Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 733 ggr
Snakebiite
3/9/13, 9:45 PM

vilken typ av kamera

Hejsan, jag är totalt ny på området, men jag är trött på min kassa mobil kamera och skulle vilja köpa en riktig kamera. 

Men nu till frågan vad ska jag ha för en kamera, jag är inte stenrik just nu så att säga, många talar om systemkameror och vissa om compakt kameror? Jag vet inte skillnaden… 

Något jag vet är dock att jag vill kunna ta flera bilder efter varandra då jag gillar att fota djur och dem har ju alltid en förmåga att röra på sig just då man trycker på avtryckaren hehe… 

så tips någon?

Annons:
skuttis88
3/9/13, 10:23 PM
#1

Googla på Google-bilder på först kompaktkamera och sen systemkamera så de vet skillnaden. Sen kan du fundera vad det är du letar efter.

MVH Celina

Snakebiite
3/9/13, 10:37 PM
#2

Vill nog ha en systemkamera, fast dem är ganska dyra så är nog ingenting jag har råd att köpa nu då jag inte tror det existerar för ca 1000 kr, så får nog lugna mig till efter min utlands resa =/

Snakebiite
3/9/13, 11:32 PM
#3

Blir nog en Canon Ixus sen om fotointresset håller i sig så kan man ju alltid köpa en systemkamera =)

JazzBass
3/10/13, 7:33 AM
#4

Man kan troligtvis hitta en begagnad Nikon D40 eller D50 med kitobjektiv för 1000, max 1500kr. Klart bättre val än en ixus om man vill ha en kamera som reagerar direkt på avtrycket och startar snabbare än det tar att lyfta kameran till ögat. Du kanske också kan hitta en Nikon J1 begagnad med ett kitobjektiv för ungefär samma pris. Det är en liten kamera som är snabb som en systemare och liten som en kompakt. Bildkvaliteten mitt emellan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Snakebiite
3/10/13, 12:26 PM
#5

Okej tack så mycket skall titta på det, har ju ett par veckor på mig att köpa en och det spelar inte mig någon roll om kameran är begagnad eller ny =)

Snakebiite
3/10/13, 1:09 PM
#6

Fast en nikon D40 dem ser ju bra ut och är säkert det med, men blir det inte väldigt dyrt om någonting skulle gå sönder till en så pass gammal kamera eller finns det mycket extra delar till dem?

Annons:
Inkanyezi
3/10/13, 1:13 PM
#7

Om något går sönder på en så gammal kamera är det mest troligt att det blir dyrare att laga än att skaffa en ny eller en annan begagnad. Det finns delar, men det dyra är att plocka isär och sätta ihop kameran igen.

Reparationer kostar nästan alltid mer än vad en begagnad kamera kostar, och det är ofta i närheten av de billigare modellerna nya.

Snakebiite
3/10/13, 1:16 PM
#8

ahh okej då vet jag =)

Caaassiiie
3/10/13, 2:32 PM
#9

Canon Ixus körde jag själv på, typ två år innan jag köpte min system. Tror inte du lär bli besviken, jag använder min fortfarande lite då och då så inte ska man underskatta dem för att det inte är system. Det blir nog bra och lycka till 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Upp till toppen
Annons: