Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1553 ggr
amandaekberg
2013-03-05 21:10

Rådjur - bra/dålig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om den här bilden? Har fotat manuellt och enbart ändrat kontrast och nivåer :) 

Tacksam för konstruktiv kritik :)

Annons:
Inkanyezi
2013-03-05 21:56
#1

Bilden är ganska underexponerad, och därför är den mörkare än den borde vara när man har soldis som skiner igenom och snö över större delen av bilden. Den är också ganska blå i tonen, och båda de sakerna kan justeras. Lättast är det om man har råfilen, men det går att göra hjälpligt också från jpeg.

När du tar ett motiv där större delen av bilden består av snö, bör du kompensera exponeringen mot plus. Man gör likadant när man tar manuellt, man mäter ljuset, men siktar på ett plusvärde när man ställer in. Här hade det antagligen passat med +1,6 eller +2. Det får man ofta prova sig fram till, det är lite olika på olika kameror hur de mäter ljuset, men bilden förefaller vara knappt två steg underexponerad.

Och ljuset, där skuggorna visar att solen är med, måste vara ganska mycket varmare än den blå tonen som blev. Om bilden inte ser blå ut på din skärm så beror det på kalibreringen, och du kanske måste kalibrera bildskärmen för att du ska kunna redigera bilder.

amandaekberg
2013-03-05 22:07
#2

#1 Håller med dig att den är underexponerad försökte att ljusa upp den men ville inte att det skulle bli för mycket så att det skulle synas. 

Har för mig att jag hade på dagsljus när bilden togs och det var då skymning, men märkte att jag hade dagsljus efter att jag hade tagit bilden tyvärr… 

Kan den blåa tonen bero på att det är fel Vitbalans? :) annars hur ändrar man kalibreringen?

Inkanyezi
2013-03-05 22:20
#3

Kalibreringen av bildskärm gör man med speciella instrument, eller så kan det göras hjälpligt med vissa program, bland annat från Adobe. Kalibreringen ändras genom att man sätter parametrar för hur videokortet ska rendera bilden till skärmen, eller med vissa hjälpmedel genom att ändra skärmens färgåtergivning. Den bättre metoden är att göra det med en s.k. puck och ett specialprogram som ställer in grafikkortet.

Och visst står vitbalansen på för låg färgtemperatur. Man ser lätta skuggor, som när himlen är kraftigt slöjad men solen lyser igenom. Bilden kan få bättre färgbalans om man öppnar den i lämpligt program och ställer Vitbalans mot snön. För att rådjuret ska bli lite ljusare måste man ändra tonkurvan lite, på ett sätt som motsvarar att höja ISO.

JazzBass
2013-03-07 10:15
#4

Jo håller med om att den är lite underexponerad och kanske har för kall Vitbalans. Men jag tycker om när det kalla vädret syns i bilderna så jag skulle låta vitbalansen vara som den är ungefär.

Kompositionsmässigt stör det mig att motivet är precis i mitten. Det hade blivit bättre om du fokuserat och sen siktat lite åt höger för att få rådjuret i gyllene snittet på vänster sida istället. Men du kan också beskära bilden lite - helst med bibehållna proportioner - för att få rådjuret lite mer till vänster i bild.

Enligt Exif så ser du ut att ha sparat bilden i PS Elements. För att göra den lite ljusare tror jag det är bäst och snabbast att öppna nivåer-verktyget och dra in vitpunkten en del, så histogrammets når nästan ända ut i högerkanten. När du inte har så mycket riktigt ljusa detaljer här i och med att ljuset är mjukt, så borde det gå att dra in vitpunkten en hel del utan att förlora detaljer. Eventuellt kan du också testa flytta grå- och svartpunkterna lite, men vitpunktjusteringen tror jag räcker långt.

Fint fotat i övrigt! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

luckydragonriderkin
2013-03-08 01:11
#5

Jag är inte särskilt bra på att ge kritik men: lite mörk kanske? Annars gillar jag hans ansiktsuttryck, att han tittar in i kameran m.m.

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Upp till toppen
Annons: