Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1474 ggr
BettaSplendens
3/1/13, 12:24 AM

Blir galen! Nikon - iPhoto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska överföra bilder som jag tog igår, men det går absolut inte (enligt datorn..). Jag stoppar in minneskortet i en sån där usb port till kortet och stoppar in. Funkade inte för att jag hade iLife 09 men nu har jag laddat ner iLife 11 och då står det att det ska funka (på nikons hemsida), men gör det det? Nej. 

Har nu hållt på hela kvällen md att få detta att fungera och snart blir jag fullkomligt galen.. Såhär ser det ut..

Annons:
Moalinn
3/1/13, 12:28 AM
#1

vad är det för filer? JPEG eller RAW?
iphoto klarar inte av RAW så rakt av utan man måste göra någon inställning, men har du adobe bridge så använd det istället. Om inte annat finns bildinsamling på mac som tar emot våra raw-filer så mycket bättre än vad iphoto gör.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

BettaSplendens
3/1/13, 12:31 AM
#2

Dom är NEF filer.. :/ Adobe bridge, är det gratis? Vill inte ladda ner för mycket på den, är trots allt min skoladator sen är jag pank :x

Moalinn
3/1/13, 12:35 AM
#3

ah, nikon's RAW.
bridge är inte gratis, så föredrar isåfall bildinsamling (finns redan på datorn, sök på det). Vet inte riktigt hur det fungerar då jag aldrig använt det, men testa. Det är mycket bättre än iphoto iallafall.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
3/1/13, 1:04 AM
#4

Du måste så klart ha ett program för att konvertera råfilerna, men det ska inte vara något problem alls att föra över dem till datorn. Du kan ju använda Finder eller vad du kan tänkas ha för filhanterare. Att iPhoto inte tar dem är för att de inte är bildfiler. De har inget känt bildformat.

Jag vet inte om det finns någon plugin som gör att iPhoto skulle kunna hantera dem, men på skivan du fick med kameran borde det finnas ett program som du kan använda för att konvertera råfilerna.

Det ska finnas ett menyval i iPhoto för att använda extern editor för råfiler, och om du installerar råfilsomvandlaren ska du kunna importera filerna med iPhoto om du har bockat för att råfiler ska hanteras med extern editor.

Moalinn
3/1/13, 1:10 AM
#5

#4 i de nyare "systemen" (eller vad man kallar det) kommer det inte upp någon enhet för kameran utan man måste ladda in genom något program.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
3/1/13, 1:23 AM
#6

Min fotolärare förbjuder oss att använda iphoto i och med att det inte behandlar bilderna riktigt rätt, även om man kan få det att ta hand om raw-filerna så verkar det inte som att det blir rätt.

Jag hade samma problem i början, fixade en inställning i iphoto och det fungerade men efter att ha upptäckt Bridge som jag fick med skolan så såg jag att iphoto inte alls är snäll mot bilderna.

Så även om du kan använda iphoto med lite fix så rekomenderar jag bildinsamlaren, alla i min klass använder den - går snabbt och smidigt.

Våga vägra iphoto (;

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Flubben
3/2/13, 9:30 AM
#7

Men jag har också Nikon och och iPhoto det fungerar bra med RAW-filerna. Enda gången jag har haft problem var när jag tog en annan USB-sladd (överför direkt från kameran) och då kom det där också upp men när jag bytte till den vanliga fungerade allt precis som det skulle ^^

Upp till toppen
Annons: