013-03-18 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Wanzel
2013-03-18 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Wanzel
2013-03-18 20:20
#5

Mysko. Bild 2 & 3 ser väldigt överskärpta ut.. 🤔

skuttis88
2013-03-18 20:41
#6

Kan man klicka på "Bra inlägg"-knappen för att "rösta"?:)

MVH Celina

Annons:
Wanzel
2013-03-18 20:42
#7

#6 Det kan du göra, om du inte vill lägga någon speciell kommentar eller så! Smart idé faktiskt!

Jessicahagstrom94
2013-03-18 20:50
#8

Bild fyra är helt fantastisk!

Wanzel
2013-03-18 20:56
#9

#8 Åh, tackar tackar 😂

skuttis88
2013-03-18 21:26
#10

#7 ok! Ja, lite smart är man ibland ;)

MVH Celina

felixhaljeskog
2013-03-18 23:50
#11

tror bild ett skulle bli en utmärkt canvas!

JazzBass
2013-03-19 09:03
#12

Tror också mest på #1, estetiskt snyggast tycker jag. Men den kan behöva lite mer kontrast för att poppa bättre. Prova dra in vitpunkten lite och se vad som händer. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Wanzel
2013-03-19 10:01
#13

#12 Hur menar du att flytta vitpunkten :o? Kan bara komma att tänka på den där mittengrejen som man kan flytta på när man har uppe levels-menyn, men det kanske inte är den?

Har redan nu höjt kontrasten en aning. Prövade att göra det lite till, och det såg bättre ut. Men samtidigt ser det nästan ut som att det börjar "lysa", och den känns lite överredigerad :/

Kan lägga till att jag har möjlighet att redigera bilderna i photoshop, ifall någon mer har något redigeringstips!

Annons:
ettlitetalias
2013-03-19 10:19
#14

Jag tycker bild 2. Känns roligare att ge bort något som betyder något (då jag antar att det är din hemstad?) istället för bara en blomma eller så, det kan man ju köpa en canvas på IKEA eller nåt om man vill ha en sån :)

Wanzel
2013-03-19 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Efter att ha kommit på den smarta idén att använda google, så förstod jag att vitpunkten var den högra "pilen" i levels-menyn..
Gjorde lite ändringar med den, samt höjde kontrasten något.

Bättre? Sämre? 😛

Wanzel
2013-03-19 10:27
#16

#14 Förstår vad du menar! Och ja, bilden är tagen i Göteborg, och jag bor i Partille!
Samtidigt har egentligen bilden med både blomman & tigern en liten "historia" bakom, om man säger så. Fotade tigern när jag var på Nordens ark, tillsammans med hela familjen - så det var ju något vi gjorde tillsammans.
Och blomman köpte mamma till mig, när vi var i Polen och jag tjatade om att jag inte visste vad jag skulle fota (ville pröva mitt nya stativ haha).

Åh, varför ska det vara så svårt att välja? 😮

JazzBass
2013-03-19 13:09
#17

#15 - Bra att du listade ut vad jag menade. Helt rätt, och bra redigerat också, precis som jag föreställde mig att resultatet skulle bli. Tyckte den fick mycket mer lyster nu. Om du frågar mig så tycker jag bilden är klart snyggast av dessa fyra du lagt upp, så kör på den! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Janne64
2013-03-19 16:15
#18

Som canvas så skulle jag satsa på #1, lugn och harmonisk bild.

Skulle tänka mig den själv 😉

Niini
2013-03-19 18:18
#19

Helt klart ettan, men jag skulle vilja ha bort liite liite av det tomma vita. Blir så mycket tomrum där.

luckydragonriderkin
2013-03-19 20:27
#20

Gillar ettan mest, skulle se otroligt fin ut som en canvas B) Btw var fixar du dina canvas? Är faktiskt lite sugen själv att fixa några :$ och vet du hur mycket det kostar?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Wanzel
2013-03-19 21:19
#21

#20 Jag tänkte fixa på SS Foto som ligger i Sävedalen (strax utanför Göteborg). Kostar 399:- för en canvas på 30x40 :)
Var inne och pratade med dom idag, och det visar sig att de har 40% rabatt nu också - underbart!

Annars kollade jag på Gallerix också. 379:- för en 30x40, och de har något erbjudande om 50% rabatt när man beställer från hemsidan.
Är dock lite osäker på Gallerix, eftersom när jag printade en bild så blev det inte helt så som jag ville ha det. Någorlunda färgskillnad, och enstaka pixlar (som jag tyckte var viktiga) kom inte med. Nu är det ju inte säkert att det skulle bli något sådant med canvasen.
Men jag satsar på SS Foto, som är en fotobutik. Känns som att jag borde bli rätt nöjd där iallafall. Hahah, kanske lite knasigt tänkande men ja, jag är sådan!

JazzBass
2013-03-20 09:10
#22

Du har väl tänkt på att 30x40 har andra proportioner än bilderna du funderar på, och att en del bildutrymme går år till kanten på en canvastavla (ca 2cm runtom)?

Canvastrycket för en 30x40 cm tavla måste vara 34x44 cm stort, så beskär först bilden till proportionerna 34x44. Det är denna bild du ska lämna in för tryck. Men för att själv veta hur mycket av bilden som kommer att rymmas framtill på canvasen, beskär den bilden ytterligare runt kanterna till proportionerna 3:4 så att 88% (30/34=0,882) av höjden återstår (alltså kanten bort). Om du tycker du behöver ändra på beskärningen så gör du om det här tills du är nöjd. (Spara dock aldrig över originalet!)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Wanzel
2013-03-20 10:12
#23

#22 Jo det har jag ju tänkt lite på!
Var inne på SS Fotos hemsida och kollade hur mycket av bilden som skulle försvinna ut i kanterna. Och det var ju en del.

Prövade med bild 4, då jag bestämt mig för att ta den!
Det är en hel del av vattnet som försvinner om jag inte gör något alls med bilden. Så jag sparade lite olika "versioner" av den, där jag lade till en vit kant för att se hur det skulle se ut.
Lade till ganska mycket över/under bilden för att få med så mycket av vattnet. Om det försvinner lite från det gröna på vänstersidan så gör det inte så mycket för min del. DOCK har jag ju då en vit kant på ovan/undersidan av canvasen.

Vet inte riktigt vad som blir snyggas :/
Men ska in dit idag och be om hjälp!

Upp till toppen
Annons: