Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 833 ggr
amandaekberg
3/5/13, 8:28 PM

Hjälp - Pentax

Hej mitt första inlägg här och jag har ett problem som någon utav er kanske kan hjälpa mig med? Jag har en pentax k-5 och har köpt ett objektiv (chinon 50mm 1.8) och enligt säljaren så ska det funka och vara pentax k-fattning. Problemet är då att det inte funkar. När jag sätter fast objektivet så ser jag enbart batteri och bländartalet och bländartalet blinkar… 

Så tänkte kolla om någon här vet om någon kunnig affär i Borås möjligtvis Jönköping? Vill kolla fall objektivet som är utav en äldre modell enbart passar till de äldre modellerna eller fall det är något fel på objektivet helt enkelt. 

Väldigt tacksam fall någon skulle kunna hjälpa mig :)

Annons:
leemland
3/5/13, 8:33 PM
#1

Men har inte det att göra med viken "inställning" du har om vad som syns på displayen och inte.?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
3/5/13, 8:35 PM
#2

Kameran måste vara inställd på att det går att ta utan objektiv, eftersom det gamla objektivet inte har några elektriska kontakter. Man får alltså ställa bländaren med ringen frampå och skärpan måste man också ställa manuellt. Men det funkar.

Kolla i bruksanvisningen hur man ställer in kameran för att ta med objektiv som inte kopplar elektriskt. Man får lov att ställa in stabiliseringen också efter optikens brännvidd, för det klarar kameran inte själv. Men när man har rätt brännvidd inställd så fungerar stabiliseringen lika bra som med originaloptik.

amandaekberg
3/5/13, 8:41 PM
#3

Leemland, Jag har allting på manuellt och har även ett annat äldre objektiv som jag kan använda när jag har samma inställningar. Det är de när jag använder det andra så kommer det upp att jag kan ändra slutartid osv men nu syns enbart bländartalet och batteriet… :/ 

Inkanyezi, Menar du att allt ska vara på manuellt? för det står redan allt på och när väl objektivet sitter på så går det inte att ta några bilder… Men ska absolut ta och kolla igenom bruksanvisningen en gång! Tack :)

leemland
3/5/13, 8:45 PM
#4

#3 Okej. Trodde de va något sånt lätt bara :P 

 Lycka till, hoppas de funkar för dig ! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

amandaekberg
3/5/13, 9:05 PM
#5

#4 Tack så mycket för din hjälp i alla fall :) Hoppas det med annars ska jag spara ihop och köpa ett helt nytt som jag vet garanterat funkar :)

Carro107
3/5/13, 9:09 PM
#6

Har du provat att ändra till tillåten användning av bländarring?

http://carro107.blogspot.se/

Annons:
Inkanyezi
3/5/13, 9:10 PM
#7

Det är en av kamerans automatiska funktioner, att den inte går att trycka av om objektivet inte sitter ordentligt i, och den funktionen måste stängas av för att man ska kunna använda ett äldre objektiv som inte har några kontakter.

amandaekberg
3/5/13, 9:24 PM
#8

#6 TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!! Det funkade!! Vad glad jag blev nu! 😃

Tusen tack!! :)

Tack även till er andra som hjälpte till :) är oerhört tacksam!!!

Carro107
3/5/13, 9:27 PM
#9

Varsågod. Har Pentax och använder ett chinon objektiv ibland

http://carro107.blogspot.se/

Inkanyezi
3/5/13, 9:31 PM
#10

Du får gå in i menysystemet och ställa in bländarring tillåten för att det ska gå att fotografera. Sedan är jag inte säker på hur ljusmätningen kan funka. Den går kanske att använda på programrattens läge A, men du kanske måste blända ner manuellt.

Meny > C4 > 27 Användning av bländarring > tillåten

amandaekberg
3/5/13, 9:34 PM
#11

#10 ja precis, det funkar nu att fotografera :) tack så jätte mycket ännu en gång! :)

Upp till toppen
Annons: