Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 539 ggr
Moalinn
2013-03-07 12:05

Nytt objektiv? - Nikon 10-24

Jag sitter och funderar på ett vidvinkel, jag har funderat mycket på Nikon 10-24 f/3.5-4.5G men funderar på bländaren. För allt jag har
Nikon 18-105 f/3.5-4.5
Nikon 70-300 f/4.5-5.6
Nikon 85 f/3.5

Använder en D7000 om det har någon större betydelse.
Någon av er som har det här objektivet och vet om det är något att "hänga i granen" så att säga? Eller har ni något tips på något vidvinkel som inte kostar mer än 10.000. Jag har inte så mycket pengar, inte ens till att köpa 10-24, men snart så!

Kanske att jag behöver något som är lite mer ljusstarkt, eller är inte det nödvändigt om jag ändå bara kommer ha det utomhus? Egentligen vill jag ha ett objektiv som jag kan fotografera med i ridhus men har inte råd med något tele för 20.000.
Ja, jag vill köpa Nikons egna och fråga inte varför för det vet jag inte, vill bara inte ha något annat  🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JazzBass
2013-03-07 12:40
#1

Köper du original lär du inte bli missnöjd. Men om du vill ha nåt ljusstarkare så skulle jag trots allt ändå i första hand rekommendera Tokina 11-16/2,8 istället. Det är erkänt som ett av de allra bästa vidvinkelobjektiven för DX-formatet, och Tokina har jag bara goda erfarenheter av. Har inte ägt nåt själv, men har testat några som mina bekanta äger/ägt och de har varit mycket trevliga bekantskaper. Välbyggda objektiv med bra känsla i handhavandet och mycket bra bildkvalitet. Suktar lite efter ett Tokina 100/2,8 macro för närvarande.

Enda nackdelen med Tokina 11-16/2,8 är att det har ganska begränsat zoomomfång, men i övrigt ska det vara ett kalasobjektiv. Tror det har kommit en ny version av det rätt nyligen med saftig prislapp, men den äldre versionen är den jag avser ovan. Den saknar egen fokusmotor, men det behöver du inte bry dig om då du har en D7000 med fokusmotor i huset.

(Ditt 18-105 har för övrigt f/5,6 som största bländare på 105mm, inte 4,5).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Xenity
2013-03-07 14:15
#2

Jag är också sugen på vidvinkel och ställt in siktet på Tokina 11-16/2,8 efter att läst en del recensioner på den och på Sigmas och Nikons vidvinklar så är det många som gillar den skarpt. På beg.marknaden ligger den på drygt 4000:- vilket känns överkomligt.

Live long and prosper!

Moalinn
2013-03-07 18:01
#3

Jo, såg Tokina när jag kollade runt lite. Kanske något att fundera på, däremot har inte vår fotobutik det objektivet men att beställa det kanske fungerar.

#1
Vet egentligen att det är 5.6, skyller på att jag var trött i skolan 😉

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: