Annons:
Etikettövrigt
Läst 973 ggr
[Murvel]
3/10/13, 9:51 PM

Förstört objektiv..?

Min kamera blev nedvält på golvet och nu kan den inte fokusera och därmed inte ta bilder längre. Är det objektivet eller kamerahuset som gått sönder?

Den kan fota med blixt, men då totalt utan skärpa. 

Utan blixt går det inte att fotografera alls. Om jag trycker ner "fotoknappen" halvvägs skulle kameran normalt ha ställt in fokus, men gör nu ingenting. Det är alltså oerhört suddigt i titthålet och kameran vägrar därmed att ta någon bild.

Jag har testat att stänga av kameran och sätta på den igen, att ha både af och mf på objektivet, att ta ur objektivet och sätta in det igen, samt att ha olika inställningar och lägen på kameran. Så jag är rätt säker på att kameran är sönder på något sätt. Om ni inte vet någon inställning jag kan ha gjort som skapar denna oreda?

Min fråga är som sagt: är det kamerahuset eller objektivet som är sönder?

Annons:
Inkanyezi
3/10/13, 10:00 PM
#1

Det är omöjligt att avgöra vad som har gått sönder utifrån din beskrivning, det kan vara endera eller båda, kanske mest sannolikt att både kamerahus och objektiv har skadats. Om du har extremt suddigt i sökaren, kan det bero på att spegeln inte ligger i rätt läge, eller att linserna i objektivet inte kan ställas in för skärpa.

Kameran är mycket känslig för stötar, både objektivet och kamerahuset, så att den ramlar i golvet är definitivt inget som en systemkamera är byggd för. Den kanske mest känsliga delen är objektivet, som innehåller ganska tunga och mycket lättrörliga delar, både för fokuseringen och för stabilisering.

Men som sagt, på beskrivningen kan man inte veta vad som har gått sönder. Något har gått sönder, det är helt klart.

ssofia
3/11/13, 7:40 AM
#2

Koppla bort objektivet och testa och knäppa bilder med bara kamerahuslocket på? Lyssna efter konstiga ljud, skaka på det och hör om det skrammlar 🙂

Jag skulle gå till en fotobutik och låta någon kunnig klämma lite på den, sedan kan de även hjälpa dig skicka in den på lagning! Utan försäkring kan det kosta en slant dock.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: