Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 595 ggr
JazzBass
2013-03-10 10:47

Snöoväder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

For ut en sväng med kameran förra helgen på söndag morgon då det snöade ymnigt. Testade använda riktigt lång brännvidd med teleobjektiv + telekonverter istället för vidvinkel som jag oftare använder. Syftet med så lång brännvidd var i första hand att skapa bilder med ren bakgrund i ett annars ganska varierande landskap. Dessutom körde jag här manuell fokus för att sätta skärpan exakt där jag ville, speciellt viktigt för den andra bilden (tog några varianter av den första bilden där jag fokuserade på snön istället, men kom fram till att den här ändå blev klart bättre). Blev riktigt nöjd med de här två bilderna, de är lite annorlunda än mina bilder i övrigt, så jag tänkte visa upp dem här.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2013-03-10 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Andra bilden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-03-10 11:07
#2

Tjusiga. Gillar första bäst (utifrån rubriken på tråden) men även andra är tjusig… kanske lite för ljus i mitt tycke, tycker jag spontant. Får "känna efter" ett tag innan jag bestämmer mig definitivt.

Manuell Vitbalans såg jag i Exif, hur/vad ställde du den mot?

mvh Martin

JazzBass
2013-03-10 11:19
#3

#2 - Tack! Den andra ville jag ha väldigt ljus, såg bäst ut så tyckte jag. Vitbalansen ställer jag nästan alltid utifrån vad mina ögon tycker är bäst, väljer först med pipetten nåt neutralt område och justerar eventuellt lite mot varmare eller kallare beroende på hur jag vill att den ska se ut. I kameran tror jag att jag valde "molnigt", men det har inte så stor betydelse då jag ändå justerar vitbalansen efteråt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-03-10 11:25
#4

Ok, tack.

Det stod:
vitbalans: manuell
ljuskälla: molning

Därför trodde jag du satt vitbalansen i kameran redan ute på plats. Då är jag med på arbetsflödet.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: