Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Övrigt

"Fine Art"

2013-03-17 17:50 #0 av: mharya

Den senaste tiden har jag hört Fine art en hel del, men jag förstår inte riktigt. Jag försöker få svar på mina frågor på google, men jag hittar inte ett smack.

Vad definerar Fine Art egentligen? Vad är det?

Anmäl
2013-03-17 18:21 #1 av: Inkanyezi

Kanske är enklast att gå till Wikipedia. Artikeln finns inte på svenska, men det handlar om estetisk konst, alltså verk inom de visuella konsterana, framställda för att betraktas just som konstverk ur estetiskt perspektiv. Det skiljer sig alltså från brukskonst och när det gäller fotografi också ifrån rena illustrationer. Man förusätter att bilden ska visa fotografens vision, och vara framställd med relativt höga krav på hantverket.

Men att ge en riktigt klar definition, det tror jag inte att någon mäktar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.