Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 1030 ggr
skogstossan
2013-03-02 17:08

Choklad- och björnbärlikörtårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en tårtbeställning av en vän i veckan. Så här kommer en tårtbild. Jag var så nervös när jag fotade tårtan att jag inte riktigt visste vad jag sysslade med. Men det blev ganska bra ändå tycker jag. Enkelt men ganska bra. 

Som vanligt finns det fler bilder på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/03/lila-guldig-marsipantarta.html#.UTIjiTBg9H8

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2013-03-02 18:11
#1

Den ligger ju inte i någon kritikgrupp, men jag dristar mig i alla fall. Bilden bär definitivt ditt signum, och i mina ögon är den mycket välgjord. Jag gillar alldeles särskilt den bruna kanten på kronbladen och flikigheten, som minner mig om gränsen mellan dröm och verklighet. Om blomman är byggd av något ätbart är det en trompe l'oeil av rang.

[morotochcesse]
2013-03-02 18:18
#2

Så god den ser ut

skogstossan
2013-03-02 19:38
#3

#1 Tack så mycket för den fina kritiken Inkanyezi! Sådana kommentarer värmer extra mycket då jag för stunden tappade tron på mig själv och mitt tårt- och fotomakeri. Jag tycker att det är väldigt jobbigt att ta emot beställningar. Dels för att man inte exakt själv får bestämma utseende och smak på tårtan. Plus att jag alltid är rädd för att beställaren inte ska gilla smaken och tårtan isig. Men tårtan gjorde tydligen succé fick jag sms om för ett tag sedan. Så nu kan jag pusta ut!:-)

Och ja, blomman är gjord av ett ätbart material som kallas för flowerpaste. Först gör jag bladen med kronbladsutstickare som ser ut som pepparkaksformar men som har formen av ett kronblad. Sedan sticker jag in floristtråd i blombladet och därefter använder jag en form som skapar bladnerver. Därefter tunnar jag ut kanter med ett verktyg och sedan ståndare och sådant. Sedan ska detta torka i 24 timmar och därefter binder jag ihop blomman med floristtråd. Så det tar sin lilla tid. Tårtmakare emellan är det alltid lite tävling om vem som kan gör dom mest verklighetstrogna blommorna. Själv vill jag bara göra fantasiblommor. Vill jag ha verklighetstrogna blommor kan jag ju lika gärna köpa blommor att sätta på tårtan. 

Jag är väldigt glad att du tar upp det där med trompe l óeil då jag såg en film igår som heter Life of Pi och den hade enligt mig precis det. Under hela filmen påpekade jag att "gud, så fint filmat" medan min sambo rättade mig och sa "animerat menar du?". Jag gillar den effekten och vill ha mina bilder på det viset. 

Kronbladen på den här blomman är egentligen inte bruna då jag istället målat dom med guldglitter. 

#2 Tack!

bakministeriet.blogspot.com

[morotochcesse]
2013-03-02 20:23
#4

Den är så jääääte fin skulle vilja smaka en bit

JNN
2013-03-02 22:50
#5

Jättefin bild! Och tårtan ser ju som vanligt hur läcker ut som helst! Hade jag en av dina tårtor skulle jag få dåligt samvete av att sätta kniven i den. Försöker få nån av ungarna att testa nått av dina bakverk från din blogg, men dom tror att det tar så lång tid… Får jag en dag över ska jag nog testa själv..

MissInAction
2013-03-03 00:33
#6

Tack skogstossan för att du delar med dig av ditt vackra hantverk! ♥ Jag blir lycklig varje gång jag tittar på dina tårtbilder 😍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
skogstossan
2013-03-03 12:22
#7

#5 Tack! Dom är ju fina inuti också så det är ju bara att gå lossa med kniven. 

Du har sagt länge nu att du ska baka något av mina bakverk länge nu. Så jag tycker att det är dags nu. Skulle vara roligt att se ett foto sedan.:-) 

#6 Tack så mycket. Det var gulligt sagt.:-)

bakministeriet.blogspot.com

JNN
2013-03-03 13:09
#8

#7 - Har inte bakat mycket i mina dagar, lite chokladbollar och kanelbullar en par gånger… Men jag blir nog tvungen en dag. Och då kommer det en bild!

Upp till toppen
Annons: