Annons:
Etikettövrigt
Läst 685 ggr
Ketang
2013-03-03 09:19

Visa portfolion!

Jag har fått möjligheten att visa min portfolio för ett STORT konst galleri/museum och jag behöver alla tips jag kan få!

Vad ska jag tänka på/förbereda mig på inför visningen och vad kan jag förvänta mig av själva visningen? Kommer dom titta igenom den under tystnad eller brukar dom vilja diskutera bild för bild osv?

Är det någon som har erfarenhet av sånt här?

Annons:
ettlitetalias
2013-03-03 09:54
#1

Max 20 bilder. Välj ut 3-5st av de bästa bilderna från varje projekt.
Vad har du för portfolio? Bunden med sidor, eller en låda med lösa tryck? Om den är bunden så kan du inkludera ett artist statement i början där du titulerar dina projekt/bilder och skriver om hur du tänkte när du tog bilderna. Det hjälper kuratorn att få en bild av projektet som helhet, och gör det lättare att prata om dem. Tessa Bunney har några bra exempel på hemsidan (till höger om bilderna) http://www.tessabunney.co.uk/projects/tidal-pools-201011/

Ketang
2013-03-03 10:09
#2

#1 Min portfolio får jag hjälp med av en professionell fotograf som håller kurser i ämnet. Jag har en box med lösa bilder i, givetvis med passpartout och plastficka. 20st från ett och samma projekt. Jag har fått lära mig att man INTE ska blanda bilder "hejvilt" utan att dom ska hänga ihop så man får ett bra flöde i portfolion.

Tack för länken! 

Men vet du hur dom lägger upp det när man är på plats?

JazzBass
2013-03-03 10:55
#3

Låter lite konstigt med alla bilder från samma projekt i en portfolio. Min uppfattning om en portfolio är att den ska representera en själv som fotograf, och bestå av ens bästa bilder över en lite längre tidsperiod. Givetvis ändå inte så att man blandar "hejvilt" mellan olika fotoinriktningar, t.ex. naturfoto, gatufoto, studioporträtt. Sysslar man med många olika sorters foto är det säkert bäst att dela upp portfolion i flera kategorier, och bara visa den relevantaste av dem i ett specifikt sammanhang.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-03-03 11:06
#4

Nej, JazzBass, läser du slarvigt idag på morgonen?

Grupper av bilder från olika projekt, med några bilder i sammanhållet tema.

Ketang
2013-03-03 14:21
#5

Jag har en solid portfolio. Dvs en portfolio som är klar att hängas som utställning. Jag förstår inte alls vitsen med att visa en arbetsportfolio för ett galleri. En arbetsportfolio är det du pratar om #3.

JazzBass
2013-03-03 22:20
#6

#4 - Läste nog allt i tråden, men räknade med att Ketang kanske ville ha fler synpunkter. Jag tänker på en portfolio så som jag skrev i #3. Har alltid tolkat ordet portfolio som arbetsportfolio, om Ketangs beskrivning i #5 är korrekt. Att man kan kalla en samling bilder tänkta till en och samma utställning för portfolio har gått mig förbi. Och #5 - nej, jag förstår inte heller vitsen av att visa en arbetsportfolio för ett galleri snarare än det material man tänkt ställa ut…

Kan försöka ge mig på lite tips för själva visningen. Har inte varit med om nåt liknande själv, men jag tror det gäller att våga lita på sina bilder och vara stolt över sin konst, samt att det syns i det man berättar om bilderna. Frågar nån t.ex. hur man tänkt kring en viss bild, eller vad man vill berätta med den, är det bra att ha svar direkt som tyder på att man tänkt igenom bilderna och inte bara låtit slumpen styra. Det gäller nog att ge ett tillräckligt självsäkert - dock inte överlägset - intryck, som vid presentationer i största allmänhet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Ketang
2013-03-04 12:35
#7

#6 Tack för tipsen! Jag ska gå igenom alla bilder och fundera på vad jag kan säga om varje bild. 🙂

Upp till toppen
Annons: