Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1024 ggr
Mari
3/8/13, 7:33 PM

Photoshop cs6 extended

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har lite erfarenhet med denna version av photoshop?

Jag har laddat ner denna provversion inför ev. köp men har stött på lite frågetecken. Hade cs3 sedan innan. 

Vet ni om programmet lägger till skärpa per automatik när bilderna förminskas? Jag tycker att bilderna ser extra skarpa ut fast jag inte gjort någon förändring i skärpan - med tidigare program fick jag lägga till lite extra skärpa efter förminskning för att få till det där "lilla extra" som jag gillar i min bildredigering. 

Eller kan detta bero på att jag har ny skärm till datorn? Kanske är den som skärper upp bilderna? 

Bifogar en bild jag redigerat utan att lägga tillskärpa

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Mari
3/8/13, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Samt en till bild som jag tycker ser lite överskärpt ut fast jag inte gjort något åt skärpan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
3/9/13, 9:52 AM
#2

Skärmen skärper inte upp några bilder, däremot kan de se skarpare ut men det är en helt annan femma :o)

Mig veterligen lägger inte programmet till extraskärpa bara för att man förminskar bilderna.

Däremot tycker jag att ofta ser mindre bilder skarpare ut och det är ju i sig ganska logiskt, allt (även oskärpa, brus osv) syns ju mer ju större en bild är. Jag tycker att båda dina bilder är bra och uppfattar dem inte som överskärpta.

mvh Martin

Mari
3/9/13, 11:22 AM
#3

Har kollat med en annan skärm på dessa bilder och jag får det till att min nya skärm visar bilderna med mer skärpa.

frågan är om det beror på att skärmen är ansluten med en hdmi-kabel?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
3/9/13, 12:10 PM
#4

Du kan utgå ifrån att om inte HDMI, så i alla fall hur ditt grafikkort och din skärm renderar bilderna. Ofta tycker man att det ser skarpare ut på en platt skärm än på en CRT, åtminstone när man sitter så långt ifrån att man inte ser de enskilda bildpunkterna. HDMI är också en mer direkt väg till skärmen, likt DVI.

Jag tycker inte att HDMI ger särskilt skarpa bilder, mest för att upplösningen inte kan bli lika hög som den jag brukar ha på min CRT-skärm. Man kommer ofta inte längre än till "Full HD", vilket är en ganska låg Upplösning. Om bilden i sig inte är större än att den kommer upp i full Upplösning kan den ändå se skarpare ut på en platt skärm än på en analog CRT.

Upp till toppen
Annons: