Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 930 ggr
Caaassiiie
2013-02-26 01:26

Snart dags för nytt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lakanet framme, provbilder tagna sen flera veckor tillbaka. Snart hoppas jag kunna testa lite mer på riktigt med min fina kise. Han fann sig direkt på plats, så nu ska man bara finna tid och ta lite nya bilder också! 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
[ThatsDeepßro]
2013-02-26 01:32
#1

Vad har du för kamera? Mäktigt bra kvalitet du har på bilden.

Caaassiiie
2013-02-26 02:34
#2

Haha! Nu är det ju dock inte bara kameran som tar bilden 😉
Men jag använder i alla fall en Nikon D5100.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




[ThatsDeepßro]
2013-02-26 02:53
#3

haha nej sant ;p

Inte så insatt i fotografering därav var jag nyfiken på kameran och missade helt att ge creds till den som tagit fotot dvs dig då!

Men funderar verkligen på att börja då det är väldigt kul och intressant.

Mkt bra foto iaf! :)

JNN
2013-02-26 06:30
#4

Mycket fin bild och en väldigt fin katt! Undrar lite vad du haft för belysning, verkar vara blandljus. Fönster och lampa kanske? Katten har en sån där cool blick som bara katter kan ha..!

Snyggt!

MonisN
2013-02-26 07:49
#5

Det är en vacker modell och han verkar ju vara villig att samarbeta så du kommer säkerligen att få fina bilder framöver. Den här bilden är tyvärr överskärpt och lakanet är inte helt sträckt, något du kan tänka på nästa gång.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[VSK]
2013-02-26 11:22
#6

Superskarp bild. Vad är det för objektiv?

Annons:
Inkanyezi
2013-02-26 12:04
#7

#6 skrivet av VSK  - "Superskarp bild. Vad är det för objektiv?"

Enligt Exif är den tagen med det vanliga kitobjektivet 18-55 f/3,5-5,6.

  • "Lens Specification {0xA432} = 18-55mm F3.5-5.6"

Det här objektivet från Nikon är faktiskt väldigt skarptecknande. Det som brister är att det har ganska risig bokeh, vilket knappast har betydelse när man har en någorlunda jämn bakgrund.

Den överdrivna skärpan beror på att bilden dels är tagen med ganska hög ISO (1600) och har märkbart brus i de mörkare delarna, som accentueras av skärpningen.

Men som sagt, Nikons vanliga kitobjektiv tecknar mycket skarpt.

[VSK]
2013-02-26 12:15
#8

#7

Hmmm

jag kan inte se Exif alls med mitt plugin till FF 😕

Har du plugin eller laddar du ned bilden för att se Exif ?

Jo jag reagerade oxå på brus och ful bokeh. Men väldigt många NIkon-objektiv i billigare prisklass verkar ha ful bokeh. Man ser nästan på bilden direkt när den är tagen av Nikon.

Har du nåt bra addon för Exif till Firefox att rekommendera?

JazzBass
2013-02-26 12:28
#9

#8 - Jag har en plugin till firefox som heter "Exif Viewer", funkar bra på den här bilden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-02-26 12:35
#10

#8 Annars tycker jag att den här sidan funkar också rätt hyfsat, speciellt om man bara är ute efter det mest intressanta/vanliga informationen från en bild. Innehåller en hel del övrigt också.

 http://regex.info/exif.cgi

MonisN
2013-02-26 12:42
#11

När jag tittade första gången på bilden gjorde jag det med min iPad, och där såg den väldigt överskärpt ut, men i den stationära datorn ser inte bilden lika överskärpt ut. Ber om ursäkt om mitt första inlägg blev missvisande.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[VSK]
2013-02-26 12:46
#12

#9

Jag har FxIF. -dags å byta plugin. Tack för tips.

[VSK]
2013-02-26 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag kan fortfarande inte se Exif trots ny plugin 😕

Annons:
[VSK]
2013-02-26 12:51
#14

Aha jag hittade felet. Man måste maximera bilden för att kunna läsa Exif. Då har iFokus gjort om nåt, för förut kunde man läsa Exif även på minmerade bilderna.

JazzBass
2013-02-26 12:56
#15

#14 - Man kan också välja "View link Exif data" så slipper man klicka upp bilderna. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2013-02-26 13:17
#16

Okidoki 🙂

Inkanyezi
2013-02-26 13:42
#18

#17

Nej ove555, att läsa allt som finns i bilden är definitivt inte ett intrång i någons personliga integritet.Men det kan ändå vara olämpligt att förse Exif med personliga upplysningar, som till exempel var man bor. Det har varit uppe förut. Om man geotaggar bilderna kommer de att visa exakt var de är tagna, och det vill nog inte alla att det ska synas.

Men alla data som är postade i en bild är öppna för alla, och att titta i Exif är inte intrång i någons personliga integritet. Att posta känsliga personuppgifter om sig själv i form av geotaggning i Exif eller andra uppgifter kan däremot vara mindre lämpligt, och många vill kanske inte att sådana uppgifter ska komma ut, men då ska man inte heller skriva in dem i Exif.

Exif finns där för att det ska läsas. Exif kan innehålla viktiga uppgifter om hur rättigheterha för bilden hanteras, och de har placerats där för att man ska läsa dem.

JNN
2013-02-26 13:54
#19

Det går nog diskutera om det är intrång eller inte. Jag tycker inte det. Det är ju upp till var och en att ta bort Exif, eller att inte skriva in nåt personligt i copyright-menyn i kameran.

Vid en bildstöld går det visserligen att radera, men det är väl det minsta man kan göra för att se vem som tagit bilden, eller vem som har rättigheterna till den. Men det är som sagt frivilligt.

Och när det gäller info om exponeringen i sig, så vad är det som är så inträngande med att man kollar sånt? Vid t ex bildkritik kan det underlätta om man ser vilka inställningar fotografen i fråga använt. Många gånger kommer inte fotografen i håg vilka inställningar som denne hade vid fototillfället.

Sen om det bara står Sven-Bengt Rubertsson eller så, säger inget speciellt heller, om man inte lagt ut adressen och mail osv. Tycker inte att det är intrång, då är det ju meningen att det ska visas.

Som sagt, så är det är frivilligt att visa.

Edit: Såg nu att Inkanyezi var lite snabbare, med bra fakta dessutom.

Caaassiiie
2013-02-26 14:48
#20

Det var rätt kul egentligen, hade strukit lakanet och hängt upp de och skulle inte alls ta någon bild just då. Men när jag vände mig om efter några få sekunder så låg han bara där 🙂

#3 Haha ingen fara! tyckte bara det är lite småkul när folk säger så.
Jaha men vad roligt, hoppas du hittar något som passar dig! Tack🙂

#4 Tack! Nu är ju detta bara en snabbtagen bild utan eftertanke på belysning osv, eftersom jag bara ville se hur det kan komma att bli, om han vill ligga still. Men jo som du säger, blandljus. Fönster och en halvkass kökslampa! Tack igen :)

#5 Ja det hoppas jag också! Tackar för att du påpekar det, men det vet jag redan om. Slängde mest med bilden eftersom jag tog en provbild och eftersom den inte är postad i kritiktråd. Dock var det ju bara en snäll tanke av dig, jag vet. Så tack, men det hade jag koll på 🙂

#6,7 Precis som Inkanyezi säger tagen med kitobjektivet. Eftersom det va testbild lite snabbt, så har jag för mig att jag använde någon snabb inställning, eller det den redan stod på, därav den rätt höga ISOn. Men det spelar mindre roll! Jag tackar ändå!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
Jessicahagstrom94
2013-02-26 20:05
#21

Själv är jag avundsjuk på skärpan på din bild, så vill jag också få på mina bilder som inte alls blir lika skarpa på samma sätt (svårt att förklara, mina blir skarpa men inte på samma sätt som din bild!), bilden är sjukt fin och bra enligt mig. :)

Caaassiiie
2013-02-26 23:04
#22

Tacktack! 🙂 Nu har jag ju dock lagt på lite skärpa i efterhand också, men inte speciellt mycket. Sen avgör de ju mycket på handhållet om du är en skakig person, och om man till viss del kör med/utan stativ beroende på situation ;) Men tack för din fina ord!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Upp till toppen
Annons: