Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1135 ggr
AnnaHelgesson
3/9/13, 8:38 PM

"Hoppande" slutartid?..

Fick hem min nya Nikon D600 igår & är fruktansvärt nöjd med den! Helt fantastisk, skulle testa den för första gången idag när jag fotograferade min hund som apporterade. Ställde slutartiden på 1/1000 & testade att fota när hunden sprang, när jag sedan kollar på bilderna är de rörelseoskärpa & så står slutartiden på 1/200… Inte så konstigt att det är rörelseoskärpa då men hur sjutton hände det?! :o Någon som vet om jag ställt in någon inställning som gör detta eller vad kan ha hänt? Fotade på serietagning på Manuell.

Annons:
Martin
3/9/13, 8:56 PM
#1

Om du fotograferat i manuellt läge är det enda jag kan tänka mig att du kommit åt vredet för slutartiden och ändrat den, jag kör själv inte Nikon men kan inte komma på någon anledning till att den skulle ändra slutartiden om man fotograferade manuellt. Står det manuellt som valt program på bilderna du tagit? Kan du lägga upp en exempelbild?

mvh Martin

JazzBass
3/10/13, 7:34 AM
#2

Gaffling på i misstag?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

papa-bear
3/10/13, 10:34 AM
#3

hoppas du slipper det här problemet, som jag hittade när jag letade efter en manual till din kamera

papa-bear
3/10/13, 10:45 AM
#4

sekundärratten som spökar? vad ställer den in för något? den där ratten som är placerad under avtryckaren.

AnnaHelgesson
3/10/13, 12:11 PM
#5

#1 lägger upp en bild snart! #2 är inte sådär sjukt insatt i allting då jag aldrig läste manualen till min tidigare system, men har gjort det nu för att lära mig mer. Vart hittar jag om gaffling är på? & vad är det? #3 Upptäckte inget på de bilderna jag tåg, får kolla noggrannare sedan! #4 den man ändrar för bländaren? Den står still på 2.8. De är bara slutaren som hoppar..

AnnaHelgesson
3/10/13, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#1 här är en av bilderna, oredigerad.

Annons:
Inkanyezi
3/10/13, 12:18 PM
#7

På den bilden har du ställt in manuellt på 1/400 f/2,8 enligt Exif.

AnnaHelgesson
3/10/13, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en till, den var ställd på 1/1000 men hade hoppat till 1/800, så det är ju bra skärpa och ingen spec rörelseoskärpa.

AnnaHelgesson
3/10/13, 12:20 PM
#9

#7 Vet att det står så, men jag hade ställt det på 1/1000 men det hoppade till 1/400.. Det är ju det jag undrar vad som händer? Vrf den gör så? Jag testade den nu igen och samma sak hände, att slutartiden hoppar.

Inkanyezi
3/10/13, 12:22 PM
#10

Gaffling betyder att kameran varierar slutartiden mellan varje bild i serien, exempelvis om det är inställt att den ska gaffla fem bilder, så får man fem bilder med olika slutartid i serie, där två är över den inställda tiden och två är under. Titta i instruktionsboken hur man sätter på och stänger av det.

Det finns också en markering, någon slags räknare, i sökaren och på LCD-skärmen, som visar på vilken bild man är i serien. Om du väljer att inte göra serietagning, kanske det räcker för att stänga av gafflingen.

Martin
3/10/13, 12:24 PM
#11

Har aldrig hört att en kamera skulle hoppa på slutartiden i det manuella läget.

Dessutom till olika tider.

Förslag. Ställ in den på 1/1000 manuellt, precis som du gjort innan. Bry dig inte så mycket om vad du har för motiv, en bild rakt ner i golvet eller ett bord eller vad som helst går bra. Se bara till att absolut inte röra något annat än avtryckaren. Du kan även ta en bild när du tittar i sökaren och trycker ner halvvägs, då ser du väl (antar att det är så på Nikon också) slutartiden - kontrollera att den fortfarande är på 1/1000.

I och med att du bytt kamera kan det finnas lite andra reglage eller att de sitter på andra ställen, eller annan storlek än din förra. Jag tror att du kommer åt något reglage, och det är det som får slutartiden "att hoppa".

mvh Martin

Inkanyezi
3/10/13, 12:31 PM
#12

Jo Martin, när man gafflar så är det precis så kameran gör. Man ställer in gaffling och serie, väljer antal bilder att gaffla, tre eller fem, och hur mycket den ska gaffla i tredjedels steg, och så kommer den att hoppa med slutartiden mellan bilderna i serien.

AnnaHelgesson
3/10/13, 12:36 PM
#13

Åh suck, tror precis jag kom på vad jag pysslat med… 
När jag tagit bilder, i serietagning så har jag alltid på min D80 bläddrat med samma ratt som man ändrar slutartiden med. & på denna så bläddrar den inte bland bilderna när man rattar på den, och de är det jag gjort. Det är då den hoppat ner i slutartiden.. Suck! 😴 Ahjah bort med den vanan! Haha, eller vet någon hur man ställer in så att man kan bläddra bland bilder med den ratten? 🤔

Annons:
Inkanyezi
3/10/13, 12:46 PM
#14

Du får nog läsa igenom manualen ordentligt. Jag tror inte att det är så många som har just den kameran ännu. Troligen skiljer den sig inte så mycket från de anda FF-kamerorna i hur kontrollerna är upplagda, men det är ganska stor skillnad i gränssnittet mot äldre och mindre kameror.

Det är alltid en massa nya grejer att lära sig med en ny kamera nuförtiden, från modell till modell är det alltid några ändringar, och när man skaffar en modell som skiljer sig mycket från det man hade förut kan gränssnittet ha ändrats på massor av punkter. För mig tog det mer än en vecka att sätta mig in i min första systemkamera, och när jag bytte tog det gott och väl två månader innan jag började känna mig hemma i den nya.

Och när man börjar göra egna personliga inställningar blir det ännu knepigare, för då står det ju inte längre i instruktionsboken hur knapparna fungerar.

Martin
3/10/13, 2:57 PM
#15

#12 Inkanyezi Jag svarade inte inte på ditt inlägg även om det kanske ser ut så - vi skrev samtidigt och det blev kanske ett konstigt svar från mig precis efter ditt, och utan att jag riktade det mot någon.

Visste inte att man kunde gaffla med slutartider men då har jag lärt mig något nytt jag med.

Till TS: Du ser, det gäller att veta vilka spakar man rattar på och då var det väl lite som jag sade, att du kommer åt något även om du gjort det medvetet :o)

mvh Martin

AnnaHelgesson
3/11/13, 9:33 PM
#16

#15 Haha ja du hade ju faktiskt rätt! Vet ju vad grejerna gör men tänkte ju inte på att bara för att den inte bläddrade, att den ändrade slutartiden. Haha! Korkad man känner sig 🤦‍♂️🤪

papa-bear
3/12/13, 9:03 PM
#17

det är av de ofarliga misstagen man lär sig, de farliga dör man av. lär man sig av misstagen, behöver man inte känna sig korkad, för då har man visat att man kan ta åt sig av de nya lärdomarna.

Amelida
3/13/13, 7:44 PM
#18

Kanske inte har med ämnet att föra men jag tycker att bilderna blev bra ändå :D

AnnaHelgesson
3/14/13, 7:56 PM
#19

#17 Kloka och sanna ord!

#18 Hehe tack så mycket! :D

Upp till toppen
Annons: